BasBQ
Beef en Steak

Karnemelk kip aan het spit

 

Dick3G

Stoker
Berichten
282
IMG_0168.jpg

Karnemelk kip aan het spit.
BBQ-temp op grof 350F (176 C) to 400F (204 C) houden (medium hitte). Kerntemp. moet zijn ca. 69, daarna nog 10 - 15 minuten nagaren

Naar aanleiding van de tamme eend aan het spit nu een kip in de karnemelk-pekel gezet en aan het spit gebraden. Ik heb wel de brine aangepast

Brine:

? l. water
1/3 cup grof zeezout
? l. karnemelk
1 ts. strooibouillon tuinkruiden van Knorr.

Los het zout op in het water. Voeg de ts strooibouillon toe en roer even door. Dan de karnemelk erbij en rustig roeren tot alles goed gemengd is.

Kip:

1 kip van 1,4 kg. van de poelier.

Doe de gewassen kip in een (zip top) zak en giet de brine erbij.
Druk zoveel mogelijk lucht uit de zak, sluit af en zet de kip ongeveer zes uur te pekelen in de koelkast. Voor de zekerheid in een plastic container, stel dat de plastic zak(ken) gaan lekken!

IMG_0162.jpg


Haal na zo?n 6 uur de kip uit de pekel en spoel zowel de binnen- als de buitenkant goed met koud water en droog goed af.

Laat de kip daarna 24 uur drogen in de koekast.

Na het pekelen en drogen:

IMG_0163.jpg


vers gemalen zwarte peper
takje(s) verse tijm
takje verse rozemarijn
3 knoflookteentjes met velletje
bosje lente-uitjes, schoongemaakt en in mooie stukjes,
wat winterpeen, schoongemaakt en in mooie reepjes,
beetje olijfolie
keukentouw
Alu-folie

een paar geschilde en in parten gesneden aardappels en wat uienringen om mee te bakken in de lekbak.

Smeer de gepekelde en gedroogde kip in met wat olijfolie en rub de binnen- en de buitenkant met de versgemalen peper.

Vul de kip met de tijm, rozemarijn, knoflookteentjes, lente-uitjes en winterpeen.

Bindt de poten en vleugels van de kip (niet al te strak) op en doe hem aan het spit.

IMG_0165.jpg


De OTG klaar maken voor indirect (briketten aan 1 kant), alufolie over de andere kant, lekbak in het midden.

In de lekbak wat olijfolie doen en daarin de geschilde aardappels en uienringen leggen

Temperatuur moet zo?n 350 F (ca. 176 C) dus medium zijn.
Ca 20 koude briketten in de OTG samen met wat rookhout (kersen). Zo?n 14 briketten in de starter en als die hard gloeien over de koude briketten verdelen.

Spit, met de kip aansluiten en aanzetten.

IMG_0166.jpg


Na ongeveer ? uur de kip bestrijken met het vet en de sappen die in de lekbak zijn gedropen. Dit nu af en toe herhalen tot een kerntemperatuur van 69C is gehaald. De kip van het spit halen, in alufolie inpakken en zo?n 10 ? 15 minuten laten rusten.

IMG_0167.jpg


Haal de vulling uit de kip en leg de groenten en de aardappelschijven om de kip op een bord.

IMG_0168.jpg


Smakelijk eten!

Wat wij ervan vonden:

De presentatie was ?minder? maar het ging ons weer meer om het experiment met de karnemelk brine.
De verhouding water, karnemelk en zout was nu goed. De kip was heerlijk, zeker niet te zout, en mals. Alleen met peper rubben was voldoende.

De strooibouillon tuinkruiden van Knorr herkenden wij niet echt terug. Een volgende keer 2 ts proberen.

De groentevulling vond ik ?minder?, daar moet ik iets anders voor bedenken. Alleen wat knoflookteentjes en wat tijm en rozemarijn is misschien lekkerder. En dan een bak sla met ? erbij.

De aardappels met de uienringen, gegaard in het vet uit de kip, waren helemaal goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lekker kippetje hoor!!

Kijk eens of je "aromat" ziet staan bij je super, is ook een soort poeder van Knorr. Mijn ex-schoonzusje uit Polen gebruikte dat altijd voor de schnitzels e.d. Dat heeft een aantal smaakversterkers die denk ik meer doen dan een bouillonpoeder.
 
lekker recept Dick, je hebt je weer uitgesloofd
 
De bouillonpoeder werkt inderdaad niet. Ik heb bij de kalkoendij de dubbele hoeveelheid genomen, maar dat proefde je ook niet terug. Ik heb ook zitten denken aan Vegeta "W?rzmisschung mit Gem?se". Kan je bij de Turkse winkel kopen. Ik vermoed dat het hetzelfde spul is wat jij bedoelt.
 
Waar om de karnemelk?
Ik dacht dat je dat alleen bij sterkt smakend wild doet.
 
Het zuur in de karnemelk zorgt er voor dat vlees malser (sappiger/ smaakvoller) wordt.
(KFC, wordt ook in Karnemelk gemarineerd)

Mac
 
Mac zei:
Het zuur in de karnemelk zorgt er voor dat vlees malser (sappiger/ smaakvoller) wordt.
(KFC, wordt ook in Karnemelk gemarineerd)

Mac

KFC = Karnemelk Fried Chicken?

Maar ik kan niet wachten totdat ik m'n DPR2 met spit heb, dan kan ik dit ook eens gaan maken.
 
Kan ook gevlinderd op het roostertje of met een blikje op een plek waar de zon nooit schijnt hoor ;)
 
Nein,nein,nein,nein het moet aan het spit! :mad:
 
Ziet er lekker uit, die aardappels lijken mij ook erg goed erbij, iets voor m'n lijstje.
 
Klinkt wat raar kip met karnemelk, maar ik geloof meteen dat het prima smaakt
 
Terug
Bovenaan Onderaan