BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout (en een Secreto en een stukje Short Ribs)

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Gisteren was weer een heerlijke BBQ dag! Mijn vrouw is een aantal dagen met vriendinnen naar Ibiza. En om de week goed door te komen, heb ik lekker een paar vrije dagen genomen.  Niet geheel toevallig hebben de mannen van de vriendinnen dat ook gedaan en zo hebben we op een doordeweekse donderdag, terwijl de kinderen naar school zijn, lekker met de mannen een "Niet op Ibiza-BBQ" kunnen houden!

Ik wilde graag een keer een lamsbout klaar maken, dus bij de Hanos een mooie Lamsbout zonder bot gehaald (ruim 1,4 kg). De lamsbout was voor het avondeten en omdat we toch de tijd hadden, ook nog iets voor de lunch zoeken! Ik had op internet al een keer een filmpje van een broodje Secreto (bedankt voor de inspiratie BensBQ!), dus dat moest het worden. Een mooi stuk Secreto Iberico van iets meer dan 1kg ook meegenomen!

Zo rond de middag de kolen in de starter gedaan en de secreto een beetje getrimd. het bleek best wel veel te zijn en de lunch moesten we met z'n drie?n doen... nou ja, dat moet kunnen. Ik had nog nooit een secreto klaargemaakt of gegeten, dus 2 nieuwe dingen op de BBQ in een dag. De secreto op hoge temperatuur op het grillrooster klaar gemaakt, minuutje of 4 per kant en klaar! Inmiddels ook snel even een stokbroodje gegrild en ik kon de lunch broodjes maken. Wat was dat lekker zeg! Ik denk dat secreto mijn nieuwe favoriete deel van een varken is geworden! De broodjes waren zo op. Gelukkig had ik nog een stukje over :) die hebben we ook nog even gegrild en in hapklare stukken op tafel gezet. Een feestlunch! En dan moet de lamsbout nog komen... Ik zal eerst even de foto's van de secreto plaatsen:

Flinke Secreto Iberico:


Met een beetje olie en peper en zout op de BBQ:


Verdeeld over 3 broodjes, met wat sla en een klein beetje balsamico:


Ronde 2 van de secreto:


Lekker hoor:


Veel tijd om uit te buiken hadden we niet, de lamsbout lag al te wachten! Deze heb ik eerst een beetje van het overtollige vet ontdaan en met olijfolie en peper en zout ingesmeerd. Daarna halve teentjes knoflook en rozemarijn in de bout gestopt en de BBQ klaar gemaakt om indirect te bereiden. Een van mijn vrienden had ook nog een stukje short rib over en die hebben we er ook maar bijgelegd :). De lamsbout was na een kleine 3 uur op een kern temperatuur van 62 graden en die hebben we ingepakt in de folie om te laten rusten. Ondertussen een skillet met aardappeltjes op de BBQ erbij gezet en een sausje van honing, thijm, rode wijn en wild fond gemaakt om het helemaal af te maken. Dit was ook weer een heerlijk gerecht! Voor de 6 kids die inmiddels ook thuis waren heb ik tussendoor nog pizza's gemaakt, hun waren ook blij met het avondeten. Nadat de hele lamsbout op was, konden we als toetje nog het stuk shortrib opeten, die was al die tijd lekker blijven liggen en met een kern van 93 graden van de BBQ af gehaald. De foto's spreken voor zich denk ik!

De lamsbout, klaar om op de BBQ te gaan:


Gezamelijk op de BBQ met een stuk shortrib:


Een uurtje of 2 verder:


Na zo'n 30 minuten rusten, klaar om aan te snijden:


Mooie plakken!


Lekker bordje:


Dan als 'toetje' nog een shortrib, die was zo gaar dat het bot er gewoon uitgetrokken kon worden:


Ook heerlijk:


Alledrie de stukken vlees waren heerlijk, maar vandaag was de Secreto de winnaar! Een aanrader voor iedereen!
 
Fantastisch SAN, dat ziet er stuk voor stuk geweldig uit!

Lekker met de mannen, mannen, mannen..  lekker met de mannen!

Vier het leven, ook als je niet (of misschien JUIST dan) op Ibiza zit!
 
Lekker bezig geweest hoor! Maar als je extra eters nodig hebt dan meld ik mijzelf graag aan!
 
Sander72 zei:
Fantastisch SAN, dat ziet er stuk voor stuk geweldig uit!

Lekker met de mannen, mannen, mannen..  lekker met de mannen!

Vier het leven, ook als je niet (of misschien JUIST dan) op Ibiza zit!

Thanks! het smaakte zoals het eruit ziet! Morgen gaan we een "niet op Ibiza-BBQ" - Part 2 houden. Ook daar hebben we al mooie stukken vlees voor aangeschaft, maar dat zal ik later nog een verslag van maken  :)
 
kapteyn zei:
Lekker bezig geweest hoor! Maar als je extra eters nodig hebt dan meld ik mijzelf graag aan!

Haha, hoe goed ben je met kinderen? Zaterdag zoeken we nog iemand die de kids (6 stuks tussen de 8 en 13 jaar) kan bezig houden, dan doen we het nog even dunnetjes over! (en hoeven we geen rekening te houden met school de volgende ochtend)
 
Jullie vermaken je prima met dat grote geheim ;-)
Ziet er goed uit. Have fun mannen
 
Ik vind het niet gek dat de Secreto de winnaar van de dag was ;) short ribs zijn al super lekker, lamsbout vind ik waanzinnig lekker maar Secreto is volgens mij het meest goddelijke stukje varkensvlees wat er te koop is :D jullie hebben jezelf heerlijk verwend met heel veel lekkers.
Mooie smakelijke foto's.
 
Heerlijke plaatjes, wat zal dat gesmaakt hebben. ;)
 
Geweldig leuk om te lezen hoe mannen zich kunnen vermaken met vuur en vlees. Ziet er echt allemaal erg smaakvol uit.
 
Lekkere foto's en je vrije dagen goed besteed en die secreto moet ik toch echt ook eens mee nemen  :)
 
Secreto is zo lekker.. leuk idee op dat broodje, die ga ik onthouden!
Bedankt voor de smaakmakende foto's  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan