BasBQ
Beef en Steak

Lamsrack

 
 
 

WilfredK

Kooltjesharker
Berichten
189
Binnenkort komen er wat mensen eten en ik wilde dan o.a. lamsrack maken. Ik had dat niet eerder gedaan dus snel eentje geprobeerd.

Bij de Islamitische slager 2 mooie lamsrackjes gehaald en eentje ontdaan van wat vliesjes en vet. Hierna licht in de rub gezet.

De kamado op 200 graden en indirect laten liggen tot een kern van 52 graden. Toen de platesetter verwijderd en het rackje boven open vuur op 56 graden laten komen (mijn vrouw houdt van well done..ik ben meer van rare/medium)

Even laten rusten en toen met een veel te bot mes het rackje geslacht ...maar goed het ging om de smaak, geen fotowedstrijd haha
Hij was heerlijk en super mals.

Morgen de tweede proberen maar dan grill ik hem eerst direct aan en dan pas indirect naar 52 graden (als mijn vrouw dat niet lekker vindt dan heb ik meer 🤞)

Nu eerst op zoek naar een nieuw mes 😉

20210507_160217.jpg


20210507_160226.jpg


20210507_162147.jpg


20210507_164403.jpg


20210507_165732.jpg


20210507_170054.jpg


20210507_170543.jpg


20210507_170739.jpg


20210507_171237.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er toch goed uit hoor! Heb er hier ook nog 1 de vriezer. Gaat er met Hemelvaart op denk ik.
Wat voor rub heb je gebruikt als ik vragen mag?
 
Netjes gedaan, ik moet mn eerste nog maken na al die jaren grillen. Drip pan in de folie, botjes in de folie, goed bezig zoals het hoort.
 
Lekker kunnen testen en dan ligt er nog een klaar voor een testrun

Ziet er goed uit, gasten zullen genieten van netjes gesneden stukjes 😉
 
Een lamsrackje is altijd lekker. Fijn klaar gemaakt. Ik hou hem zelf net liefst onder 54C gaart met het rusten altijd wat na. Lekker.
Ik zie overal in de weilandende nieuwe grondstoffen voordit lekkers rond lopen.😉
 
ziet er prima uit
lamsrack is erg lekker en leuk te presenteren.
mooi gedaan
 
Lekker!

Is dat echt nodig, de botjes inpakken?

Groeten van Robert
 
Lekker!

Is dat echt nodig, de botjes inpakken?

Groeten van Robert
Echt nodig is het niet. Je voorkomt hiermee dat ze bruin worden/verkleuren. Is dus meer esthetisch 😀
 
Binnenkort komen er wat mensen eten en ik wilde dan o.a. lamsrack maken. Ik had dat niet eerder gedaan dus snel eentje geprobeerd.

Bij de Islamitische slager 2 mooie lamsrackjes gehaald en eentje ontdaan van wat vliesjes en vet. Hierna licht in de rub gezet.

De kamado op 200 graden en indirect laten liggen tot een kern van 52 graden. Toen de platesetter verwijderd en het rackje boven open vuur op 56 graden laten komen (mijn vrouw houdt van well done..ik ben meer van rare/medium)

Even laten rusten en toen met een veel te bot mes het rackje geslacht ...maar goed het ging om de smaak, geen fotowedstrijd haha
Hij was heerlijk en super mals.

Morgen de tweede proberen maar dan grill ik hem eerst direct aan en dan pas indirect naar 52 graden (als mijn vrouw dat niet lekker vindt dan heb ik meer 🤞)

Nu eerst op zoek naar een nieuw mes 😉

Bekijk bijlage 21168

Bekijk bijlage 21169

Bekijk bijlage 21170

Bekijk bijlage 21171

Bekijk bijlage 21172

Bekijk bijlage 21173

Bekijk bijlage 21175

Bekijk bijlage 21176

Bekijk bijlage 21177
Binnenkort komen er wat mensen eten en ik wilde dan o.a. lamsrack maken. Ik had dat niet eerder gedaan dus snel eentje geprobeerd.

Bij de Islamitische slager 2 mooie lamsrackjes gehaald en eentje ontdaan van wat vliesjes en vet. Hierna licht in de rub gezet.

De kamado op 200 graden en indirect laten liggen tot een kern van 52 graden. Toen de platesetter verwijderd en het rackje boven open vuur op 56 graden laten komen (mijn vrouw houdt van well done..ik ben meer van rare/medium)

Even laten rusten en toen met een veel te bot mes het rackje geslacht ...maar goed het ging om de smaak, geen fotowedstrijd haha
Hij was heerlijk en super mals.

Morgen de tweede proberen maar dan grill ik hem eerst direct aan en dan pas indirect naar 52 graden (als mijn vrouw dat niet lekker vindt dan heb ik meer 🤞)

Nu eerst op zoek naar een nieuw mes 😉

Bekijk bijlage 21168

Bekijk bijlage 21169

Bekijk bijlage 21170

Bekijk bijlage 21171

Bekijk bijlage 21172

Bekijk bijlage 21173

Bekijk bijlage 21175

Bekijk bijlage 21176

Bekijk bijlage 21177
He WilfredK,

Hoe is het vandaag gegaan met je tweede lamsrack?
Ik wil er binnenkort ook 1 maken, maar twijfel tussen je eerste en tweede methode. Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar rare medium / medium.
 
Prachtig Rekje zo, smakelijk!
 
Rekje ziet er goed uit. Staat bij ook nog op mijn lijst maar de CEO wil niet. Dus dan meer voor mij.
 
He WilfredK,

Hoe is het vandaag gegaan met je tweede lamsrack?
Ik wil er binnenkort ook 1 maken, maar twijfel tussen je eerste en tweede methode. Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar rare medium / medium.
Hi @Martijn-K. , ik zou die inderdaad gisteren gemaakt hebben maar er kwam wat anders lekkers voor in de plaats 😀...dit zal ik later vandaag plaatsen.

Het lamsrackje ga ik vandaag dan doen. Je zal hem vandaag of morgen dan voorbij zien komen.
 
@Martijn-K. ,

Zoals beloofd de tweede lamsrack maar dan eerst direct en daarna indirect.

Het verschil is niet zo heel groot. Het enige dat je in de gaten moet houden als je hem eerst indirect doet is de kerntemperatuur vóórdat je hem gaat grillen. Ik zou hem dan op 48/50 graden houden en hem daarna afgrillen. Het resultaat zou dan een medium rare rack zijn.

Nu heb ik hem eerst direct gegrild en daarna indirect op 52 graden laten komen. Het resultaat na rusten was een super mals en sappig medium rare rack....heerlijk!!

20210509_174321.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk die lamsrack. Ook niet een heel gemakkelijk stukje vlees om het perfect te garen. Ik vind het een fijn stukje vlees. Helaas lust mijn vrouw het niet. Dus komt het niet zo vaak op tafel.
Je hebt het beide keren iig mooi klaar gemaakt. Had graag een vorkje mee geprikt.


(ps) gooi je botte mes niet weg. Die kun je mooi gebruiken om de botjes helemaal blank te schrapen. Ook het vliesje van de botjes af halen. Dat geeft een geweldige presentatie voor je gasten straks.
 
@Martijn-K. ,

Zoals beloofd de tweede lamsrack maar dan eerst direct en daarna indirect.

Het verschil is niet zo heel groot. Het enige dat je in de gaten moet houden als je hem eerst indirect doet is de kerntemperatuur vóórdat je hem gaat grillen. Ik zou hem dan op 48/50 graden houden en hem daarna afgrillen. Het resultaat zou dan een medium rare rack zijn.

Nu heb ik hem eerst direct gegrild en daarna indirect op 52 graden laten komen. Het resultaat na rusten was een super mals en sappig medium rare rack....heerlijk!!

Bekijk bijlage 21340

Hé WilfredK,

Dat ziet er verdomd goed uit!
Het zal ook lekker zijn geweest
Ik heb nog 2 lamsrackjes in de vriezer. Ik ga beide methoden ook eens uitproberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hé WilfredK,

Dat ziet er verdomd goed uit!
Het zal ook lekker zijn geweest
Ik heb nog 2 lamsrackjes in de vriezer. Ik ga beide methoden ook eens uitproberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe je hem ook maakt....het is zo'n lekker stukje vlees.

Ik hoop snel jouw foto's voorbij te zien komen...succes!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan