BasBQ
Beef en Steak

Kippenborst- versus Kippendijfilet de test.

 
 
 

EasywoodsQ

Pitmaster
Berichten
753
Naar aanleiding van mijn vorige experiment waarbij ik een rollade heb gemaakt van varkensfilet en daarbij tot de conclusie kwam dat “iets in mij” er telkens voor zorgde dat ik onbewust steeds mager verkoos boven vetter terwijl dezelfde rollade lekkerder (lees minder droog) zou zijn geweest als ik een procureur had genomen in plaats van een filet.

@Ridevi71 reageerde op mijn rollade draadje door de vergelijking te maken tussen saté van kippenborst- en kippendijfilet voor wat betreft de smaak van mager ten opzichte van vetter vlees.
Dat roept natuurlijk om een vergelijkingstest en die is vandaag uitgevoerd, ik heb het natuurlijk al zo vaak gelezen…… vet in het vlees zorgt voor een smaakvol en sappig resultaat maar dat blijkt niet voldoende om niet regelmatig toch weer voor mager te kiezen.

Beide zijn kort gemarineerd in dezelfde marinade en van de kippendijstokjes zijn de puntjes afgeknipt om ze uit elkaar te kunnen houden. Verder helemaal niets om zo goed mogelijk het verschil in smaak te kunnen bepalen.

Het was een goed idee van Ridevi71 om ze naast elkaar te kunnen proeven en inderdaad nu is het verschil wel duidelijk; de borstfilet is smakelijk maar de dijfilet is inderdaad echt veel sappiger en malser....

Wat mij betreft is het hiermee onomstotelijk bevestigd: vetter vlees zorgt voor een smaakvoller en sappiger resultaat.

Ik zal nog regelmatig aan deze test terug denken als ik met een verpakking vlees in m'n handen sta :D

IMG_2002.jpeg


IMG_2004.jpeg


IMG_2006.jpeg
 
Leuke test!
Ik vind het verschil bij kip echt extreem groot, ik koop zelf bijna nooit meer filet.
 
Fijn omdat nog eens bevestigd te zien, thnx

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Die test had je toch al gedaan met je BCC?
Het borstvlees is altijd droger dan het dijenvlees.
kippenborst is leuk om te roken.
Voor de rest laat ik het links liggen en neem altijd dijenvlees.
Desalniettemin was dit een leuke aangelegenheid om lekker met wat sateetjes te knutselen;)
Ziet er goed uit.
 
@EasywoodsQ : hahahaha. geweldig gedaan.
supertest en vooral een hele smakelijke test.
nu wil ik ook kipsaté 😋

naast dat vet voor meer smaak en sappig vlees zorgt, is vet ook nog eens gezond
er is helemaal niks mis met vet. tis gewoon energie. je moet er alleen niet teveel van eten, maar dat is met alles zo.
teveel melk is ook dodelijk. bij teveel groene bladgroente krijg je veel nitriet binnen, enz. enz.

tof dat je deze test gedaan heb (y)
 
Ik ben ook meer een dijen man dan een borsten man. Dit schrijvende realiseer ik me dat voorgaande uitspraak kwetsend kan zijn voor anderen . Als dit het geval ik neem ik afstand van mijn uitspraak. Indien dit niet het geval is blijf ik bij mijn uitspraak . Daarnaast zijn kippedijen bij mijn kippenboer goedkoper dan filets.
 
Mooi, ook precies mijn ervaring.
 
Ik ben ook meer een dijen man dan een borsten man. Dit schrijvende realiseer ik me dat voorgaande uitspraak kwetsend kan zijn voor anderen . Als dit het geval ik neem ik afstand van mijn uitspraak. Indien dit niet het geval is blijf ik bij mijn uitspraak . Daarnaast zijn kippedijen bij mijn kippenboer goedkoper dan filets.
Ook als er meer putjes inzitten? Voor de rest maak ik jouw disclaimer mijzelf eigen...
 
Ben ik blij dat ik vandaag kipsaté van kipdijfilet heb gemaakt. 😋
 
Heerlijk kip van de BBQ. Ik mag graag kippendijen eten van de Q. Morgen (eigenlijk vandaag) staat er Thai red curry op het menu. Daar gaan heerlijke kippendijen met bot in. Lekker sudderen in de DO.

Na het lezen van dit saté bericht vanavond ook even saté gemaakt. Maar dan van ree. Ook heel lekker.
 
Na het lezen van dit saté bericht vanavond ook even saté gemaakt. Maar dan van ree. Ook heel lekker.

Klinkt goed :love: maar wat is de truc om het niet droog te laten worden? Ree is best mager vlees dus zoiets als saté van biefstuk.....? een paar tellen aan weerszijden en dan snel eraf?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijk kip van de BBQ. Ik mag graag kippendijen eten van de Q. Morgen (eigenlijk vandaag) staat er Thai red curry op het menu. Daar gaan heerlijke kippendijen met bot in. Lekker sudderen in de DO.

Na het lezen van dit saté bericht vanavond ook even saté gemaakt. Maar dan van ree. Ook heel lekker.
🙏🏻 BAAS!
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Klinkt goed :love: maar wat is de truc om het niet droog te laten worden? Ree is best mager vlees dus zoiets als saté van biefstuk.....? een paar tellen aan weerszijden en dan snel eraf?

Ik maak altijd mijn saté marinade in een vacuüm container. Ik pas niet alles precies af. Knoflook, rode peper, gember siroop , ketjap manis, soja saus, olijfolie en wat zout en peper. Alles gaat een beetje op gevoel. Ik maak dit dan vaak in de ochtend. Of avond van te voren. Kan het goed intrekken. Container trek ik dan vacuüm. Heb ooit eens gelezen dat een marinade dan sneller of beter in het vlees kan trekken. Of het waar is....
Saté gaar ik dan eerst indirect. En dan even kort grillen voor de kleur. Blijft altijd heerlijk mals en sappig.
 
Altijd fijn om bevestiging te vinden in wat je eigenlijk al weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan