BasBQ
Beef en Steak

Kolen mandjes weber, branden niet hetzelfde!

TomS

Sprokkelaar
Berichten
32
Hallo, bij gebruik van allebei de kolen baskets valt mij heel vaak op dat ze niet even goed branden in mijn 5775 weber. Soms is er zelfs eentje bijna uit gegaan terwijl de andere volop brandt! Ik heb ze al op verschillende posities gezet maar blijf verschillen zien; Naast elkaar of links en rechts in de ketel. Een van de baskets moet dus meer zuurstof trekken dan de ander maar ze zijn verder gelijk, ook qua vulling. Kent iemand dit probleem? Misschien toch omdat er kleine verschillen kunnen zijn tussen afstand tot onderste en bovenste openingen in de ketel? Of omdat er mss eentje net iets meer meer brandende kolen heeft na het legen van de starter? Ben er nog niet achter…
 
Ik heb hier dus nog nooit problemen mee gehad

Maar de kolen onderaan in een starter zijn altijd "beter" aan dan die bovenaan. Ipv in 1x leeg te gieten giet ik een beetje over het ene bakje, dan het andere. In 3x doe ik dat dus 1x bakje 1. 1/4de, dan 1/2 over bakje 2 en dan de rest over bakje 1. Desnoods nog effe met mijn kolenschopje alles mooi leggen. Deksel toe, alles open en grill laten warm worden. Tevens leg ik meestal onderaan in de bakjes een laagje van 1 dik briketten (of gewoon overschot van de vorige keer). Dat laagje extra doe ik alleen maar als ik wat langer temperatuur nodig heb. Als het maar is voor vlug wat vlees te bakken dan is het overschot met een paar nieuw kolen

Ik zet meestal 2 bakjes 1ntje links en 1ntje rechts op mijn performer. En opening aan het midden of ook rechts. Maar maakt niet zoveel uit, heb nog nooit echt een verschil opgemerkte. Dat zal er vast wel zijn
 
Misschien is het verdelen van de kolen wel een oorzaak. Ik heb ook een kleine starter waardoor er minder te verdelen valt. Volgende keer nog eens bekijken. Ik werk het liefste met de twee baskets tegen elkaar aan zodat ik twee zones heb en ze bij reverse sear kan verschuiven naar het midden onder het gietijzer (had liever een rooster gehad met gietijzer aan 1 kant maar dat heb ik voor een weber nog nooit gezien).
 
Helemaal eens met @cricque.
Verder ken ik je niet, maar mocht je webers briketten gebruiken kan dat ook een reden zijn, die willen zichzelf nog wel eens verstikken.
 
Ik herken dit probleem helemaal niet. Ik gebruik vrijwel altijd die mandjes, ook bij de minion methode en ze zijn nooit uitgegaan. Ik gebruik altijd eco brasa in mijn weber.
Misschien ook handig om te weten welk merk/type je gebruikt.
 
Niet direct een bekend probleem.
Wat @cricque zegt is zeker waar.
Geef de Q ook de tijd om warm te worden.
Worst case, pak ff een verfstripper en steek hier de bakken mee aan. Gaat sneller als met de starter en gegarandeerd resultaat.
succes.
 
Ook hier geen probleem

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Precies wat @cricque zegt.
Ik heb ook een paar keer verschil gehad in de twee bakjes en dat was op momenten dat ik haast had en mijn hete kolen niet netjes verdeelde. Hoopte dat dat vanzelf wel bij zou trekken, maar helaas… 😄
 
Vandaag liep de temp wat terug van 150 naar 135 bij een lading drumsticks en weer was 1 van de twee mandjes compleet uit terwijl de andere nog prima brandde! Deze keer een foto gemaakt. Ik snap niet hoe dat kan. Beide waren identiek gevuld en met gelijke hoeveelheid gloeiende kolen uit de starter.
CA2BE0AB-58B3-4009-9813-B550BDB8718C.jpeg
 
Waar heb je het ventilatie gat van de deksel zitten?
Deze moet dan wel halverwege zitten.
 
Dat zit in het midden. Bij de probes op de foto. De lucht moet links en rechts evenveel afstand afleggen. Heb er er veel aan gedaan om het deksel goed sluitend te krijgen (kwaal bij deze weber met scharnier) dus dit zou het ook niet moeten zijn.
 
Wat apart. Heb dit ook nog nooit meegemaakt. Ik gooi echt allerlei briketten en of houtskool erin. Gaat altijd goed.
 
Is het altijd hetzelfde mandje?
En we zijn nu 5 maanden verder. Heb je de laatste maanden er dan geen last van gehad?
 
Goede vraag. Het is me al een hele tijd niet meer opgevallen zoals gisteren maar ik heb wel op gegeven moment de opstelling veranderd. Ook als gevolg van de verschillen. De twee baskets zet ik nu meestal niet meer links naast elkaar (hete zone links) maar achterin (hete zone aan scharnier kant, bij de schuif). Dit lijkt dus beter te gaan want het is me niet meer opgevallen. Helaas gisteren dus weer wel met de baskets links en rechts.
 
Goede vraag. Het is me al een hele tijd niet meer opgevallen zoals gisteren maar ik heb wel op gegeven moment de opstelling veranderd. Ook als gevolg van de verschillen. De twee baskets zet ik nu meestal niet meer links naast elkaar (hete zone links) maar achterin (hete zone aan scharnier kant, bij de schuif). Dit lijkt dus beter te gaan want het is me niet meer opgevallen. Helaas gisteren dus weer wel met de baskets links en rechts.

Stomme vraag, heb jij een van de vlinders los zitten waardoor deze het luchtgat afknijpt ?
Deze W57 met het scharnier is af en toe prutsen. Toch zet ik de bakken ook vaker L&R en zie niet dit probleem. Valt me wel vaker op dat niet beide bakken even heet zijn,maar niet uit.
Hoe heb je de Q in de wind staan? Wellicht trek je aan 1 kant meer lucht er in.
Succes met dit vervelende probleem.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die baskets maar ondingen vindt.
Ik ben snel overgestapt naar de rekjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan