BasBQ
Beef en Steak

Kipvleugeltjes met de vortex

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Kipvleugeltjes... Wie houd er niet van? Ik maak ze al zo lang als ik een barbecue heb. Eerst vaak kant-en-klaar gemarineerd uit een pakje van de grootgrutter; makkelijk en lekker. Maar na een tijdje wil je ook wel wat nieuws proberen, en als je alles zelf doet is het vaak veel lekkerder. Pekelen, marineren, aflakken.. , been there, done that.
MAAR... ik kreeg de perfecte garing niet goed voor mekaar. Sappig van binnen, knapperig van buiten.
Van alles geprobeerd qua temperatuur en direct/indirect garen. Telkens wel lekker gegeten, maar niet de perfectie die ik voor ogen had.

Totdat... een collega begon over vortexen. Hier op het forum en elders op internet me er eens in verdiept, en het principe klinkt logisch en is makkelijk te realiseren. Van de week kwam mijn zusje 's avonds op het spontane idee om bij ons te komen eten. Altijd gezellig, maar erg veel tijd om voor te bereiden was er niet. De dag erop moest ik uit mijn werk in een uurtje tijd de boodschappen doen, het vlees voorbereiden en de vortex in elkaar flansen.

Om te beginnen met de vortex:
IMG_20200915_175555.jpg

Simpeler kan haast niet. 5 Eutjes voor een RVS beslagkom. Decoupeerzaag in de bodem en klaar is Klaas.

Vanwege gebrek aan voorbereidingstijd een super simpel recept gebruikt: de vleugeltjes droog gedept en bestrooid met peper, zout en knoflookpoeder.
IMG_20200915_180812.jpg


Daarna de vortex volgepropt met briketten. Man, wat werkt dat goed! De "ik-voel-even-met-mijn-hand-hoe-heet-het-is" test stopte al 20-30 centimeter boven het rooster. Naja, dat haar groeit wel weer terug :ROFLMAO:
IMG_20200915_182631.jpg


Zoals gezegd was er maar weinig tijd. Daarom een super simpele glaze gebruikt van honing, tabasco en wat limoensap. Na 20 minuten de vleugeltjes een keertje ingesmeerd en de deksel weer dicht gedaan. Na nog eens 10 minuten de vleugeltjes nog een keer door de glaze gehaald en afgefakkeld boven de vortex. Dat werkt ook als een trein. Een paar seconden is genoeg voor een prachtige karamelisatie.
IMG_20200915_191425.jpg


Het resultaat:
IMG_20200915_191858.jpg


Ik ben verkocht! De vortex is hoe ik voortaan mijn kipvleugeltjes ga maken. Eindelijk het super knapperige velletje wat eerder niet goed lukte. Je hoort onder het deksel het vet smelten en het vel droogt mooi uit. De bereiding is (relatief) kort, dus het vlees wordt ook niet droog.

Oja, en iedereen heeft er van gesmuld! Daar ging het natuurlijk allemaal om :geek:
 
Dit hele idee is geniaal! Welke afmeting heeft jouw beslagkom? Dan ga ik morgen naar de Makro om er één te halen.
 
Altijd leuk die experimenten (y)💪
 
Mooi dat je zusje kwam, kon je gelijk testen.
En het is goed gegaan 👍🏻
 
Dit hele idee is geniaal! Welke afmeting heeft jouw beslagkom? Dan ga ik morgen naar de Makro om er één te halen.

Ik heb het ook niet zelf bedacht hoor ;) Mijn kommetje komt ook bij de Makro vandaan, dus dat moet goed komen! Bovendiameter is 25cm. Dat was voor mijn W-47 groot zat.
 
Ik heb het ook niet zelf bedacht hoor ;) Mijn kommetje komt ook bij de Makro vandaan, dus dat moet goed komen! Bovendiameter is 25cm. Dat was voor mijn W-47 groot zat.

Beter goed gejat dan slecht verzonnen :)
 
Kippenvleugels. Maak me gek.
Zooo lekker.
En de bereiding Is ook top. Mooi Gedaan
 
Doe hier eens de Koreaans vleugeltjes van Meneer Noskos mee (even opzoeken op Youtube), werkt super met de Vortex.
 
Ziet er zeer goed uit, leuk experiment
 
Kippen vleugels van de Q. Zerken met een biertje er bij Top. Laat die vrijmibo maar komen.
 
Denk dat het ook wel eens leuk zou kunnen zijn om een gietijzeren plancha/pan boven te leggen en biefstuk te searen zonder strepen. Alleen niet vergeten mee op te warmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan