BasBQ
Beef en Steak

Keuze nieuwe kogel bbq

Pingwin

Tondelzoeker
Berichten
8
Ik ben vrij nieuw met bbq en wil mijn 41cm bouwmarkt bbq daan vervangen door een groter model en ik wil graag van deze collectieve kennis- ervaringsbron gebruik maken om een betere keuze te kunnen maken. Gezien het standaard antwoord op al dit soort vragen, of het nu een bbq, laptop, mobiel of grasmaaier is, hetzelfde is zal ik proberen zo goed mogelijk uit te leggen wat ik er mee wil doen:

- Het is voor 1-2 personen, en de meeste tijd zal ik alleen voor mezelf wat maken. Met sommige dingen 2 porties zodat ik de volgende dag op kantoor m'n collega's jaloers kan maken met 'ja, dat heb ik gister ff op de bbq gezet'. Familie en vrienden activiteiten vinden nooit plaats in mijn appartementje, veel betere opties (maar zonder goede bbq!)

- Ik wil uiteraard indirecte dingen kunnen doen, want puur voor grillen en even naast de grill hitte doorgaren voldoet wat ik heb. Met projecten als pulled pork zou ik wel een relatief kleiner stuk nemen, gezien ik niet echt op 2 kilo pulled pork zit te wachten. Ik heb kip op een blikje gedaan in de 41cm en dat was heel krap met de bovenkant van de kip tegen de deksel en eigenlijk nog te dicht bij de hitte, plus dat ik de temperatuur niet hoog genoeg kon krijgen. Meer brandstof = geen veilige plek meer over.

- Thermometer in de deksel, ik heb een vlees thermometer, maar die is niet geschikt om de lucht temperatuur goed te meten en het is een gedoe via het rookgat zo te meten.

- Budget heb ik een soft limit in gedachten van 200 euro.

Dan een paar vragen:

- 47 cm versus 57 cm? 57 cm lijkt de standaard te zijn, maar zou 47cm niet gewoon genoeg zijn? Lopen mensen tegen de limieten van 47cm aan anders doordat ze voor een grotere groep willen bbq-en? Ik denk meer aan hitte zones en dat soort dingen.

- Kleine non-branded kamados gaan binnen mijn budget over de toonbank. Zou dat een betere optie kunnen zijn?

- Is het gebruikelijk dat in het najaar winkeliers van bbq voorraad af willen en er leuke aanbiedingen kunnen opduiken? Ben tenslotte Nederlander :)
 
Voor 1-2 personen is 47 cm genoeg. Ik heb ook een 47 cm voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Af en toe een paar mensen extra is ook geen probleem. Desnoods zet ik mijn WGA erbij. Alhoewel, ik zelfs regelmatig alleen de WGA pak voor ons gezin.
57 cm is wel heel groot, maar wel mooi om de ruimte te hebben voor het geval dat 😉
 
In mijn UDS heb ik een 57CM rooster, omdat ik met indirect max de helft kan gebruiken. Iets om rekening mee te houden, als je keer wat meer wil maken en je wil het indirect doen dan moet je er wel rekening mee houden dat je een gedeelte kwijt bent (waar je kolen zich bevinden, anders is het weer directe garing).

Het is maar net wat je wil, ben je tevreden met je kogelbbq, haal dan een groter formaat. Wil je toch liever een kamado.. Naja vul maar in ;-)
 
Ik heb hier heel lang met een Weber 47cm gewerkt. Dit ging altijd prima en staat nu nog met enige regelmaat aan. De 57 vind ik aan de grote kant voor twee personen (heb hem zelf ook) maar het is wel verrekt handig voor spareribs etc. Je hebt bijna nooit de angst dat je ruimte tekort komt.
Over de kamado kan ik weinig zeggen aangezien ik die zelf pas sinds twee weken heb haha.
 
Qua maat ben ik heel bij met de 47. Uitgebreid koken voor 2 tot 4 man gaat prima.
Mijn temperatuur beheersing is nog niet op orde. Over pulled pork een grote roasts kan ik dus nog niets zeggen.
Ik zou wel een Weber kopen ivm het superieure beluchtingsysteem
 
Thanks voor de input! Dan gaat de 47cm Weber op de optie lijst, naast de 57cm Patton. Die er op de foto verdomd als een Weber uit ziet maar een stuk vrolijker geprijst is.
 
Ik heb zelf geen ervaring met de w47, maar wel de w57. Als je indirect wil gaan garen zoals je zelf al aan geeft dan verlies je pakweg de helft van je gril oppervlak. Ook al maak je niet al te grote stukken klaar, het feit dat je het vlees verder weg kan leggen van de hitte bron zorgt ervoor dat vlees beter gaart.

Daarnaast zijn er veel meer accessoires beschikbaar voor de w57.

Heb geen ervaring met Napoleon, reden dat Weber eigenlijk altijd wordt aangeraden is dat het een dijk van een merk is, de bbq’s gaan een levenslang mee en de service is heel goed. Daar betaal je dan iets meer voor.

Nog een opmerking, een thermometer in de deksel wijkt eigenlijk altijd af tov je gril temperatuur, en de afwijking kan redelijk fors zijn. Ik zou eerder zonder deksel thermometer kopen en get geld dat je bespaard een bbq thermometer kopen.
 
Ik heb zelf geen ervaring met de w47, maar wel de w57. Als je indirect wil gaan garen zoals je zelf al aan geeft dan verlies je pakweg de helft van je gril oppervlak. Ook al maak je niet al te grote stukken klaar, het feit dat je het vlees verder weg kan leggen van de hitte bron zorgt ervoor dat vlees beter gaart.

Daarnaast zijn er veel meer accessoires beschikbaar voor de w57.

Heb geen ervaring met Napoleon, reden dat Weber eigenlijk altijd wordt aangeraden is dat het een dijk van een merk is, de bbq’s gaan een levenslang mee en de service is heel goed. Daar betaal je dan iets meer voor.

Nog een opmerking, een thermometer in de deksel wijkt eigenlijk altijd af tov je gril temperatuur, en de afwijking kan redelijk fors zijn. Ik zou eerder zonder deksel thermometer kopen en get geld dat je bespaard een bbq thermometer kopen.

Is natuurlijk ook logisch, die in je deksel zit vaak stuk hoger en daar is het over het algemeen ook stuk warmer. Ben zelf voorstander van een probe op je rooster, dan kan je hem qua temp goed afstellen zodat je vlees langzaam kan garen.
 
Op marktplaats kan je veel weber 57 cm vinden voor heel weinig. Als je dan over een tijd naar iets anders wil kan je deze gewoon weer verkopen voor hetzelfde geld.
ook tuincentra zijn begonnen met de uitverkoop dat scheelt zo 20-40% op een bbq.
 
Op marktplaats kan je veel weber 57 cm vinden voor heel weinig. Als je dan over een tijd naar iets anders wil kan je deze gewoon weer verkopen voor hetzelfde geld.
ook tuincentra zijn begonnen met de uitverkoop dat scheelt zo 20-40% op een bbq.

Geloof ik graag, zullen zat mensen zijn die hem als impuls aankoop begin van het seizoen hebben gekocht en nu denken, nee dit is toch niks voor mij, dat vlees cremeren :D
 
Ik onderschrijf de recente bijdrage van Beun.
Heb ook een W47 en een W57. Gebruik de oude W47 voor twee man regelmatig, .
Qua gebruksgemak (werkhoogte, accesoires, grill oppervlak en regelbaarheid) is de W57 prettiger.
Voor een medium kamado ben kk nog aan net kijken.
 
47 is prima! Tot ongeveer 8 personen kom je er mee uit. Zou niet voor de compact gaan, maar voor een wat ruimere kettle.
Enige reden om voor 57 te gaan bij weber is dat je dan de optie voor de as-pan hebt, maar dan ga je over je budget heen.
Het one-touch systeem kom je overigens ook een heel een mee ;) (alleen met wind waait je as weg)

Zeker omdat je nog in het begin zit zou ik adviseren om een 47cm kettle te pakken, lekker te gaan experimenteren en kijken welk soort gerechten je het leukste gaat vinden. Over een jaar, misschien 2 wil je mogelijk toch iets anders omdat je weet wat je wilt en je nu niet koopt. Maar ja, wie ben ik... ;)
 
47 is prima! Tot ongeveer 8 personen kom je er mee uit. Zou niet voor de compact gaan, maar voor een wat ruimere kettle.
Enige reden om voor 57 te gaan bij weber is dat je dan de optie voor de as-pan hebt, maar dan ga je over je budget heen.
Het one-touch systeem kom je overigens ook een heel een mee ;) (alleen met wind waait je as weg)

Zeker omdat je nog in het begin zit zou ik adviseren om een 47cm kettle te pakken, lekker te gaan experimenteren en kijken welk soort gerechten je het leukste gaat vinden. Over een jaar, misschien 2 wil je mogelijk toch iets anders omdat je weet wat je wilt en je nu niet koopt. Maar ja, wie ben ik... ;)


Maar dan kan je toch gelijk beter voor de 57cm gaan, mits je de ruimte hebt om hem te plaatsen. Als je over 2 jaar toch al weet dat je die wou hebben :D.. Kan je beter vast vooruit denken.
 
Maar dan kan je toch gelijk beter voor de 57cm gaan, mits je de ruimte hebt om hem te plaatsen. Als je over 2 jaar toch al weet dat je die wou hebben :D.. Kan je beter vast vooruit denken.

Ja en nee. Want voor hetzelfde staat de bbq over een jaar stof te happen... of wordt het toch een gas bbq. Of een kamado een WSM of van mij part allemaal! De een doet jaren met een action bbq omdat hij prima voldoet, een ander zoekt elke paar jaar iets nieuws... dus eerst maar een knappe en dan kijken of het leuk is en blijft. Meer geld uitgeven kan altijd nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ja en nee. Want voor hetzelfde staat de bbq over een jaar stof te happen... of wordt het toch een gas bbq. Of een kamado een WSM of van mij part allemaal! De een doet jaren met een action bbq omdat hij prima voldoet, een ander zoekt elke paar jaar iets nieuws... dus eerst maar een knappe en dan kijken of het leuk is en blijft. Meer geld uitgeven kan altijd nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

True true, het is maar net hoeveel tijd en zin je er in wil gaan steken natuurlijk.. Maar als je 100% weet dat dit iets is wat je voor langere tijd wil gaan uitoefenen dan zou ik toch die paar centen meer uitgeven en een groter formaat meepakken. Zeker met ribs komt die wel van pas.
 
Als je ook iets wilt maken waarbij je twee temperatuur zones nodig hebt direct en indirect kan dat zeker op een 47cm grill, je kan dan b.v. werken met een split grill je kan je briketten scheiden d.m.v. een tussen schotje (aluminium folie, rvs plaatje o.id.) maar dan worden je werk ruimtes wel erg klein maar het gaat.
Ik heb er zo'n kleine 20 jr meegedaan (met 2 + 2 personen) als er gasten kwamen en je wilde iets leuks maken op de bbq was dat altijd beperkt of lastig te realiseren.
Nogmaals die Weber OTG 47 was een prima bbq en ik heb er echt van alles op gemaakt van appeltaart en broodjes tot een platte kip (die neemt heel ruimte in :D ) ook de gietijzeren pan past er in maar iedere keer moest ik toch een oplossing zoeken omdat je eigenlijk te weinig ruimte hebt.
Dus toen hij door de hoeven zakte:cry: toch een 57 cm gekocht. en ben daar heel erg blij mee scheelt zooooveel in werkruimte dus m'n advies is denk goed na over wat je er mee wilt doen.



 
Ik zou zonder twijfel kiezen voor een weber 57.
Kan je alles mee, direct en indirect en je heb altijd ruimte genoeg.
En wat Frits zegt, 2e hands gunstig geprijsd.
Weet niet of je een rekening bij de ING heb, maar in de rente punten winkel kan je voordelig een weber 57 kopen
 
Ook ik zou zonder twijfel voor een weber 57 gaan. Puur het feit dat het je net wat meer mogelijkheden geeft voor direct/indirect of low and slow.
Natuurlijk kan dat op een 47 ook, maar net iets makkelijker met de 57.

En net wat Frits zegt, mijn eerste webers kwamen beide van marktplaats, zowel de 47 als 57.
Beetje in de gaten houden, er staan er genoeg te koop zo goed als nieuw ruim binnen budget.
 
@Ridevi71: ik heb net even in de ING shop gekeken (nooit eerder gedaan) en dat is inderdaad een mooie deal voor een nieuwe Weber 57. Moet ik wel een temperatuur sensor ofzo gaan toevoegen, want er zit geen thermometer op. Hele goede optie, thanks!

En marktplaats de komende weken maar in de gaten houden. Ik heb niet echt haast, maar er moet wel iets komen.
 
@Ridevi71: ik heb net even in de ING shop gekeken (nooit eerder gedaan) en dat is inderdaad een mooie deal voor een nieuwe Weber 57. Moet ik wel een temperatuur sensor ofzo gaan toevoegen, want er zit geen thermometer op. Hele goede optie, thanks!

En marktplaats de komende weken maar in de gaten houden. Ik heb niet echt haast, maar er moet wel iets komen.
Deksel thermometer heb je in principe niet nodig. 2 temperaturen zijn belangrijk, de kerntemperatuur van je gerecht en de rooster temperatuur.
Hiervoor kan je heel goedkoop bij Ikea terecht voor 2 thermometer.
Kan je bij Ikea gelijk het invouwbaar druiprek kopen en een paar rvs Ovenschaal. Allemaal spotgoedkoop, maar wel erg handig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan