BasBQ
Beef en Steak

Kibbeling 3.0: Gepaneerde kabeljauw blokjes

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Hoi vuurvriendjes!

Weer de moeite genomen om wst fotootjes te maken tijdens het koken op de BGE.
Een hele tijd geleden heb ik bij een bestelling van Vuur en Rook zo'n receptje gekregen. Een klein papiertje van LetzQ met daarop een recept: Kibbeling 3.0. De kruiden die daarin genoemd werden zaten er toevallig ook bij.

Deze is nog blijven hangen en heb daarom vandaag, toen we bijna voorgebakken kibbeling kochten, toch maar eens kabeljauw en cornflakes gekocht om het recept te volgen.

Dit recept is overigens prima online te vinden op de site van Letzq, of Google naar kibbeling 3.0.

De rub en cornflakes:
33AB7282-6095-40A7-BC85-5E36FCFDEDDD.jpeg


We begonnen met blokjes snijden van de kabeljauw:
C59374EC-838E-40ED-BEF7-19DC217643AA.jpeg


Vervolgens de blokjes kabeljauw door de rub heen gehaald:
4AE2F1A7-AF8E-4E97-AAEC-B14E937A1474.jpeg


Dat zag er prima uit, rook ook nog eens goed.
6A38ED7E-064D-4B7F-B169-C1569B6C6A7E.jpeg


Eitje klaar, en de kleingestampte cornflakes klaar en paneren!
20E24208-632C-4145-BB0B-0906A3059682.jpeg

1 ei was helaas niet genoeg dus 3 stukjes zonder paneer dan maar..

Vervolgens met een blokje kersenhout indirect op 100 graden laten garen.
B69611D9-9CE5-4DC0-958E-08568ADED4A7.jpeg


Na ongeveer 3 kwartier eens de thermapen erin.. Ze begonnen er mooi te komen.. We mikte op 60 graden.
72CE58B6-31BE-48F2-B58C-853F18005A9B.jpeg


Toen ze goed waren mee naar binnen genomen. De vrouw had lekker zelf ravigotte gemaakt met een gebakken aardappeltje en worteltjes.
8164C695-18B0-425D-B996-0A452E1B75DA.jpeg


Erg lekker! Nee het is bijna niet te vergelijken met 'uit beslag gefrituurde kibbeling'. Maar hoe moet je het anders noemen? Is het lekker? Jazeker. De vis was prachtig aan 't vlokken en met de saus was het top, of zoals Bram altijd zegt: TOP.

Wel een paar puntjes van opmerkingen hoor..
De rub was erg zout, zijn we niet gewend.. Kleine blokjes met aan alle kanten rub is dan best een zout hapje, afblussrn met saus dus.. Ook wel een lekker pittige rub, dat kan ik dan wel waarderen. Blokjes hadden mooi de kersenhout rook opgenomen..
Ik kreeg sommige blokjes alleen wel moeilijk van mijn rooster af.. Misschien nog eens Jet's Kipfliebertjes doorlezen om te kijken waarom het daar niet bij lijkt te gebeuren...
14D271B9-36FD-4231-8646-8FE6B799A121.jpeg
 
Mooie bereiding zo. Weer eens wat anders.

De rub zou je aan kunnen passen, verdiend een 2e run zou ik zeggen.
 
Inderdaad weer eens wat anders.
 
Leuk/lekker idee . Ga het eens proberen 😀
 
lekker crunchy kibbeling van de BBQ! Ik moet dit zelf ook eens proberen!
 
Ziet er goed uit. Lijkt een beetje op de zalm bonbons.

Je kan ze ook op een cederhouten plankje leggen, dan plakken ze niet aan het rooster 😉
 
Weer een lekker gerecht Sander. Dit is iets voor aankomende woensdag. Ik moet dan wel zelf een rub maken... TOP :cool:

(ps) ik zou wel investeren in een druip pan of alu schalen. Je steen komt zo helemaal onder de zooi te zitten. Ik heb de alu schalen van BGE en de ovale wegwerp dingen. De BGE variant kan je prima schoon maken na gebruik trouwens.
 
(ps) ik zou wel investeren in een druip pan of alu schalen. Je steen komt zo helemaal onder de zooi te zitten. Ik heb de alu schalen van BGE en de ovale wegwerp dingen. De BGE variant kan je prima schoon maken na gebruik trouwens.

Zou kunnen.

Ik kijk helemaal nergens naar met mijn stenen en zo af en toe als de bbq op standje inferno gaat leg ik ze andersom, dan branden ze helemaal schoon.
Even een borsteltje erover en klaar.
 
Mooie bereiding zo. Weer eens wat anders.

De rub zou je aan kunnen passen, verdiend een 2e run zou ik zeggen.
Zeker, ik heb al even opgezocht wat er normaal in 'kibbeling kruiden' gaat en dan gewoon wat minder zout erin.
2e run komt sowieso nog wel eens!

Inderdaad weer eens wat anders.
Leuk/lekker idee . Ga het eens proberen 😀
lekker crunchy kibbeling van de BBQ! Ik moet dit zelf ook eens proberen!
Thanks!

Ziet er goed uit. Lijkt een beetje op de zalm bonbons.

Je kan ze ook op een cederhouten plankje leggen, dan plakken ze niet aan het rooster 😉
Er zat al een blokje kersenhout in.. maar inderdaad, dat zou kunnen. Misschine volgende keer toch in een braadschaal of op een plaatje ofzo inderdaad.

Weer een lekker gerecht Sander. Dit is iets voor aankomende woensdag. Ik moet dan wel zelf een rub maken... TOP :cool:

(ps) ik zou wel investeren in een druip pan of alu schalen. Je steen komt zo helemaal onder de zooi te zitten. Ik heb de alu schalen van BGE en de ovale wegwerp dingen. De BGE variant kan je prima schoon maken na gebruik trouwens.
Bedankt kerel, TOP 😬
Op de steen lijkt veel te liggen maar dat is dus voornamelijk cornflakes die ik er zo af tik de volgende keer!
Het schaaltje moet desalniettemin alsnog komen hoor, ik zal m eens op mijn verjaardags lijstje zetten.
bedoel je deze? https://www.biggreenegg.eu/nl/producten/accessoires/round-drip-pan
 
@SandyMan. Ik bedoel deze


Of die ovale dingen van de super markt. Die passen perfect onder je halve rooster.

1C98CA87-0604-4909-BDCA-41C37FA1F5EA.jpg


Als de steen vies wordt en zeker als die al een tijd in gebruik is dan gaat dat verschrikkelijk meuren. Zeker als je met groentes oid gaat werken op je kamado. Je gaat dan indirect op hoge temperatuur iets maken. Je steen begint dan te walmen. En geloof me, ik spreek uit ervaring. Die crematorium lucht geeft geen beste smaak aan je eten
 
Mooie blokjes geworden
Zonde dat de rub tegen is gevallen
 
Ziet er toch top uit. Wie is je hulp?
Of ben jij eigenlijk Sandra? :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
Shit ze hebben me door! 😥😥

Haha nee dat is de liefde van m'n leven hoor, normaliter komt ze voorbij als 'de vrouw' of 'm'n vriendin', maar meestal noem ik haar schat. ;)
Sinds de Green Egg in de tuin staan begint er langzaam iets meer interesse te komen, en hier was ze wel enthousiast over en wilde wel helpen met het paneren. (scheelde mij weer vieze vingers en ik kon lekker foto's maken).
Bij mooier weer wilt ze het ook allemaal gaan proberen, daar heb ik enorm veel zin in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Shit ze hebben me door! 😥😥

Haha nee dat is de liefde van m'n leven hoor, normaliter komt ze voorbij als 'de vrouw' of 'm'n vriendin', maar meestal noem ik haar schat. ;)
Sinds de Green Egg in de tuin staan begint er langzaam iets meer interesse te komen, en hier was ze wel enthousiast over en wilde wel helpen met het paneren. (scheelde mij weer vieze vingers en ik kon lekker foto's maken).
Bij mooier weer wilt ze het ook allemaal gaan proberen, daar heb ik enorm veel zin in.
oef, dacht al dat je in transitie was gegaan 😂
 
Man man man, als dit geen inspiratie Is.
Thnx voor deze post Sander. Gaat met stip op de todo.

Mijn ervaring Is dat kant en klare rubs vaak aan de zoute kant zijn, zeker als je het zout in je eten wilt beperken.

De kipkluifjes van Jet worden ingesmeerd met mayonaise. En je hebt ook nog de huid van de chickenwings. Al met al wat meer vet waardoor het minder kleeft.

Vraag : Denk je dat dit ook kan met gestampte nachos? Bijvoorbeeld Chili flavor?
Dan heb je misschien geen rub en cornflakes nodig.
 
@Ridevi71 ik denk dat je ook prima uit kan met een eigen rub.
Ik leende het recept van LetzQ, had de rub, dus wilde het direct proberen, geen seconde aan té zout gedacht eigenlijk tot ik het proefde. :)
Gestampte nachos moet zeker goed gaan wat mij betreft.. daar kan je meer mee achteraf dan zo'n hele doos cornflakes. gelukkig lust de vrouw ze graag :ROFLMAO:

Thx voor de referentie naar de kipkluifjes.. ik denk dat ik het de volgende keer gewoon dan toch in een braadslede met een bakpapiertje probeer ofzo, blijven ze sowieso goed. of een perforated grill.. (heb zo'n groente korf van Weber bijvoorbeeld.). Daar zullen ze ook meer OP blijven liggen inplaats van 'doorheen zakken'.
 
Dat bakpapier Is wel een goed idee. 100% non stick
 
Terug
Bovenaan Onderaan