BasBQ
Beef en Steak

Koudgerookte Zalm

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
213
Zelfgerookte zalm…ooit eens mogen proeven bij een mede BBQ-er en sinds die tijd hoog op de to do lijst.
Kortom; de spullen aangeschaft en het moest er maar eens van komen.

En wat is het leuk om te doen! Druk maar niet druk. Veel maar toch rustig aan. Op en af. Als in 12 uur pekelen, 24 uur drogen, 9 uur roken en wederom 24 uur rusten met steeds een activiteit van 15 minuten tussen de fases door. Deze komt op mijn kerst lijst!

Ik heb het recept van https://rookplankje.nl/recepten/vis/koud-gerookte-zalm/aangehouden en de tijden zoals hierboven. Een mooi stuk zalm van bijna 1.5kg. Hieronder de foto’s:

Ronde 1: de pekel, de zalm en het huwelijk:
37f517eae1c4589c2b737dd9dd1a3408.jpg


0c78a14ecbe8fb7a9c5aa582693ae9e2.jpg


26b18cd9c756a720beb3de748d3df632.jpg


Na de huwelijksnacht kwam het stel er zo uit:
504e4b1cd4f0f8d2636ccfd4671c9d3d.jpg


Grappig om te voelen hoe de stugheid van de zalm al veranderd was. Even onder de douche/afspoelen en droogdeppen en dan 24 rusten na de intense nacht:
66a95250cd1c5da879e0bff479dd2f38.jpg


Dan het grote moment. Omdat dit de eerste keer was een neutrale mot gebruikt van beuken (spoiler: denk dat ik hem de volgende keer 1:1 met iets sterkers ga mixen, dan kan ie goed hebben). CSG vullen en roken maar. Buiten was het 7 graden dus om de temperatuur hoefde ik me geen zonder te maken:

3287235227a0735167e47e7663f901bb.jpg


Na 4 uur roken. De CSG brandde rustig door, misschien wel iets te rustig, maar niets aan het handje:
77da3eb94eab6624d9472f3e03878783.jpg


Tijd om eraf te komen en in te pakken:
530f88f5446de780eb77dbafa204b501.jpg


Maar niet voordat er een stukje geprobeerd is. Overal lees je om het niet te doen maarja; ik moet toch het verschil weten tussen nu en nà het rusten…:
3b9ad5b27cf4791f79ef7355f910534c.jpg


Wat een lekkere vette vis zeg! En de rooksmaak is zeer intens aanwezig! Maargoed, niet stoken in een goed huwelijk en wegleggen dus

Om allerhande redenen er niet aan toegekomen er 24 uur later in de avond een lekker toastje aan te wijden dus het werd een lunch na een uurtje of 40. Verse bieslook, roomkaas en breekbrood.

De rooksmaak was heerlijk mild geworden, doch duidelijk aanwezig. Meer woorden zijn er ook niet nodig; dit huwelijk komt de tijd wel door!

87445c888ef70adf35c7f3695f93c255.jpg


9e5f0ce9a4d75e4ff36add870dac1527.jpg


Smakelijk!
 
Ziet er goed uit!

Binnenkort ook proberen, vandaag een CSG binnen gekregen. Heb er een zak beuken en eiken bij gekocht. Ik twijfel nog of ik de eerste keer gelijk zal gaan mixen met die 2, of eerst alleen beuken proberen. Door jouw verhaal ga ik nog meer twijfelen :)
 
Ik twijfel nog of ik de eerste keer gelijk zal gaan mixen met die 2, of eerst alleen beuken proberen. Door jouw verhaal ga ik nog meer twijfelen :)

Ik hou ervan eerst een recept te proberen om daarna gericht aanpassingen te doen indien nodig. En het is is geen straf hoor om een 2e, 3e, 4e, …., run te doen hoor . Maar jij hebt ook een punt, in mijn beleving kan ie een mix best hebben
 
CSG is besteld. Kan niet wachten
Je rooktijd was 9 uur?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mijn CSG is onderweg, zalm staat al op mijn lijst van zaken die ik wil proberen.
 
Dat klinkt als een heerlijk visje!
 
heerlijk om te zien, koud gerookte zalm blijft mijn favoriet!
En wat betreft het niet "mogen/moeten" eten van de zalm direct na het roken, ik regel al jaren op het werk koud gerookte zalm voor bij de kerstborrel en dat gaat de zalm zo vanuit de rookoven op de snijplank en binnen een uur is 5 kg op, iedereen vindt het heerlijk, nooit geen opmerkingen over de "rooksmaak" gehad!
Ik rook niet met eiken, misschien dat het daarom direct uit de oven zo lekker smaakt.
 
Gerookte zalm altijd +1. Tegenwoordig pekel ik 24 uur. Drogen doe ik niet meer. Als rookmot gebruik ik een mix van kersen beuken eiken appel. Ik had overal een klein beetje van over en maar bij elkaar gedaan, ik gebruik de zelfde mix voor de kaas. Ik merk weinig smaak verschil
 
[mention]Smokey p [/mention] waarom ben je gestopt met drogen? Ben wel benieuwd…

[mention]fonsgroen [/mention] dit is zo lekker dat het niet uitmaakt hoeveel je maakt; op zal het gaan! Heb je het rusten na het roken in het verleden wel gedaan? Ik vind het echt nòg lekkerder dan
 
Omdat ik geen verschil merk met afdrogen/ afdeppen of 24 uur laten drogen. En gemakzuchtig, dan heb ik eerder zalm. De klanten merken er ook niets van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan