BasBQ
Beef en Steak

Low en slow op een weber 47 cm?

 

Berend Botje

Sprokkelaar
Berichten
31
Is dit een beetje te doen? Zones creëren lijkt me een beetje lastig vanwege het feit dat je minder ruimte hebt... Kan er online niet veel over vinden. De 57 cm varianten is heel info over, maar de 47 niet. Daarom dacht ik hier even te vragen naar jullie ervaringen en eventuele tips en tricks.
 
Het gaat. Kleine minion of snake aan de ene zijde en gerecht aan de andere zijde.
Is wel, zeker bij langere sessies, een uitdaging tov de W57. Je hebt maar 66% van het roosteroppervlak op een W47 tov een W57.
Succes.
 
Op YouTube heb ik wel eens een filmpje gezien van iemand die een kolenring en deflector plate (zoals de Master Touch Premium heeft) had gemaakt. Misschien zoiets proberen?
 
Ik wil proberen spareribs te maken op de ketel van m'n vader... (hem ook aan het bbqen krijgen) Op mijn kamado joe classic een eitje... Hierop wss een uitdaging... hehehe
 
Niet makkelijk maar wel mogelijk denk ik.
 
Misschien een baksteen in het midden leggen om de directe hitte een beetje te blocken? Geen idee of dat werkt eigenlijk...
 
Ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoeveel ribbels je er op plaatst. Is een uitdaging. Maar volgens mij moet het wet lukken. Op een WGA lukt het ook.
 
Voordat ik mijn Bastard had heb ik ook wel eens low en slow gerechten op mijn weber 47cm gemaakt. Het gaat, maar nu ik een Bastard heb merk je wel dat het wat “behelpen” was op de weber.

Ik legde volgens de minion methode de kolen (kokos briketten) aan de ene kant van de ketel, vervolgens een hitteschild van 2 op maat geslepen bakstenen ingepakt in alu folie. Geeft wat meer massa en blokkeer wat stralingswarmte. Het vlees dan aan de andere indirecte zijde in de bbq.
 
Eitje! Als in makkie.

Mooi slank baksteentje onderin om zones te creëren en stabielere dome temp te houden.

Om het vlees voor te hoge temperaturen te beschermen kan je wat aluminiumfolie dubbelvouwen en soort schermpje op je rooster maken. Zal ff loeren voor een foto voor je.

-getest tot 4.5 kg pulled pork etc.

Kwestie van doen👊🏼
 
20200419_082439.jpg


Zoals voorbeeld.

20200405_162134.jpg



20200405_162654.jpg


Zo kan t ook, projectje van mijn zoon.

Wga, weber 47, weber baksteen, weber 57 alles kan👊🏼
 
Wil je het hele rooster gebruiken. Leg op je kolenrekjes een pizza steen ( als soort van deflector) kolen er onder en gaan. Blijft best goed constant op temp. En je kan het hele rooster gebruiken. ( ooit hier eens gelezen en mee gewerkt.)
 
Nog een foto gevonden van de opstelling die ik wel eens gebruikte:

325C59DA-7150-47CF-995E-A934F46079D6.jpeg

Zoals je kunt zien de bakstenen in het midden. Aan de zijde waar geen briketten liggen het kolenrooster dicht gemaakt met alu folie en daarop een lekbak, zodat alle lucht langs de briketten gaat. Bleef verrassend stabiel kwa temperatuur, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een kamado.
 
Nog een foto gevonden van de opstelling die ik wel eens gebruikte:

Bekijk bijlage 50044
Zoals je kunt zien de bakstenen in het midden. Aan de zijde waar geen briketten liggen het kolenrooster dicht gemaakt met alu folie en daarop een lekbak, zodat alle lucht langs de briketten gaat. Bleef verrassend stabiel kwa temperatuur, maar is natuurlijk niet te vergelijken met een kamado.
Top foto! Dit moet te doen zijn. Ik heb mezelf meteen een kamado gekocht toen ik voor het eerst in mijn leven een eigen tuin kreeg. Nooit met een ketel gewerkt nog en mijn pa heeft deze altijd mee op de camping... Wil hem een keer laten zien dat hij er meer mee kan dan alleen maar worstjes grillen :) Voor zijn verjaardag al een thermometer gegeven, dus nu kunnen we aan de slag met zijn keteltje. Hoop wel dat hij nog een keer een kamado gaat kopen! Hij vond al dat hij uit de toon begon te vallen in de buurt kwa bbq dus er is goede hoop! hehehe
 
Zo deel ik mijn 47 cm Weber in voor low en slow dat het werkt prima.


Een kolenrekje en het onderste rooster inpakken met alufolie en klaar.
Verder kan je zelf bepalen hoe groot het deel is waar je je kolen legt, het rooster er op en gaan (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan