BasBQ
Beef en Steak

Kip: Roberto sat?

 

ropeti

Kooltjesharker
Berichten
195
Heren,

dit simpele maar O zo heerlijk recept wil ik graag met jullie delen.
Bij verjaardagen of feestjes word er van tevoren al gevraagd of ik de sat? weer maak.

1 kg kippendijen fil?.
Conimex ketjap marinade.
2 eetlepels sambal oelek, of naar behoefte.
1 eetlepel masala poeder.
2 eetlepels palmsuiker.
3 eetlepels honing.











Sat? is hier pas compleet met pindasaus.
Hier het recept voor de pindasaus.
Dit heerlijke recept is wel gejat  :blush: maar staat bovenaan in de favorieten lijst bij ons.

? 3 zoete Uien
? 3 el. Arachide olie
? 300 gr. pindakaas
? blokje trassi van ruim 1/2 cm x 1/2 cm verkruimeld
? 7 ? dl. Water + 1 kippenbouillonblokje
? 50 gr. verse gemberwortel (geschild en in dunne plakjes)
? scheutje (2 tl.) gembersiroop
? 3 el. stroop
? 6 tl. sambal Oelek (= 2 el.)
? 6 el. ketjap manis
? (1 tl.) Wat laurierpoeder hoort eigenlijk 3 laurierbladen te zijn (vers) maar die kwam ik pas tegen toen we gingen opruimen
? zout naar smaak (ongeveer 2 tl.)
? Citroensap van 1 verse citroen (naar smaak) ik heb zowat de hele citroen uitgeknepen.

BBQ klaarmaken volgens de split methode, kooltjes aan 1 zijde.

Ui fijn snijden/hakken. Skillet met de olie erin op het BBQ rooster zetten en hierin de uitjes samen met de trassi zachtjes fruiten tot ze bruin zijn.
De gember in plakjes snijden, niet te klein want je moet ze er later weer uithalen.
De bouillon (water + bouillonblokje) aan de kook brengen samen met de gember (in een Giet ijzeren pan op de BBQ) en zachtjes 20-30 min. laten pruttelen. (deksel op de pan)

Gemberplakjes uit de bouillon wegnemen,
Pindakaas, gembersiroop, stroop, sambal , ketjap, laurierpoeder, gefruite uitjes toevoegen aan de bouillon en zachtjes al roerende weer aan de kook brengen.
tot er een mooie saus ontstaat, dit alles ongeveer 15 minuten door laten pruttelen (deksel op de pan) en op smaak brengen met zout en vers citroensap.









Grt,

Robert
 
satetjes! mjum!
 
sate is altijd lekker
 
Hey Robert bedankt voor het delen, zou je dit recept ook nog bij het recepten deel willen plaatsen. Dan blijft het langer vindbaar, alvast bedankt & deze gaat bij mij op de todo in een direct vergelijk met de Bras-Sateh.
 
Moet Big-T gelijk geven, sate is (bijna) altijd lekker
 
@Emiel,

Ik zal hem vanavond bij de recepten plaatsen.
De sat? van Danny is Top, maar voor mij persoonlijk geniet dit recept mijn voorkeur.

Grt,

Robert
 
Nu maak je mij ook nieuwsgierig Robert ;)

Gaat op de todo-lijst. Vrij hoog bovenaan dit keer want dit moet ik toch ff proeven en laten vergelijken door la familia :D
 
En hopla!! op de neverending lijst!! :D
 
ropeti zei:
De sat? van Danny is Top, maar voor mij persoonlijk geniet dit recept mijn voorkeur.
Dat gaan we dan zeker eens vergelijken!  :)
 
Die pindasaus ga ik ook zeker proberen. Ook hier heb ik een echt pindasaus recept (dus zonde concentraat o.i.d.) maar het kruidenarsenaal wat daar in gebruikt wordt is minder uitgebreid. Het recept ziet er goed uit in ieder geval dus wie weet kan ons eigen recept overboord ;)
 
Danny,

Heb je jou recept al eens gepost? Ik ben altijd nieuwsgierig.

Grt,

Robert
 
Ik heb deze nog niet gepost. Ik zal eens zoeken want het is al een tijdje geleden dat ik deze gemaakt heb en daardoor moet ik graven in ons niet digitale archief van recepten. M.a.w. nog handgeschreven :)

Omdat ik als Indo liever lui dan moe ben, maak ik de laatste tijd vaak een Quick 'n Dirty versie die het ook erg goed doet, zelfs binnen mijn Indische familie die toch als kritisch bestempeld mag worden.

Recept hiervoor is:
- Wyko pindasaus concentraat klaar maken volgens instructies
- Ketjap Manis toevoegen totdat het mengsel mooi donkerder is
- Vlammetjessaus (of andere zoete chilisaus) naar smaak

Zoals gezegd de Quick 'n Dirty versie :)
Maar zal het andere recept ook nog later posten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan