BasBQ
Beef en Steak

Keuzestress

Van Lieverlee

Vuurmaker
Berichten
51
Momenteel ben ik me aan het verdiepen in alle opties voor een nieuwe bbq. Met het simpele kogelbbqtje dat ik nu heb en wat inventiviteit krijg ik het ook voor elkaar om pulled pork te bereiden incl. mooie rookring. Leuk om te proberen maar nu klaar voor de volgende stap. Want om eerlijk te zijn, 5 gangen vlees, Calvé saus en stokbroodje kruidenboter hebben wij onderhand al wel gezien.
Wat wij zoeken is een bbq voor low en slow, bakken en grillen. Om vlees en groente te bereiden, en evt brood en pizza er op bakken. Dus eigenlijk zo veelzijdig mogelijk om er een complete maaltijd op te kunnen bereiden. Nu is mijn oog gevallen op een offset smoker. Nog geen specifiek model maar de manier van werking spreekt mij aan. En een beetje stoken en pielen vind ik niet erg. Maar kan ik daar ook ‘normaal’ mee barbecueën mochten wij meer mensen over de vloer krijgen? Het budget is zo’n 500-750 euro. Ik ben dan ook nog wel een beginner dus is zo’n offset dan wel een goede keuze? Evt toch maar kijken voor een leuke tweedehandse Weber voor on the side?
 
Een offset smoker ziet er geweldig uit. En heeft een zee aan grill oppervlakte maar het gebruik van een offset is meer dan een beetje pielen.
Een offset is werken! Heel vaak hout toevoegen om de temperatuur constant te houden.
wil je hem als normale bbq gebruiken dan zal je in de vlees kamer Kolen neer moeten leggen. Dus dat kan wel.
 
Laatst bewerkt:
Ja, had al wel begrepen dat het een hele sport is. Maar of het nu de bbq voor mij is ben ik er dan nog niet aan uit. Moet je er echt continu bij blijven als je bijvoorbeeld pulled pork gaat maken? Op mijn kogelbbq is het voldoende om om het begin even alles goed af te stellen en daarna om het uur even te kijken.
 
Low and slow en op 300 graden pizza’s bakken. Dan lijkt mij een kamado de meest veelzijdige optie.
Direct of indirect, opgedeeld, met verhogingsroosters, je kunt er alle kanten mee op.

Juist ook zaken als brood en taart bakken, of een lekkere crumble als dessert (gisteren nog gedaan) is allemaal mogelijk.
Het is ook wat minder hard werken. Nou hebben wij er nog een kogelbarbecue naast staan, handig om open te grillen of als je met gasten simpelweg ruimte tekort komt.

Een smoker lijkt mij daar niet de meest geschikte voor. Een collega van mij heeft zijn smoker ingeruild voor een kamado en die wil niet meer terug.
 
Je zou ook kunnen kijken naar de masterbuilt kamado. Dit is de budget versie van kamado joe. Voordeel is wel de kwaliteit van de kamado joe maar niet de prijs en alle uitbreidingen van kamado joe passen erop. Hij valt ook nog eens in budget. Met een beetje ervaring stel je deze 1 keer in voor je hele pulled pork sessie.
Ik heb met zowel de offset als de kamado (nog) geen ervaring, verwacht mijn kamado volgende week. Maar wat ik lees is dat de offset veel meer werk is en goede kwaliteit (lees dik staal) ook niet goedkoop is.
 
Succes met verder eea uitzoeken en verdiepen.
Heb begin dit jaar een W57 met wat accesoires gekocht.
Als ik naar de kwalitatieve items op dit forum kijk, denk ik dt een kamado op het verlanglijstje gaat komen. ;)
 
Dat klinkt goed, misschien toch maar eerst ook eens verdiepen in kamado’s. Ik heb daar ook nog geen ervaring mee namelijk.
 
Welkom bij het genootschap en je ziet’t mogelijkheden genoeg
 
Kamado is super.. kom zelf van een Fornetto smoker (is net zo iets als een Weber Smokey Mountain) en een Weber Genesis gas BBQ.
Maar die Kamado is gewoon iets wat ik meteen had moeten doen en de rest overslaan.. heb er wel een hoop van geleerd (met name geduld en opnieuw proberen) ;-)

Maarrrr je kan ook kijken voor een pallet grill maar dan is pizza niet echt een optie..

Succes met kiezen!!

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
 
De keuze is reuze, maar heb je überhaupt ook nog nagedacht om een gas BBQ aan te schaffen? Of komt dat sowieso niet in aanmerking.
 
Nee gas mist voor mij de charme wat het juist leuk maakt. En ik houd van de houtskool/rook smaak.

Hoi van Lieverlee, leuk dat je jezelf meteen in de strijd gooit hier op het Genootschap, maar zou je jezelf eerst even willen voorstellen, dat vinden wij hier wel zo netjes, volgens mij heb je dat nog niet gedaan.
 
Zo ik heb me even kort en bondig voorgesteld. En ik wil ook graag mijn nieuwe speeltje aan jullie voorstellen: mijn Weber Master Touch Premium (koosnaam: Marianneke)
Een kamado was praktisch gezien momenteel niet handig, dus dat is iets voor de toekomst ;-)
ABF8ECD8-49F2-4451-8F4E-4608C86A4A90.jpeg
 
Er is niets mis met Marianeke. Het is gewoon een goede BBQ. Gaat lang mee en je kan er veel mee. Ik wil mijn 57 cm Weber niet missen al ga ik hem wel verbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Prima all-round bbq, gratz met de nieuwe aanwinst!
 
Allereerst ga ik de schade proberen te repareren. Heeft schade al ruim 15 jaar. Steen tegen gegooid. Onze winkelruit stuk 3x2.75mtr. Er was een betonschaar gestolen maar zeker 5000 euro schade. Plastic houders/verbinders die het rek onder de tafel vasthouden zijn stuk en weg. Het tafelblsd is verweerd. Komt een verrijdbaar meubel waar ik hem inbouw met een betonnenblad. Ook overweeg ik mijn everdure 4k er in te zetten. Deze kan je echter aan de zijkant bijvullen en dat beperkt de mogelijkheden. Nu ben ik met veel dingen tegelijk bezig en mijn werkplaats is nauwelijks begaanbaar. Zal nog wel even duren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan