BasBQ
Beef en Steak

Kip: Kip Kerrie (Surinaamse Massala kip)

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_6702.JPG

Dit is ook een mooie basis voor Roti Massala, in plaats van aardappel kun je het ook met rijst eten.
deze keer de aardappels los gekookt en daarna aan de saus toegevoegd, ipv koken kun je de aardappels natuurlijk ook indirect op het rooster garen/poffen ( in de schil, en als ze gaar zijn, ongeveer 1 uur, dan schil verwijderen)

- 8-10 kippendrumsticks (1 kg.)
- 2 uien
- 1 a 2 tenen knoflook
- Blokje trassie (1 cm x ? cm)
- 50 gr. boter
- 50 gr. Bloem
- 500 ml. Kippenbouillon + 1 laurierblad (+ 300ml. Extra = 300 ml water en 1 kippenbouillonblokje en eventueel een gekneusde stengel citroengras
- 2 el. Kerrie Massala! (Nandan Hindostaanse massala kerrie Surinami, geen Garam Massala)
- 2 el goela djawa of ketjap manis
- Eventueel scheutje gembersiroop naar smaak
- 1/4 tl. Kentjoer poeder
- 2 tl. Assem (tamarinde pasta van flower brand) in ieder geval een merk waar geen suiker aan is toegevoegd
- Peper, zout (neutrale kipkruiden), nootmuskaat
- 1 el. Ketchup of tomatenpuree
- 4 grote aardappels geschild en door de helft of 4-en (of meer ligt aan de grootte van de aardappel)
- 300 gr. Kouseband
- 1 ui
- Zout
- Nootmuskaat
- 4 hard gekookte eieren
- Maggie bouillonblokje

Kruid de kip met zout peper (of Kipkruiden) en een vleugje nootmuskaat. De kip 35 minuten op de BBQ indirect bij 170-180 gr.C.
In wat boter Ui en trassie zachtjes sudderen voor 5 min dan de geperste knoflook en 5 min doorsudderen.Kerrie toevoegen en nog eens 5 min. door laten sudderen. Voeg dan de rest van de boter toe en laat smelten voeg dan de bloem toe en laat nog even doorsudderen (3 min) en maak er een compacte massa van. Scheutje voor scheutje de bouillon toevoegen en goed blijven roeren. Kentjoer, assem, goela djawa toevoegen en eventueel de saus wat dunner maken met wat van de extra bouillon. De aardappels aan de saus toevoegen en 30 minuten laten pruttelen dan de kip toevoegen en 60 minuten verder pruttelen, af en toe checken of de aardappels niet te gaar worden en uit elkaar vallen, anders de aardappelen uit de saus wegnemen. Op smaak brengen met wat van de extra bouillon en gembersiroop. Kouseband: wassen, en snijd de kousenband in stukjes van 3 cm. 1 ui snipperen en samen met de kousenband 8 minuten in een koekenpan met wat olie op half hoog vuur bakken, op smaak brengen met nootmuskaat, maggie bouillonblokje.


DSC_6684.JPG


DSC_6689.JPG


DSC_6691.JPG


DSC_6682.JPG


DSC_6693.JPG


DSC_6696.JPG


DSC_6697.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me heerlijk, bedankt voor de receptuur!
 
Lijkt me heerlijk!
 
Linkt me erg lekker. Op mijn todo gezet!
Bedankt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan