BasBQ
Beef en Steak

Koffie Branden

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.609
Zoals beloofd in het topic over mijn spit hier een post over koffie branden, wat eigenlijk roosteren is en niet branden.

Ik ben geen expert, ben er nog maar net mee begonnen dus ik geef geen garanties op de correctheid van hetgeen ik doe :) .

Het verhaal begint eigenlijk een aantal jaar geleden, toe al eens aan het kijken geweest om zelf koffie te branden maar de apparatuur is nogal duur (reken op 1000€) om zo maar eens te proberen...
Daarom mijn idee in de koelkast gestoken.

Een aantal weken gelden begon @Barbeknoei via WhatsApp over koffie branden op de Q en mijn idee direct terug uit de koelkast gehaald.

Wat op internet zitten zoeken en blijkbaar kan je de bonen ook in een wok op het vuur branden.
Je moet dan wel de hele tijd blijven roeren in de boontjes.
Snel wat groene bonen online besteld, 7 soorten, telkens 250gr.
Temperatuurscontrole in de wok is zo goed als onbestaande, maar je hoort wel goed de "crack".
IMG-20210507-WA0005.jpeg

Zoals je kan zien op bovenstaande foto is het resultaat niet echt wauw, sommige zijn te ver, andere niet ver genoeg.

Als je koffie zet is de ene tas lekker en de volgende smerig.

Terug trouwe vriend google erbij genomen en een aantal DIY koffiebrander projectjes tegen gekomen.
Ik ben dan voor een echt basic setup gegaan, blik op de schroevendraaier, met in het achterhoofd een spit op de Q.
IMG-20210508-WA0003.jpeg


Draaide, veel te snel, dus de middelpuntvliedende kracht kwam roet in het eten gooien.
Daarom het blik in een houten staandertje gemonteerd en ipv de elektrische schroevendraaier er een dopsleutel opgezet en manueel draaien.
(hier ben ik foto's van vergeten te nemen).
De hittebron is een gasbrandertje dat de loodgieter ook wel gebruikt.
Maw, temperatuurscontrole nihil, duidelijk hoorbare "crack".
Eerste resultaat was eigenlijk best wel goed.
35gr boontjes op ???°C
IMG-20210508-WA0009.jpeg



Mooi egaal, goede smaak, ... voor herhaling vatbaar.

poging 2, wat overmoedig worden en wat meer boontjes in het DIY brandertje.
100gr, ???°C
IMG-20210508-WA0011.jpeg


Resultaat, weer geen mooie egale branding, maw bagger koffie.

Een spit was iets dat wel op mijn verlanglijstje stond, maar twijfelde eigenlijk of ik het wel genoeg zou gebruiken.
Maar een spit is eigenlijk wel ideaal of koffie te branden, een "investering" van 220€ is natuurlijk een heel ander verhaal dan 1000€ en je kan het spit ook nog voor andere dingen gebruiken.
Keuze was dus snel gemaakt.

Eerste poging op het spit, 100gr boontjes op 200°C
20min, 30min, 40min, ... en maar wachten op de crack, die heb ik dus nooit gehoord.
de BGE dempt het geluid zo hart alsook de houtskool die soms wat knettert en je kan eigenlijk de 'crack' niet horen.
Na 55min beslist de boontjes eraf te halen
1621671893921.png

Op het eerste zicht een mooi resultaat, mooi egaal gebrand maar...
Te ver, de koffie smaakt eerder verbrand dan gebrand, wel bizar dat ze langs de buiten lichter van kleur zijn dan mijn goede resultaat in de DIY brander.
Dit was wel een ander soort boontjes, zou dat er iets mee te maken hebben?
Of zou het komen omdat mijn gasbrander veel heviger was, de buitenkant kleurde, maar de kern minder ver was.

Deze ochtend poging 2 en aangezien er vraag was naar hoe wie wat waar, wat extra foto's gemaakt.
IMG_20210522_083338.jpg

Deze keer 100Gr Brazil Cerrado gebruikt.
Op de website van de verkoper wordt hij als volgt omschreven (voor wat het waard is :)):
De Brazil Cerrado is een speciality-grade koffie met een screen size van 17/18 (NY2/3) Strictly Soft Fine Cup met een consistente smaak, laag in zuursmaak en mild zoet. Deels gedroogd in de bes en gegroeid op hoogtes lager dan 1200 meter.
Boontjes in de basket:
IMG_20210522_085007.jpg


In de Q, gebruik hier wel de signals en billows ingesteld op 200°C. om toch ietsje meer temperatuurscontrole te hebben.
IMG_20210522_085518.jpg


Na 20 minuutjes geeft dat het volgende resultaat.
IMG_20210522_091056.jpg

Omdat er geen conveggtor in zit, veel minder inertie en door het openen veel zuurstof.
Een overshoot richting 225°C, maar die was ook weer redelijk snel gedaald.

nog 5 minuten verder, 25minuten dus
IMG_20210522_091541.jpg

Weer die overshoot, fuck, toch iets minder foto's nemen onder het moto, when you're looking you're not cooking.

10 minuten gewacht, nu zijn we dus 35 minuten ver
IMG_20210522_092618.jpg


40minuten ver, ze lijken mij aan de lichte kant, maar verleden keer was 55min echt te ver dus beslist om ze eraf te halen.
Maar wederom geen 'crack' gehoord :(.
IMG_20210522_093620.jpg


ze snel uitgespreid over het aanrecht om ze af te koelen, aangezien ik geen koeler heb hoop ik dat de steen ze snel afkoelt.
IMG_20210522_093759.jpg


Nu moeten we wachten tot morgenochtend om te proeven.

Uiteraard lukt dat niet, dus snel een bootje zo in mijn mond en valt precies niet tegen, die van de 55minuten sessie smaakte zo puur ook reeds verbrand dus heb goede hoop op een goed resultaat.

To be continued...
 
Leuk hoor en gedurfd!:coffee:
 
Mooie hobby! Niets voor mij, maar mooi om te zien.
Dit vraagt om een hittebestendige microfoon om de 'crack' te horen😋.
 
Morgen aan de koffie van eigen gebrande bonen
Effe wachten dan op je project
 
Leuk verslag.
Iets wat ik ook nog wel eens wil proberen. Dus die basket staat al op de lijst van accessoires van het spit.
Lijkt me een leuk idee om er dan eens popcorn in te maken.
 
Goed bezig geweest Stijn, kom em binnenkort testen ....
Ik ga dit weekend mijn poging wagen denk ik
 
Heel interessant. Ik ga het volgens. Succes met het maken van de perfecte bonen!
 
Superinteressant om te lezen. Er is trouwens nog wel een betaalbare koffiebrander van Dieckmann die goede resultaten levert. Anyway, dit project is ook leuk. :)
 
1621755684906.png


Vandaag het moment van de waarheid:
- lichte zure toets
- niets van bitterheid dus zeker niet te ver gegaan in het roosteren.
- wel iets te flauw van smaak naar mij idee.

Ga de volgende keer deze bonen eens 45min roosteren.

Zou natuurlijk ook kunnen dat het een type bonen is waar ik minder fan van ben.
Ik merk nu eigenlijk op dat 7*250gr waarschijnlijk niet voldoende zal zijn om 'mijn' koffie te maken.

Vooraleer ik ze goed kan branden ga ik waarschijnlijk al een aantal zakjes opgebruikt hebben.
Misschien dat ik straks nog een portie rooster.
 
Mooie experimenten. Heerlijk om te lezen!
 
Heerlijk in de ochtend aan je eigen koffie. Wat een begin van de dag!
 
Wat tof! Ik ben heel benieuwd naar je volgende pogingen. Hoe zet jij je koffie van eigen bonen eigenlijk? Navulbare Nespresso cups?
 
ik heb een Jura, automaat, dus gewoon bonen in het machine en op het knopje drukken :).
Erg leuk project aangezien ik van zowel BBQ’en hou als goeie versie koffie.

Het is natuurlijk per boon verschillend hoe deze gemalen moet worden en wat uiteindelijk een heel duidelijk verschil maakt in het eindresultaat.

Ik rooster m’n bonen niet, maar maal ze wel zelf en merk dat de ene boon de ander niet is. En het ook nog eens uitmaakt in wat voor machine je ze stopt (zelfs al is het precies dezelfde machine!).
 
Terug
Bovenaan Onderaan