BasBQ
Beef en Steak

Kersteend warm gerookt

 
 
 

dennisb

Stoker
Berichten
480
Van de week eindelijk eens eendeborst gerookt. Ik wilde rose vlees zoals je het koopt in de winkels. Veel gelezen en gezocht, maar weinig info te vinden die nuttig leek. Dus dan maar zelf een start gemaakt met de pekel met colorozzo volgens de info van het forum zelf. Wat tijm, suiker en laurier moesten de pekel simpel maar lekker maken.

De stukken borst eerst schoongemaakt en daarna mochten ze 2 dagen zwemmen in de pekel. Een avond voordat ik ging roken heb ik nog wat kipfilet in een pekel gelegd om mee te roken met de eend. De BBQ staat nu eenmaal aan, dus kan er nog wat bij.

De BBQ heeft ongeveer 5 uur staan roken met kersenhout, deze langere tijd heb ik kunnen halen door de temperatuur laag te houden, tussen de 70 en 80 graden. De eend naar de 56 graden laten gaan en de kip wat langer ivm hogere gaar temperatuur. De eend en kip heb ik een nacht in de koelkast bewaard in het vacuum. De kip ging de vriezer in, de eend heb ik aangevroren om mooie plakjes te kunnen snijden. Deze gevacumeerd per portie en nadat we goed geproefd hadden kon dit ook de vriezer in. Over de (rook)smaak en kleur ben ik helemaal tevreden.
132ca0c64ea89ac8e5ff0dcd49905c5f.jpg
97ce070ac39ff0186c74eaed33214961.jpg
50318ed8eb5b57dc270ed685f86a087d.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk
 
Nou, dat lijkt me een aardig hoeveelheid eend. Ziet er lekker uit zeg. Voor een speciale gelegenheid of dat opgeslagen als je zomaar trek hebt? 😎
 
Dat zijn een hoop mooie porties zo. Lekker hoor!
 
Nou, dat lijkt me een aardig hoeveelheid eend. Ziet er lekker uit zeg. Voor een speciale gelegenheid of dat opgeslagen als je zomaar trek hebt?
Het zijn maar dunne plakjes he
Er zullen vast wat weggegeven worden in de familie. De kip was ook niet alleen voor mezelf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G770F met Tapatalk
 
Die pakketjes passen door de brievenbus 😉
 
Altijd fijn om dit op voorraad te hebben en scheelt weer werk met de kerst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan