BasBQ
Beef en Steak

Marrokkaanse lamsrib

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
899
Een tijdje terug was ik bij het Turkse winkeltje hier in het dorp om wat kruiden te halen. Toen ik langs de vitrine met vlees liep, viel mijn oog op een lams sparerib. Een mooi stuk van 1,3kg. Deze kon ik natuurlijk niet laten liggen.

De lamsrib heeft een tijdje in de vriezer liggen wachten tot het juiste moment (lees: mijn vrouw niet thuis was, ze houdt niet van lamsvlees). Gisteren was het zover.

Ik wilde de lamsrib een Marokkaans tintje mee geven. Na wat zoekwerk in diverse recepten heb ik er voor gekozen om de lamsrib 24 uur te laten marineren in een marinade van Griekse yoghurt, ras el hanout, knoflook, zout en peper.

De lamsrib heb ik vervolgens bereid volgens de welbekende easterwood methode, dat beviel de vorige keer bij de wat vettere Iberico ribben ook erg goed. Uiteindelijk 1:45 bij ongeveer 160 graden met 2 blokjes van rode wijn vaten.

Het resultaat: heel erg sappig, mals en smaakvol stukje vlees. De ras el hanout was mooi aanwezig maar niet overheersend. Het is alleen wat meer puzzelen op het bord vanwege het vlies dat halverwege door het vlees liep. En de slager had hem niet zo mooi uitgebeend, want er zaten nog stukken bot dwars op de ribben.

Al met al zeker voor herhaling vatbaar!

IMG_7558.JPEG
IMG_7559.JPEG
IMG_7562.JPEG
IMG_7563.JPEG
IMG_7564.JPEG
IMG_7567.JPEG
IMG_7568.JPEG
 
Lekker hoor. Prima gerechtje.
Welke winkel ben je geweest? Die aan het water in het centrum, beetje achterin?
 
Lekker! Had graag een foto van het sappige gedeelte gezien 😇
 
Wat een mooi stuk vlees, en mooie plaatjes! had graag een stukje geproefd.
 
Ziet er mooi uit. Een foto van de sappige binnenzijde had het voor de lezer nog lekkerder gemaakt. :)
 
Jammer dat we hier geen buitenlandse slager hebben. Ziet er lekker uit.
 
Dit ziet er smakelijk uit :) Hopelijk dit weekend eens proberen. Heb je nog tips?
 
Jammer dat we hier geen buitenlandse slager hebben. Ziet er lekker uit.
Hier is het ook niet echt een slager hoor. Het is zo’n klein Turks winkeltje met fruit, groente, thee en toevallig hebben ze ook een kleine vlees vitrine staan.
 
Dit ziet er smakelijk uit :) Hopelijk dit weekend eens proberen. Heb je nog tips?
Kijk goed naar het vlees voordat je het bereid (waar lopen de botten, waar zit het vlies, enz.)
Verder lekker maken en genieten 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Terug
Bovenaan Onderaan