BasBQ
Beef en Steak

Kn?ckebr?d

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
In het kader van 'we gaan Scandinavisch' en omdat Ceriel de IKEA ballen al had gedraaid, ben ik maar aan het kn?ckerbakken geslagen.


Recept:

Ik heb rogge vervangen door spelt, want dat had ik nog. Spelt werkt goed met knapperige bereidingen. Geeft een leuke smaak.

Voor ca 12 stuks

25 g verse gist of ca 12  gram droge
1 el honing
2 dl yoghurt
4 dl water
6 dl grof roggemeel (ik had dus Spelt)
1 el karwijzaad
2 tl zout
6 dl volkoren meel
3 dl bloem (waarvan 2 voor het uitrollen)

Verkruimel de gist in een deegkom en roer dit fijn met honing, voeg daarna yoghurt en water toe. Roer om. Voeg het roggemeel toe en roer goed om. Bedek de kom met plastic en laat dit voordeeg minstens 6 uur op kamertemperatuur staan.
b17ac510167b85064a96f9c3b475b01e.jpg


Rooster het karwijzaad in een droge, hete pan. Stamp het fijn in een vijzel en vermeng met zout en volkorenmeel. Vermeng dit samen met een beetje bloem in het voordeeg. Ik heb er ook pompoenpitten, zonnebloempitjes en sesamzaad doorheen gegooid zoals je hier kunt zien.
718a869e9e31e9323e7740ec02f56ee1.jpg


Breng de BBQ op 240 graden.
Verdeel het deeg in 12 stukken en rol deze tot ballen. Rol deze met een deegroller uit op een met bloem bedekte ondergrond tot dunne schijven. Draai ze tijdens de bewerking vaak om. Prik op het eind de deegschijven met bijvoorbeeld een vork vol met gaatjes. Steek er eventueel met een glaasje of dop een gat uit in het midden. (Heb ik niet gedaan)
a5114503d2a1d7c677b3cabfeaf33d45.jpg


Bak ze een voor een ca 12 tot 14 minuten.
4acf74c226b3562b1ab9b1199fbce4a8.jpg


1d6300944a5c60553da155184d0e315d.jpg


Serveersuggestie:
db0c12db0021c81285fb84a3ecaedf76.jpg

 
mooi hoor  :)
 
Leo zei:
Thx man. En ?cht lekker ook! Zo vreselijk veel voller van smaak dan een pakje Wasa man....
 
Mike v R zei:
Ik mis nog wel foto's van de BBQ.
Whoops...staat er nu tussen.  Ik vond dat geen beste foto dus had 'm niet gepubliceerd.
Maar ze zijn dus ?cht gebakken op dat eitje ;)
 
El Fumarole zei:
Mike v R zei:
Ik mis nog wel foto's van de BBQ.
Whoops...staat er nu tussen.  Ik vond dat geen beste foto dus had 'm niet gepubliceerd.
Maar ze zijn dus ?cht gebakken op dat eitje ;)

We zitten hier niet op een foto forum.
 
Mike v R zei:
El Fumarole zei:
Mike v R zei:
Ik mis nog wel foto's van de BBQ.
Whoops...staat er nu tussen.  Ik vond dat geen beste foto dus had 'm niet gepubliceerd.
Maar ze zijn dus ?cht gebakken op dat eitje ;)

We zitten hier niet op een foto forum.
Ga toch lekker steak bakken man :)

Nu wel goed?
 
Hahaha wat kan een origineel onderwerp toch leuke dingen brengen. Hier had ik dus nooit aan gedacht. Mooi gedaan hoor!
 
Het moet echt niet gekker worden knackerbrod op een Q maken....en "toevallig" heb ik nog een zut gerookte zalm ingevroren liggen dus deze gaat op de todo list!

Bedankt!
 
Gaaf. Vrouwlief is gek op Kn?ckebr?d. Ben bang dat ze dit op mijn todo list zet :)
 
Top!
 
Ziet er heerlijk uit Jeroen... B-)
 
Nice. Heel origineel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan