BasBQ
Beef en Steak

Keuze nieuwe kogel bbq

Pingwin

Tondelzoeker
Berichten
8
Ik ben vrij nieuw met bbq en wil mijn 41cm bouwmarkt bbq daan vervangen door een groter model en ik wil graag van deze collectieve kennis- ervaringsbron gebruik maken om een betere keuze te kunnen maken. Gezien het standaard antwoord op al dit soort vragen, of het nu een bbq, laptop, mobiel of grasmaaier is, hetzelfde is zal ik proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat ik er mee wil doen:

- Het is voor 1-2 personen, en de meeste tijd zal ik alleen voor mezelf wat maken. Met sommige dingen 2 porties zodat ik de volgende dag op kantoor m'n collega's jaloers kan maken met 'ja, dat heb ik gister ff op de bbq gezet'. Familie en vrienden activiteiten vinden nooit plaats in mijn appartementje, veel betere opties (maar zonder goede bbq!)

- Ik wil uiteraard indirecte dingen kunnen doen, want puur voor grillen en even naast de grill hitte doorgaren voldoet wat ik heb. Met projecten als pulled pork zou ik wel een relatief kleiner stuk nemen, gezien ik niet echt op 2 kilo pulled pork zit te wachten. Ik heb kip op een blikje gedaan in de 41cm en dat was heel krap met de bovenkant van de kip tegen de deksel en eigenlijk nog te dicht bij de hitte, plus dat ik de temperatuur niet hoog genoeg kon krijgen. Meer brandstof = geen veilige plek meer over.

- Thermometer in de deksel, ik heb een vlees thermometer, maar die is niet geschikt om de lucht temperatuur goed te meten en het is een gedoe via het rookgat zo te meten.

- Budget heb ik een soft limit in gedachten van 200 euro.

Dan een paar vragen:

- 47 cm versus 57 cm? 57 cm lijkt de standaard te zijn, maar zou 47cm niet gewoon genoeg zijn? Lopen mensen tegen de limieten van 47cm aan anders doordat ze voor een grotere groep willen bbq-en? Ik denk meer aan hitte zones en dat soort dingen.

- Kleine non-branded kamados gaan binnen mijn budget over de toonbank. Zou dat een betere optie kunnen zijn?