BasBQ
Beef en Steak

Koudgerookte knoflook

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.092
Koudgerookte knoflook die rook je niet zozeer voor de smaak maar meer voor de houdbaarheid
Als je het goed doet dan sterft de kiem van de knoflook en loopt hij niet meer uit, doe je het minder goed dan vertraagt de groei van de kiem.
De Fransen roken alleen knoflook van goede kwaliteit, vandaar dat ik bij de groenteman Franse roze knoflook heb meegenomen.
Ik heb al een keer een experiment gedaan met de doorsnee chinese knoflook. En die waren na 3 maanden nog heel goed. Normaal gesproken kan ik die na 2-3 weken weggooien.
De knoflook heb ik 20 uur (2x een volle CSG)
Op/in de oude vertrouwde WGA gerookt. Bederfelijke zaken zoals Zalm rook ik uitsluitend als het buiten goed koud is. Knoflook kan de hogere buiten temperatuur wel hebben.

Start 1e rooksessie
20220521_133557.jpg


Start 2e rooksessie
20220522_165127.jpg


Eindresultaat
20220523_133515.jpg
 
Ondanks dat het niet voor de smaak is, proef je er wel iets van terug?
Weinig tot niets in tegenstelling tot warm gerookt. Maar als je ze binnen bewaart ruikt alles heerlijk naar rookhout. Zeg maar een soort huisparfum.
 
Dit werkt alleen met gedroogde knoflook denk ik he?
Niet met echt verse?


Gedroogde knoflook hier in huis wisselt heel erg, biologische kan soms bijna direct uitlopen, terwijl de niet bio vaak gesprayed is om niet te kiemen.
Soms houdt ook de bio het in de kelder maanden uit, maar voor de niet bio is koemen na 2 maanden al snel.
 
Dit werkt alleen met gedroogde knoflook denk ik he?
Niet met echt verse?


Gedroogde knoflook hier in huis wisselt heel erg, biologische kan soms bijna direct uitlopen, terwijl de niet bio vaak gesprayed is om niet te kiemen.
Soms houdt ook de bio het in de kelder maanden uit, maar voor de niet bio is koemen na 2 maanden al snel.
Roze knoflook schijnt sowieso lang houdbaar te zijn. Nu dus nog langer.
Deze knoflook is redelijk gedroogd, niet vers en niet volledig gedroogd.
De doorsnee chinese knoflook uit de supermarkt die bij mij normaal al binnen 2 weken gaat kiemen heeft het 3 maanden zeer goed uitgehouden, toen was hij op.
 
Wat een top tip!
Spruitende knoflook 🧄 is hier ook altijd een groot probleem.
Ik ga het meteen proberen.
Ik heb een CSG met een capaciteit van 16 uur.
Zou dat lang genoeg zijn?
Maakt het soort rookmot wat uit?
 
😋
 
Ziet er mooi uit! Ga ik ook eens proberen.

Mocht de knoflook nou toch spruiten: plant een paar teentjes in je tuin. Kan je na een paar maanden heerlijk verse knoflook eten 👌
 
Alleen vanwege de kleur en geur zou je dit al doen! Prachtig.
 
Lekker Ewald.

Ik snap sowieso niet dat mensen Chinese knoflook in de supermarkt kopen. Hier zit werkelijk waar geen smaak aan, alleen een irritant scherpe prikkel.
Enfin, sinds ik de "Franse" knoflook ken, kopen wij al jaren de rose of violet. Goed verkrijgbaar op de markt, toko of Turkse groenteboer. Bij mij liggen deze rustig 4-6 weken (wel donker en zeker niet koud).

Overigens hebben de Fransen dit jaar te kort aan knoflook en kopen ze massaal bij in Spanje, welke onder Franse knoflook op de markt komt 😂.

Momenteel zie je op de markt en dergelijke ook wel eens verse rose of violet knoflook... Deze komt nu vooral uit Egypte en is ook best goed van kwaliteit. En straks de Hollandse verse knoflook 😋😋.
 
Alleen vanwege de kleur en geur zou je dit al doen! Prachtig.
Inderdaad, die geur is zo onbeschrijfelijk lekker, daar trek je volle zalen mee.
 
Wat een top tip!
Spruitende knoflook 🧄 is hier ook altijd een groot probleem.
Ik ga het meteen proberen.
Ik heb een CSG met een capaciteit van 16 uur.
Zou dat lang genoeg zijn?
Maakt het soort rookmot wat uit?
Nee volgens mij niet. Ik gebruik beukenmeel, geen mot. Mot gaat bij mij te vaak uit in de CSG
Deze keer had ik pech en is de beukemeel 1x gedoofd in de eerste rookronde de 2e ronde liep hij in 1 keer door. Reden? Ik denk dat ik de eerste keer het rookmeel iets te veel heb aangeklopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan