BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

Pernel

Tondelzoeker
Berichten
3
Gisteren 500gr zalm koud gerookt. Ben als de dood voor té zoute gerechten, maar je moet wel pekelen.
Bijzonder lekker op een toastje of gewoon lekker snijden en eten.

Rub
  • 40 gr zeezout (grof)
  • 50 gr basterdsuiker Bruin
  • 1 el vers gemalen zwarte peper
  • 3 el gedroogde Scandinavische zalmkruiden, ergens een keer uit een bak meegenomen. Bevat:
    • bieslook
    • peterselie
    • mosterdzaad
    • citroenschil
    • citroenpoeder
Zalm insmeren met rub en 12 uur afgedekt in koeling. Zalm afgespoeld en 6 uur in koeling laten nadrogen. Mijn CSG met rookmot gevuld. Was de eerste keer, veel te vol natuurlijk ;) Vervolgens 8 uur lang gerookt. Ook gelijk boekenkaas, grof zeezout en knoflook erbij gelegd. De boerenkaas moet er schijnbaar na 2 uur al af. Daar wil ik me sowieso nog wel eens in verdiepen, was niet echt van de smaak kapot.

Maar de zalm was echt top! Kamado niet echt nodig, maar die sluit wel als een dolle af. Geen spatje rook kwam er doorheen, ook wel prettig voor je buren met het mooie weer.

IMG_20200522_150041.jpg


IMG_20200523_114551.jpg


IMG_20200523_175251.jpg
 
Pernel, begrijp ik goed dat je die gerookte zalm (en kaas!) meteen na het roken al hebt gegeten? Voor een veel betere smaakverdeling zou je de zalm 2 dagen en de kaas best een week de tijd gunnen. Gewoon in huishoudfolie inpakken en de smaak door laten trekken. Nu heb je asbak buiten en weinig smaak van binnen!
 
Oké vandaar, smaakte inderdaad erg goor. Kaas gelukkig bewaard, wel vacuüm getrokken.
De zalm daarentegen was bijzonder goed! Maar als ik die laat liggen twee dagen wordt het alleen maar beter dus.
Goed dat ik nog wat over heb.

Dank Sander72!
 
Is wel heel erg Low & Slow, begrijpelijk dat je deze hier plaatst maar hij hoort eigenlijk thuis in charcuterie, bij de andere koud gerookte zalmpjes.
Ik verplaats hem even naar zijn broeders en zusters uit het water (charcuterie)
 
Terug
Bovenaan Onderaan