BasBQ
Beef en Steak

Konijn in Westmalle dubbel

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Een konijn van de Q is lastig. Het is droog, zuur vlees wat gewoon zachte en "natte" bereiding nodig heeft. Even snel aanzetten en dan verdrinken in drank en sudderen voor een uur of 3, 4. Normaal doe ik dit binnen in een grote La Creuset pan op 1ste kerstdag, traditie, maar omdat ik pas geleden een DO gekregen heb, leek het me tijd om een konijn op deze wijze te maken en dit met jullie te delen. En eigenlijk, is het heel erg simpel!


Genoeg gepraat, foto's!
2s9zjuq.jpg


Ingredi?nten:
1 konijn, in stukken (zonder organen, ik laat het hoofd altijd achterwege vanwege m'n kinderen). Kan ook met 2 grote poten als je niet graag een konijn ontleedt..
5 wortels
5, 6 plakken gerookt bacon (dik) gesneden in lardons of een grote hand vol lardons
1 teen knoflook
3 kruidnagel tenen
3 blaadjes laurier
een bosje tijm
2 takjes rozemarijn
Runderbouillon (1 tablet per liter. Dat is de helft van normaal, maar anders wordt het te zout)
1 fles Westmalle Dubbel. Elke dubbel bier zou kunnen, ik hou nou eenmaal van Westmalle..
Azijn
5 aardappelen, normaal formaat
PEZO

Hak het konijn in stukken en laat deze minimaal een uur weken in water met 10% azijn. Als je popten gebruikt die heel laten en in het water:azijn mengsel doen. Daarna kort afspoelen en droog deppen.
In de tussentijd de lardons snijden, wortels schoonmaken en in stukken snijden en een teen knoflook fijn snijden.

10ekaxg.jpg

hv5lxy.jpg


Dan wat kolen aansteken (15) en neerleggen met koude kolen ernaast (dambord) en de DO erop zetten en warm laten worden.
Dan eerst de bacon erin met de fijngesneden knoflook. Het spek gaat vet afgeven voor het konijn dus geen extra boter of olie toevoegen.
5yhmx0.jpg


Dan het spek eruit halen en het konijn (even zout en peper erop) erin
sxkboh.jpg


Even snel aanbraden en als er een bruine kleur op zit het spek er weer bij in doen gevolgd door een fles Westmalle dubbel
2cgkeog.jpg

vmsqc5.jpg


Gevolgd door de kruiden, wortels en runderbouillon totdat het vlees net onder staat (is ongeveer 600 mL in mijn geval)
25gx935.jpg


Deksel erop en pruttelen!
Even roeren om het uur, niet te hard aan het einde omdat het vlees dan aardig los komt te zitten
In het laatste uur nog de aardappelen in stukken erbij
21o0xhy.jpg


En dan, na 3 uur sudderen, het resultaat:
10wqfc1.jpg


Nu heb je 2 opties; vlees eruit, wat aangemaakte bloem erbij en indikken zodat je wortel/aardappel/spek mengsel los bij je konijn kan serveren of alleen de wortel/aardappelen/spek eruit scheppen en ernaast of erop scheppen. Vandaag voor het laatste gekozen, maar optie 1 is ook heerlijk, meer voor de winter. Wat patatten erbij en je hebt een mooi vol bord
2qdzds2.jpg


Bedankt voor het kijken en hopelijk heb ik mensen ge?nspireerd om ook eens een konijn op de Q te maken.
 
mooi gerecht hoor, bedankt voor het delen
 
lijkt me erg lekker. bedankt voor het delen
 
Mooi recept! Gelijk op de todo gezet.

Ik ga trouwens even in mijn recepten op zoek, want ik heb ooit een konijn gewoon op de barbecue klaar gemaakt en daar heeft mijn vrouw het nog regelmatig over.

En gevonden! Het is een recept uit het boek Jamie's Itali? en het staat zelfs op het interweb.....

http://www.jamieoliver.com/nl/recipes/game-recipes/grilled-and-marinated-rabbit-coniglio-marinato-alla-griglia/#8JjCKiIKu5pHyeG1.03
 
Terug
Bovenaan Onderaan