BasBQ
Beef en Steak

Krabbetjes met borstbeen.

 
 

Jeffievb

Stoker
Berichten
382
Vorige week heb ik voor het eerst krabbetjes met borstbeen op het 'eitje' gemaakt.

Het was een verzoek van m'n schoonvader, omdat die gek is op krabbetjes. Ik had het nog nooit gegeten, en hij wilde dat ik er kennis mee maakte.

Ik meen dat het ongeveer 3.5 a 4 kg in totaal was.

De avond ervoor heb ik de krabbetjes in de Rub gezet. Ik heb hiervoor 'Noskos pulled pork' gebruikt, wat goed uitpakte.
20200630_204350.jpg

20200630_205405.jpg

De volgende dag rond een uurtje of 11:30 de bbq aangestoken en hem stabiel gemaakt op een temp van 100 graden. Qua rookhout ben ik gegaan voor een combinatie van Appel en Berken.
20200701_111627.jpg


Omdat ik steeds zie dat ze bij de 3-2-1 methode ( spareribs ), het vlees inpakken in aluminium folie, besloot ik om dat ook eens te probere . Bij een kerntemperatuur van 60 graden, heb ik het vlees van de bbq afgehaald en het bestrooid met een beetje roomboter en donkere basterdsuiker.
20200701_113047.jpg

20200701_130935.jpg

Bij een kerntemperatuur van 70 graden heb ik het vlees weer uit de folie verwijderd en begonnen met de saus aanbrengen. Voor de saus heb ik het volgende gebruikt;

- karamel stroop
- donkere basterdsuiker
- whiskey
- worchestershire saus
- cayenne pepper sauce

Bij een kerntemp van 80 graden ( ong 6 uur later ) heb ik ze van de bbq afgehaald. M'n schoonvader was iets te gulzig, dus op de foto is er al 1 krab verdwenen, en heeft hij ze doorgesneden :p .

Al met al leuk om te maken, maar het kan wel beter. Ik weet niet of het inpakken zijn vruchten af heeft geworpen.o_O
20200701_180410.jpg
 
De rookbox leg je dan gewoon in het houtskool? Gaat deze dan automatisch roken aan 100° of moet je hem eerst harder stoken om aan het roken te krijgen?
 
De rookbox leg je dan gewoon in het houtskool? Gaat deze dan automatisch roken aan 100° of moet je hem eerst harder stoken om aan het roken te krijgen?

Klopt, ik leg deze midden in de vuurhaard. De blokjes leg ik er net buiten. De snippers in de box gaan dan inderdaad roken.
 
Klopt, ik leg deze midden in de vuurhaard. De blokjes leg ik er net buiten. De snippers in de box gaan dan inderdaad roken.

Ik heb een rookbox onlangs gekregen, maar enkel en alleen nog maar op de gas BBQ gebruikt. Was een compleet pakket met kleine en grotere chips en dan nog chunks. Dan kan ik die chips op die manier ook nog op krijgen dan.
 
Ik moest even google op krabbetjes van het varken. Weer wat geleerd. Zal er eens om vragen bij de slager.
Ziet er wel lekker uit. Het fijt dat je pa er al mee weg was voordat je een foto kon maken zecht genoeg. Dat moet smullen geweest zijn.
 
Ziet er heerlijk uit. Moet ook maar eens aan de krabbetjes. (van de slager dan) (y)
 
lekker hoor. denk dat ik dat ook wel lust.
inpakken maakt het vlees malser. je stoomt het als het ware

en waarom doe je een rookbox EN blokjes ernaast? gewoon wat chunks op de kolen werkt perfect.
 
Ik heb een rookbox onlangs gekregen, maar enkel en alleen nog maar op de gas BBQ gebruikt. Was een compleet pakket met kleine en grotere chips en dan nog chunks. Dan kan ik die chips op die manier ook nog op krijgen dan.


Werkt top hoor !
 
Ik moest even google op krabbetjes van het varken. Weer wat geleerd. Zal er eens om vragen bij de slager.
Ziet er wel lekker uit. Het fijt dat je pa er al mee weg was voordat je een foto kon maken zecht genoeg. Dat moet smullen geweest zijn.

Thanks ! 😃 Krabbetjes zelf zijn geloof een soort 'dikkere' sparibs ( heb ik me laten vertellen ). Dit is met het borststuk er nog aan. ( veel vlees ).
 
lekker hoor. denk dat ik dat ook wel lust.
inpakken maakt het vlees malser. je stoomt het als het ware

en waarom doe je een rookbox EN blokjes ernaast? gewoon wat chunks op de kolen werkt perfect.

Het is goed te doen ! Dat dacht ik dus ook, zie het ook steeds bij pullen pork etc. Maar omdat ik over krabbetjes niet heel veel kon vinden, ben ik maar wat gaan proberen.

De reden dat ik de chips los gebruik van de chunks, is omdat ik van de chips af wil haha. Heb ze toen goedkoop op de kop getikt bij de AH. Maar ze branden te snel op ( zelfs in de box ).
 
Wat was de gedachte achter kerntemp van 80?
Meestal zie je dat spareribs naar de 90-95 gaan, toegegeven daar wil je ook bewust dat het vlees bijna van het bot valt.

De krabbetjes worden vaak voor de snert gebruikt. In VS worden ze ook wel country style ribs genoemd.
 
Lekker hoor, krabbetjes zijn geweldig inderdaad! (Vorige keer in een Oosterse marinade gelegd.... Hmmmm, krijg spontaan weer trek)
Vanmiddag nét een flinke bestelling gedaan, maar de volgende bestelling zetten we deze er weer een keer bij ;)

(er is vast iemand met slagersachtergrond die dit beter kan uitleggen, desalniettemin): de krabbetjes zijn de eerste paar ribben aan de kant van de nek. Deze zitten zeg maar tussen de procureur en de spareribs. (Correct me when I'm wrong :) )

Qua smaak verschillen ze van de 'reguliere' ribbels (ze hebben een rijkere smaak), net als dat babybacks een iets andere smaak hebben ten opzichte van de buikribben.

Mocht je ze niet eerder gemaakt hebben is het zeker een aanrader om dit een keer te maken/proberen (wel de 'priktest' uitvoeren, niet blind op de tijd afgaan).
 
Lekker hoor, krabbetjes zijn geweldig inderdaad! (Vorige keer in een Oosterse marinade gelegd.... Hmmmm, krijg spontaan weer trek)
Vanmiddag nét een flinke bestelling gedaan, maar de volgende bestelling zetten we deze er weer een keer bij ;)

(er is vast iemand met slagersachtergrond die dit beter kan uitleggen, desalniettemin): de krabbetjes zijn de eerste paar ribben aan de kant van de nek. Deze zitten zeg maar tussen de procureur en de spareribs. (Correct me when I'm wrong :) )

Qua smaak verschillen ze van de 'reguliere' ribbels (ze hebben een rijkere smaak), net als dat babybacks een iets andere smaak hebben ten opzichte van de buikribben.

Mocht je ze niet eerder gemaakt hebben is het zeker een aanrader om dit een keer te maken/proberen (wel de 'priktest' uitvoeren, niet blind op de tijd afgaan).

Goede uitleg !! Leuk om te lezen 😃
 
De reden dat ik de chips los gebruik van de chunks, is omdat ik van de chips af wil haha. Heb ze toen goedkoop op de kop getikt bij de AH. Maar ze branden te snel op ( zelfs in de box ).
Daarom gebruik ik die chips alleen bij een gerecht dat vrij snel klaar is. Eendenborstje, een worstje. Dat soort spul. Is snel klaar, dus hoef je ook niet voor een half uur (of nog langer) rook.
Daarnaast neem ik die snippers ook mee op vakantie als we een (kleine) bbq meenemen. Hoef ik geen rookhout in het buitenland te zoeken.
Alleen zo duurt het wel erg lang voor ze op zijn 😂 (lees: luxeprobleem)
 
Daarom gebruik ik die chips alleen bij een gerecht dat vrij snel klaar is. Eendenborstje, een worstje. Dat soort spul. Is snel klaar, dus hoef je ook niet voor een half uur (of nog langer) rook.
Daarnaast neem ik die snippers ook mee op vakantie als we een (kleine) bbq meenemen. Hoef ik geen rookhout in het buitenland te zoeken.
Alleen zo duurt het wel erg lang voor ze op zijn 😂 (lees: luxeprobleem)

Ik denk dat ik het voortaan ook op die manier ga doen. Ik zag de chips toen liggen, en had nog geen ervaring met rookhout. Nu ondertussen wel een paar zakken verschillende chunks gekocht:p. Aldoende leert men haha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan