BasBQ
Beef en Steak

Limburgs zuurvlees met puree en rodekool.

 
 
 

Hans

BBQ Junkie
Berichten
5.554
Hallo beste carnavalvierders en andere  genootschap leden.

Hoewel ik als rasechte schollekop (Scheveninger) natuurlijk niets snap van het carnaval en wat daar allemaal zo bij hoort
hebben we toch een poging gedaan om een bodem vullende maaltijd uit jullie culinaire keuken te vissen.
Wellicht hebben jullie er wat aan in deze voor de ingewanden zware tijden ;)

We hebben een schotel gevonden die er volgens ons wel mee door kan.

Zuurvlees, geen idee wat daarmee bedoeld werd maar al lezend vonden we dat het best wel eens lekker kon zijn.
Recept gevonden op de site van de D.O. shop.

https://www.dutchovenshop.nl/blog/zuurvlees-met-puree/

En aan de slag gegaan.

Vlees gescoord bij de Makro.



In brokken gesneden en zeker twee dagen in de marinade gelegen.



Dan ziet het er zo uit.



Even aanbraden.





Vervolgens in de D.O. en op de Weber.



Controle mannetje als ik ben even een thermometerprobe probe geplaatst en gaan.



Een uurtje of 3? pruttelen.



En dan (met een pilsje natuurlijk) op tafel.



En ik moet zeggen dat ze daar in't zuiden wel weten wat lekker is. :D 

HEERLIJK gegeten.




 
Lekker met de DO bezig geweest Hans.
Stoofpotje lust ik ook wel met carnaval. Traditie getrouw is het woensdag na Carnaval stamppot met zalm eten. Om het vasten in te luiden.
 
Lekker...
Gaan we hier ook maar eens maken (zonder rode kool dan want die kan ik nog steeds niet lekker vinden)
 
drdre67 zei:
Lekker...
Gaan we hier ook maar eens maken (zonder rode kool dan want die kan ik nog steeds niet lekker vinden)

Alleen met de aardappelpuree met pastinaak (zoals in het recept vermeld) zal het ook prima smaken ;)
 
Stoofjes zijn heerlijk... waarom heb je het aanbraden ook niet in de DO gedaan? Als je dat steeds in kleine porties doet hou je de aanbaksels ook lekker in die pan. Dat geeft smaak en scheelt afwas!
 
Sander72 zei:
Stoofjes zijn heerlijk... waarom heb je het aanbraden ook niet in de DO gedaan? Als je dat steeds in kleine porties doet hou je de aanbaksels ook lekker in die pan. Dat geeft smaak en scheelt afwas!

Onervarenheid met de D.O. op de Weber, wel over gedacht maar ik was bang dat de temperatuur door de open deksel wellicht te hoog zou oplopen (heb jij daar ervaring mee?) maar zeker iets om mee te nemen bij een volgend maaksel want werken met de D.O. houden we er in.
Leuk en lekker. ;)
 
Ik zie op de foto dat je DO op baksteentje(s) staat en de kooltjes er half onder en naast liggen. Met deksel op de BBQ (maar niet op de DO) is dat mooi voor sudderen. Je zou voor het aanzetten van het vlees de kooltjes eerst onder de DO kunnen concentreren (evt baksteentjes daar weer omheen als driehoek om de DO op te plaatsen) zodat de DO lekker heet wordt. Als je dan het vlees aangebraden hebt (in porties zodat het lekker heet blijft en korstjes geeft) kun je de DO afblussen met groenten en vloeistoffen zoals wijn en bijvoorbeeld... BIER! Daarna vlees weer terug en jouw sudderopstelling gebruiken. Als je de deksel van de DO houdt maar de BBQ wat rookhout geeft en de deksel van de BBQ sluit dan gaat dat perfect!

Lekker blijven rommelen en lekker koken met die DO prachtig werk!

PS met deze foto's kun je ook deelnemen aan de maandelijkse fotowedstrijd als je jouw mooiste als inzending in dat wedstrijd draadje plaatst!

 
Sander72 zei:
Ik zie op de foto dat je DO op baksteentje(s) staat en de kooltjes er half onder en naast liggen. Met deksel op de BBQ (maar niet op de DO) is dat mooi voor sudderen. Je zou voor het aanzetten van het vlees de kooltjes eerst onder de DO kunnen concentreren (evt baksteentjes daar weer omheen als driehoek om de DO op te plaatsen) zodat de DO lekker heet wordt. Als je dan het vlees aangebraden hebt (in porties zodat het lekker heet blijft en korstjes geeft) kun je de DO afblussen met groenten en vloeistoffen zoals wijn en bijvoorbeeld... BIER! Daarna vlees weer terug en jouw sudderopstelling gebruiken. Als je de deksel van de DO houdt maar de BBQ wat rookhout geeft en de deksel van de BBQ sluit dan gaat dat perfect!

Lekker blijven rommelen en lekker koken met die DO prachtig werk!

PS met deze foto's kun je ook deelnemen aan de maandelijkse fotowedstrijd als je jouw mooiste als inzending in dat wedstrijd draadje plaatst!

ik dacht eigenlijk al dat dit een inzending was voor de fotowedstrijd maar Hans moet dan wel ff een foto plaatsen;)
 
Sander72 zei:
Ik zie op de foto dat je DO op baksteentje(s) staat en de kooltjes er half onder en naast liggen. Met deksel op de BBQ (maar niet op de DO) is dat mooi voor sudderen. Je zou voor het aanzetten van het vlees de kooltjes eerst onder de DO kunnen concentreren (evt baksteentjes daar weer omheen als driehoek om de DO op te plaatsen) zodat de DO lekker heet wordt. Als je dan het vlees aangebraden hebt (in porties zodat het lekker heet blijft en korstjes geeft) kun je de DO afblussen met groenten en vloeistoffen zoals wijn en bijvoorbeeld... BIER! Daarna vlees weer terug en jouw sudderopstelling gebruiken. Als je de deksel van de DO houdt maar de BBQ wat rookhout geeft en de deksel van de BBQ sluit dan gaat dat perfect!

Lekker blijven rommelen en lekker koken met die DO prachtig werk!

PS met deze foto's kun je ook deelnemen aan de maandelijkse fotowedstrijd als je jouw mooiste als inzending in dat wedstrijd draadje plaatst!

Bedankt voor alle tips Sander.
Ik zal nog even kijken of m'n reportage aan alle voorwaarden voldoet zo ja kan ik hem wellicht wel gebruiken voor de maandelijkse wedstrijd.
Zo niet was het i.i.g.een mooie leerzame en lekkere eerste lentedag ;)
 
Lekker hans.
Stevige kost Is precies wat nodig Is met carnaval.
Het zijn zware tijden moet je weten  <:p
 
Hans zei:
Sander72 zei:
Ik zie op de foto dat je DO op baksteentje(s) staat en de kooltjes er half onder en naast liggen. Met deksel op de BBQ (maar niet op de DO) is dat mooi voor sudderen. Je zou voor het aanzetten van het vlees de kooltjes eerst onder de DO kunnen concentreren (evt baksteentjes daar weer omheen als driehoek om de DO op te plaatsen) zodat de DO lekker heet wordt. Als je dan het vlees aangebraden hebt (in porties zodat het lekker heet blijft en korstjes geeft) kun je de DO afblussen met groenten en vloeistoffen zoals wijn en bijvoorbeeld... BIER! Daarna vlees weer terug en jouw sudderopstelling gebruiken. Als je de deksel van de DO houdt maar de BBQ wat rookhout geeft en de deksel van de BBQ sluit dan gaat dat perfect!

Lekker blijven rommelen en lekker koken met die DO prachtig werk!

PS met deze foto's kun je ook deelnemen aan de maandelijkse fotowedstrijd als je jouw mooiste als inzending in dat wedstrijd draadje plaatst!

Bedankt voor alle tips Sander.
Ik zal nog even kijken of m'n reportage aan alle voorwaarden voldoet zo ja kan ik hem wellicht wel gebruiken voor de maandelijkse wedstrijd.
Zo niet was het i.i.g.een mooie leerzame en lekkere eerste lentedag ;)

Aan de manier van opstellen zoals jij heb voorgesteld had ik ook gedacht (alles in een keer in de D.O. en op de Q bereiden)
Maar ik zag erg op tegen het verplaatsen van de hete briketten vandaar dat ik het op de andere manier (met het aanbraden even apart) te doen.

Met deze opstelling.



Liggen toch ook heel wat briketten onder de D.O.
 
Lekker dat vlees met gewoon dikke vlaamse frieten en een enorme schep mayo (wel zelfgemaakt natuurlijk).
 
KamadoNovice zei:
Lekker dat vlees met gewoon dikke vlaamse frieten en een enorme schep mayo (wel zelfgemaakt natuurlijk).

Is ook heel lekker natuurlijk.
De grote plus van het zure vlees vind ik dat het bij heel veel gerechten zal smaken mocht er iets overblijven maar het geproefd hebbende ben ik bang dat dat niet gaat lukken :D
Het ging schoon op. ;)
 
Zo'n stoofpotje vind ik erg lekker Hans mooi gemaakt lekker met puree en rodekool  :)
 
picosuma zei:
Zo'n stoofpotje vind ik erg lekker Hans mooi gemaakt lekker met puree en rodekool  :)

Dank je, is nu bij ons ook op de favorieten lijst gekomen ;)
 
Dank je wel Frits 't was weer een hele leuke D.O. middag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan