BasBQ
Beef en Steak

Kipfilets gerookt

Smokeye

Kooltjesharker
Berichten
164
Moest even ontsnappen aan het Corona gedoe. En heb dat ik de boodschappen deed direct een aantal grote kipfilet meegenomen.

Heb de filet eerst in zout water geweekt 50/50 en na een uur uit hun badje gehaald en droog gewreven.
Hierna nog een half uur buiten gedroogd en ondertussen de briketten heet gestookt.

Als rook middel heb ik vandaag rookmot van beukenhout (2 handen vol) gebruikt met zwarte thee (verhouding 90/10). Eerst dit een kwartier geweekt in water en daarna op de metalen plaat in de rookton.

De temperatuur heb ik eerst naar de 80 graden gebracht totdat de filets rond de 65 graden waren opgelopen (2,5 uur verder) waarna ik de temperatuur heb opgeschroefd naar de 160 graden totdat een kerntemperatuur van 75 graden was bereikt.

Hierna heb ik ze nog in folie laten rusten.

Dinsdag (ja idd nog even wachten) worden ze gebruikt bij de zuurkool.


(Ik heb helaas geen foto?s omdat dit op de een of andere manier niet lukt )

Weber GBS 57
Rookton Albatros
 
Klinkt goed alvast.

Zelf gebruik ik de app Tapatalk, dat maakt het heel eenvoudig om foto's te plaatsen ;)
 
Klinkt goed, 75 graden vind ik al erg hoog in kerntemperatuur voor low & slow, sinds ik me ben gaan verdiepen in deze materie doe ik het zo:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21349.0

houtsnippers weken in water heeft geen zin, water trekt er nauwelijks in, Als hout goed water zou opnemen, werden vroeger de schepen niet van hout gebouwd ;)

Ik verplaats deze even volgens de regels naar de rookkamer, als er foto's bijkomen plaats ik hem, op verzoek, gewoon weer terug. No problem  ;)

Als je foto's wilt plaatsen moet je ze eerst uploaden naar een host website zoals Imgur, photobucket werd daar vroeger veel voor gebruikt maar dat is tegenwoordig niet gratis meer.
hieronder een link naar de foto's plaatsen op het forum (vanaf blz 11, daarvoor gaat het voornamelijk over photobucket)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=49.150

Via tapatalk foto's plaatsen vanaf je telefoon kan ook en is vrij simpel.

 
Ewald zei:
Klinkt goed, 75 graden vind ik al erg hoog in kerntemperatuur voor low & slow, sinds ik me ben gaan verdiepen in deze materie doe ik het zo:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21349.0

houtsnippers weken in water heeft geen zin, water trekt er nauwelijks in, Als hout goed water zou opnemen, werden vroeger de schepen niet van hout gebouwd ;)

Ik verplaats deze even volgens de regels naar de rookkamer, als er foto's bijkomen plaats ik hem, op verzoek, gewoon weer terug. No problem  ;)

Als je foto's wilt plaatsen moet je ze eerst uploaden naar een host website zoals Imgur, photobucket werd daar vroeger veel voor gebruikt maar dat is tegenwoordig niet gratis meer.
hieronder een link naar de foto's plaatsen op het forum (vanaf blz 11, daarvoor gaat het voornamelijk over photobucket)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=49.150

Via tapatalk foto's plaatsen vanaf je telefoon kan ook en is vrij simpel.


@ Ewald.
Dat schepen vroeger van hout gebouwd werden heeft denk ik meer te maken met het feit dat hout een vrij gemakkelijk materiaal is om te bewerken dan met het inwateren.
Als je n.l. zorgt dat het gewicht van de door het onderwerp (in dit geval een boot) verplaatste hoeveelheid water groter is dan van de boot blijft hij drijven ongeacht het materiaal. (Archimedes)
Zo ben ik o.a. behulpzaam geweest bij het bouwen van jachten van ijzer en beton dat is ook een materiaal wat van zich
redelijk zwaar kan zijn. :-?

 
Hans zei:
Ewald zei:
Klinkt goed, 75 graden vind ik al erg hoog in kerntemperatuur voor low & slow, sinds ik me ben gaan verdiepen in deze materie doe ik het zo:

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21349.0

houtsnippers weken in water heeft geen zin, water trekt er nauwelijks in, Als hout goed water zou opnemen, werden vroeger de schepen niet van hout gebouwd ;)

Ik verplaats deze even volgens de regels naar de rookkamer, als er foto's bijkomen plaats ik hem, op verzoek, gewoon weer terug. No problem  ;)

Als je foto's wilt plaatsen moet je ze eerst uploaden naar een host website zoals Imgur, photobucket werd daar vroeger veel voor gebruikt maar dat is tegenwoordig niet gratis meer.
hieronder een link naar de foto's plaatsen op het forum (vanaf blz 11, daarvoor gaat het voornamelijk over photobucket)
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=49.150

Via tapatalk foto's plaatsen vanaf je telefoon kan ook en is vrij simpel.


@ Ewald.
Dat schepen vroeger van hout gebouwd werden heeft denk ik meer te maken met het feit dat hout een vrij gemakkelijk materiaal is om te bewerken dan met het inwateren.
Als je n.l. zorgt dat het gewicht van de door het onderwerp (in dit geval een boot) verplaatste hoeveelheid water groter is dan van de boot blijft hij drijven ongeacht het materiaal. (Archimedes)
Zo ben ik o.a. behulpzaam geweest bij het bouwen van jachten van ijzer en beton dat is ook een materiaal wat van zich
redelijk zwaar kan zijn. :-?

Ik bedoel, als het materiaal poreus is en water opneemt laat het ook water door, als ik een boot lek prik (water doorlaat) zinkt hij echt,
Dan geldt de wet van Archimedes alleen nog maar voor het volume van de romp (omhulsel) zelf  ;)

Terugkomend op TS, het weken van rookhout heeft geen zin, snijdt geen hout.
Wil je toch snippers gebruiken in plaats van blokjes rookhout, maak dan gebruik van een smokebox of pak het in alu folie en prik wat gaten in het alu pakketje
 
Van het gebruik van alu pakketjes ben ik afgestapt nadat ik er een iets te lang in had laten zitten die was compleet weg gesmolten leek me niet zo gezond.
Als ik nu snippers gebruik (gewoon los) maar meestal gebruik ik brokken. (Chunks)
 
SilverFox zei:
Klinkt goed alvast.

Zelf gebruik ik de app Tapatalk, dat maakt het heel eenvoudig om foto's te plaatsen ;)
Ik gebruikt ook Tapatalk en heb voorheen wel vaker foto?s geplaatst, maar krijg nu een vage melding en kan niets plaatsen


Weber GBS 57
Rookton Albatros
 
Terug
Bovenaan Onderaan