BasBQ
Beef en Steak

Kip op de chickensitter

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Hi allemaal!

Gisteren heb ik een gietijzeren chickensitter gekocht. Morgen wil ik een hele kip met groente en aardappels maken.

De kip krijg ik nooit knapperig, 180 graden is voldoende neem ik aan? En kan ik voor de aardappels het beste een voorgekookte zak krieltjes gebruiken?
 
180 graden is goed en de aardappels voorkoken werkt goed.
 
Zelf ga ik meestal wat hoger dan 180, tegen de 210/220. Daarnaast doe ik verder niks bijzonders met de kip, alleen zout, teentje knoflook en fijngesneden tijm en rozemarijn uit eigen tuin.
 
De themp hangt natuurlijk een beetje af van de dikte/gewicht van de kip .
Heb je een van boven 1,5kg zou ik hem eerst op 160/170 houden en als hij al mooi ver is de themp verhogen.
Zo weet je zeker dat hij gaar is en dan een mooi bruin huidje er op .
De aardappels gaar ik zelf volledig voor op een niet te noemen manier 🤫.
Ik snij ze in kleinere stukken .
En ze met pezo en look peterselie olijfolie gemarineerd.
20220115_171419.jpg
 
Bedankt voor de tips, heren! Zal straks wat foto’s posten :)
 
Wat ik zelf meestal doe, is de rub onder de huid, dan komt de huid sneller krokant heb ik het idee.

En aardappelen doe ik niet voorkoken of bakken. Als ze zo lang in de 180 graden zitten zijn ze echt wel gaar. Ze nemen nog wat meer smaak op tijdens het gaten door de sappen en kruiden uit de kip
 
Het was een kleine fiasco. Voorgegaarde frietjes waren niet knapperig. De wortelen nog iets te hard en het velletje leek wel rubber 😅
 
Dat is jammer , hoe heb je het klaargemaakt
 
Knapperige frietjes zal je nooit krijgen in een pan.
Aardappelen mogen heel wat hitte en tijd hebben voor dat ze gebakken zijn . Ik sla het gaar proces al over om ze van tevoren te garen dus kunnen meteen het bak proces in 😁, anders heb je na een uurtje alleen gare Aardappelen en niet gebakken. Is natuurlijk wat je wilt .
En wortels duren net zo lang als rauwe Aardappelen, dus niet gek dat je met voorgekookte Aardappelen in de zelfde tijd nog wat harde wortels hebt .
En de kip ,misschien kwaliteit of manier van marineren. Een frituur krokant velletje is heel moeilijk te krijgen ,maar rubber heb ik zelf nooit gehad .
Volgende beter 😅
 
Knapperige frietjes zal je nooit krijgen in een pan.
Aardappelen mogen heel wat hitte en tijd hebben voor dat ze gebakken zijn . Ik sla het gaar proces al over om ze van tevoren te garen dus kunnen meteen het bak proces in 😁, anders heb je na een uurtje alleen gare Aardappelen en niet gebakken. Is natuurlijk wat je wilt .
En wortels duren net zo lang als rauwe Aardappelen, dus niet gek dat je met voorgekookte Aardappelen in de zelfde tijd nog wat harde wortels hebt .
En de kip ,misschien kwaliteit of manier van marineren. Een frituur krokant velletje is heel moeilijk te krijgen ,maar rubber heb ik zelf nooit gehad .
Volgende beter 😅
Het gekke is dat ik de wortels ook een paar minuten heb voorgekookt. Binnenkort nogmaals proberen anders gaat de pan in de verkoop 😅
 
Het gekke is dat ik de wortels ook een paar minuten heb voorgekookt. Binnenkort nogmaals proberen anders gaat de pan in de verkoop 😅
Ga dan voor een rotisserie, is de kip veel lekkerder 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan