BasBQ
Beef en Steak

Kamado / WSM duo-tafel

mattia

Tondelzoeker
Berichten
12
Dag allemaal!

Ik ben van plan om mijn Napoleon gas grill van de hand te doen (te weinig plezier en te weinig gebruik), en naast mijn 47cm Weber Smokey Mountain een Large Kamado te kopen (KJ Classic II of Monolith is de huidige keuze) - ik vind deze twee typen grill/barbeque op papier elkaar goed aanvullen, aangezien de WSM uitstekend werkt voor grote hoeveelheden (4 butts of 8 kg ribs is krap, maar ik heb het wel eens vaker gedaan), terwijl de Kamado mij vooral ook in het NL najaar een goede optie lijkt voor zowel kleinere hoeveelheden low-and-slow als hoge temperatuur grillen. En met een goed aansteeksysteem moet dat binnen een half uurtje wel heet gestookt worden voor een doordeweeks high heat grill.

Maar nu het volgende: ik wil geen twee apparaten los in de tuin, liefst heb ik beiden een beetje uit de wind in de winter (met name de WSM kan snel afkoelen in ons klimaat in de herfst en wintermaanden), plus er loopt nu een klein meisje rond die overal aan wil gaan zitten. De tuin is niet heel groot, ruimte voor een meubel van ongeveer 150 x 75-80cm is er wel, maar deze wil ik kunnen verplaatsen. Dus wieltjes. Ik heb in Sketchup al een ontwerpje gemaakt. Idee is een 'standaard' Kamado tafel, met de Kamado rechts, en een tweede gat voor de WSM, die als deze ongebruikt is afgedopt wordt door een houten plug/snijplank. De dome past dat precies onder de Kamado plank. Niet veel ruimte voor meer, hooguit wat aansteek spulletjes, maar dat is een acceptabel compromis.

Qua materialen denk ik aan GFRC (beton, maar dan dun/18mm) voor het blad, randen 4cm diep (voor het visuele), met een onderstel van Douglas (goedkoper en lichter) of misschien toch Eiken (moet even rekenen wat het verschil zou zijn qua kosten). Op stevige zwenkwielen. Hieronder een paar Sketchup quick and dirty renders van wat ik in gedachte heb.Er zouden ook deuren inkomen, denk er aan om deze verwijderbaar te maken, met verborgen rare earth magneten zodat ik ze tijdens een kook sessie eventueel aan de zijkant of achterkant kan bevestigen in het kader van de doorluchting en warmteopbouw. Ben nog niet uit over de kleurstelling, waarschijnlijk gewoon alles in naturel hout met een olieafwerking.

Commentaar, tips, suggesties welkom!
BBQ_TafelV1_2.jpg
BBQ_tafel_V1.jpg
 
Leuke combi, ik heb hetzelfde (alleen dan 57) maar niets ingebouwd. Kan zeker werken, leuk ontwerp!
 
Hmmm wel een heel goed idee om de weber af te kunnen dekken. Ik wilde graag een tafel voor de KJ en de Weber maar dan had ik geen werkruimte dus dat idee laten vliegen. Maar op deze manier zou het wel kunnen werken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Deze volg ik ff. Zit ook met een kamado en een weber die ik wil inbouwen.


Trouwens mooi ontwerp. Heb je alles zelf getekend in Sketchup of kun je zoals de kamado ergens vandaan halen?

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
 
Dank allen!

NonSens: daar zat ik dus ook mee. Die paar keer dat ik beide BBQs tegelijk zou gebruiken zal wel mee vallen - zeker tot we weer meer dan 3 mensen over de vloer mogen hebben..

Dinjesk: De Kamado (Joe Classic II) is als model te vinden in de Sketchup library, dus die is niet van mij:


Ik kon alleen een model van de grote WSM vinden, niet van de 47cm, maar aangezien het niet veel meer is dan twee halve manen en een cylinder heb ik die nog wel aangedurfd. Afmetingen voor gaten en afstanden zijn voor de Kamado Joe in ieder geval te vinden, dus heb ik die gebruikt. Maar met Kamado model er in krijg je beter idee van hoe groot het allemaal precies is..
 
prima ontwerpje, nu nog aan de knutsel dus.
Voor werkruimte zou je nog kunnen overwegen om aan de zijkant dan bijv. een klaptafel te maken, dan heb je toch wat afleg ruimte en bij niet gebruiken neemt het ook nauwelijks ruimte in beslag.
 
Ik ben inderdaad bezig met een aantal ideeën voor uitklap tafel(s) aan de zijkant. Ben nog het een en ander aan het uittekenen, binnenkort post ik wel een iets ge-update design - ik hou niet echt van de look van Douglas, maar vol eiken (bijvoorbeeld) werd met echt wat te gortig. Heb als alternatief het frame iets kleiner gemaakt (+-2cm rondom) waar ik latten (gemaakt als gevelbekleding) aan ga monteren voor een wat strakkere, moderne look.

Ik heb ook zitten kijken of er 5-10cm van de diepte af zou kunnen, aangezien ik 80cm behoorlijk diep vind (qua ruimte diet ingenomen wordt, niet zozeer esthetisch of functioneel). Dat zou met een Monolith (met het traditionele scharnier die boven tafel niveau blijft) misschien kunnen, maar dan zit de keramiek wel vrij dicht op het houtwerk, zeker met het nieuwe ontwerp.

Zijn er trouwens mensen die isolatiemateriaal hebben gebruikt in zo’n kast? Ik wil onder de WSM in ieder geval een stalen scherm tegen vonken, en denk dat die waarschijnlijk een heter oppervlak heeft dan de Kamado, en ben dan een beetje huiverig voor brandgevaar. Liever wat extra hittebestendige isolatie plaatsen dan erop gokken dat het goed komt met een overnight cook. Hij staan immers vrij dicht bij het huis, andere kant van de tuin (meer dan een paar meter) is geen optie. Net wat teveel horrorverhalen op sommige BGE fora zitten lezen denk ik. Zie namelijk zat houten tafels in omloop, zowel commercieel als zelfbouw.
 
Zo. Nieuw model uitgetekend, qua kleurstelling klopt het redelijk met de andere materialen die ik heb uitgezocht. Misschien het binnenwerk in een lichte greywash zetten.
Table_v2_1.jpg

Table_v2_2.jpg


Bij gebruik van de smoker/noozaak tot extra ruimte kan het deurtje van de WSM er af, schuif je twee RVS/gegalvaniseerd staal (liefst iets magnetisch) kokerprofielen, aka vierkante steigerbuizen (ik denk dat twee profielen van 20mmx20mm of 25mmx25mm sterk zat moeten zijn, 30 cm ondersteund in het meubel en iets minder dan 60cm wat uitsteekt; uiteraard eerst uittesten met een profiel stukje in een proefopstelling). Het deurtje van de WSM kan er dan af (plan is om deze te bevestigen met potmagneten) en 'vastklikken' op de twee profielen. Misschien kan ik het onderste deurtje van de Kamado kant voorzien van twee vaste buizen die in twee sleuven in het meubel aan de andere kant kunnen zodat er daar ook nog een klein half tafeltje komt; er is geen ruimte aan die kant voor profielen die inschuiven). Wellicht dan wel de kaamde deurtjes 3 (boven) en 5 (onder) stroken breed maken, denk misschien de middenbalk visueel wat beter af, en met magneetbevestiging zou de bovenste ook onderaan kunnen worden geplaatst tijdens gebruik.
Table_v2_4.jpg

Table_v2_3.jpg
 
Ziet er gelikt uit.

Ben benieuwd of je het naar praktijk om kunt zetten.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk
 
Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar de bouwfoto's
 
Ziet er gelikt uit.

Ben benieuwd of je het naar praktijk om kunt zetten.

ik ook, een digitaal model is wat minder wispelturig dan natuurmaterialen, zeker als ze buiten moeten staan. En ziet er altijd strak uit.

Qua houtbewerking op zich heb ik er wel vertrouwen in, heb her en der wat meubels gemaakt (o.a. eetkamertafel) en maakte vroeger een paar gitaren per jaar (en toen kreeg ik een echte baan en een kind, dus dat gaat een stuk trager...). Dat beton storten is wel helemaal onontgonnen terrein voor mij. We zullen het zien...
 
Terug
Bovenaan Onderaan