BasBQ
Beef en Steak

Lomo El Trapo

 
 
 

Gerard777

Gemarineerd
Berichten
2.031
Altijd met veel bewondering naar het gerecht Lomo El Trapo gekeken en bij m'n laatste bestelling bij Beefensteak besloten dat het maar eens moest gaan gebeuren. Dit is voor mij echt zo'n gerecht wat ik zonder forum nooit gemaakt zou hebben. Gelukkig hebben enkelen de weg reeds vrij gemaakt zodat ik die ervaringen kon volgen.

Me neme een gebruikte hydrofiel luier, want die heeft toch net wat meer karakter en smaak. Daar twee kilo zout met twee eiwitten op gedaan.

FBDC7BB9-0163-434F-9CBF-FCF28FA880E4-33115-00001EFB67F3E448.jpg


Ossehaas erop, daarop wat peper

ED05498D-0815-4BED-8D22-303D87F970EF-33115-00001EFB531AFA50.jpg


Vervolgens de ossehaas een kwartslag gedraaid omdat dat beter uit komt met vouwen :p

Keurig opgerold en vastgebonden; ik moet die manier van knopen echt nog een keer leren ;)

25AFD444-D415-4BA7-A569-F8A308A05A18-33115-00001EFB48821A13.jpg


Het eitje flink opgestookt en BAM zo op de kolen!!!!

7057FA97-1A53-4DC3-BEC0-23DC30B11C21-33115-00001EFB3D40D321.jpg


Na 7 minuten omgedraaid

46013D76-A03E-4542-911D-0E377C5C3800-33115-00001EFB344E4CFC.jpg


(Apparaat is dan inmiddels helemaal hard geworden)

En na weer 7 minuten bij een kern van 45 graden d'r af gehaald en in een schaal gelegd

35E6396A-8707-45EC-892D-6431DD8A2061-33115-00001EFB2D76EDE5.jpg


Zout d'r af geschraapt met een vork, dit zou ik volgende keer met een nieuwe afwasborstel doen, want sommige stukjes waren nog erg zout...

Eindresultaat was zeer smakelijk en het is een toffe bereidingswijze!

82EF86E4-1BB0-4F95-B1CE-3E967C4F1EF3-33115-00001EFB20B65699.jpg
 
Helaas geen foto's van gemaakt, maar was nog mooi ros?. Hij gaart volgens mij nog behoorlijk door in het zout als ie van het vuur gaat, want ging er met 45 graden af en had m roder verwacht.
 
Pracht stuk vlees!!
 
Schitterende sessie! Ik zou vorige week deze ook maken, maar toen werd ik ziek.  Hij komt dus binnenkort op het programma. Je borstel tip neem ik mee. Heb je nog meer aandachtspunten?

Had je hem zonder temperatuurmeting gedaan?
 
Gerard777 zei:
Me neme een gebruikte hydrofiel luier, want die heeft toch net wat meer karakter en smaak. Daar twee kilo zout met twee eiwitten op gedaan.

Haha, wat een baas :)

Gaaf gedaan!!
 
Sorry, ik kan het niet laten, maar het lijkt op iets wat doorgaans in een luier terecht komt ;D
Ik weet het, flauw grapje. Anyway, het lijkt mij dat dit stukje vlees nog erg sappig en mals is. Beetje als een kip of een forel die in zout wordt gebakken. Als dit van het vuur komt, laat je het dan nog doorgaren of haal je het gelijk uit de zoutkorst.
Wel een stoere manier van vlees bereiden.
 
Mooi gedaan Gerard, en leuk verslag heb je verder nog iets met kruiden gedaan na de bereiding, of gewoon verder puur gegeten ?
 
Temperatuur heb ik gemeten met een ultra fast RODE thermapen. Bij deze temperaturen ben je blij met een rode, want het is echt heet, dus je wilt je hand niet te lang in het vuur houden :p

Ik heb alleen zout (2kg :p) en peper gedaan. Smaak was heerlijk, op sommige punten wat zout (hebben meer mensen hier ervaring mee?)

Ik heb m niet laten doorgaren maar meten de korst verwijderd
 
Wat een geinige bereidingswijze is dit toch. De enige reden dat ik deze nog niet gedaan heb is dat ik als de dood ben dat ik 'm overgaar. Het is toch een duur lapje vleesch zeg maar. Maar goed, je kunt er natuurlijk ook gewoon een metertje in stoppen kennelijk...

 
Ja een heel bijzondere bereidingswijze.
Goh, nooit gedacht dat je daar luiers voor kon gebruiken :)
Allemaal weggegeven toentertijd
Mocht ik het ooit gaan doen zal het in een nieuwe moeten ;)
 
Ziet er goed uit. Dat van die borstel is een goede tip, want ook bij mij bleef er meer zout achter dan gewenst.

El Fumarole zei:
Wat een geinige bereidingswijze is dit toch. De enige reden dat ik deze nog niet gedaan heb is dat ik als de dood ben dat ik 'm overgaar. Het is toch een duur lapje vleesch zeg maar. Maar goed, je kunt er natuurlijk ook gewoon een metertje in stoppen kennelijk...
Je kan dit natuurlijk ook doen met een minder duur stukje vlees. Ik had paardenhaas gebruikt en dit was misschien wel net zo super mals maar een stuk goedkoper dan ossenhaas :)
 
deze staat hier ook nog zo hoog op de bucket list! Na jouw foto's is die weer wat gestegen ;)
 
dit is inderdaad een heel leuk recept, altijd weer verbazingwekkend hoe het dan uit het zout komt
 
Mooi hoor ! Ik heb hem twee keer gemaakt tot nu toe (niet gebeurd...) en blijft toch iets speciaals.
Zoals hierboven staat, zonder dit forum zou ik het nooit geweten hebben...

En over zout, ja, ik had dat ook dat er sommige stukken een stevige zoutsmaak hadden. Maar dat hoort er bij zeker ?
Dat van die borstel is wel een goed idee !
 
Jaja, dit is het! Dit is echt verrukkelijk!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan