BasBQ
Beef en Steak

Kamado restaurant kolen

THM heeft als fabrikant van bezinepomp houtskool geen al te beste naam.
wellicht is deze beter, als de prijs meevalt kan je het best proberen.
 
Bij mij rijst de vraag wanneer houtskool restaurant houtskool genoemd mag worden...? Dat kan natuurlijk iedere fabrikant op zijn zak zetten, lijkt mij geen beschermd label
 
Nou ja, er staat niet alleen dat op... maar ook dat ze specifiek Kamado zijn.
Ik heb namelijk een valse start gemaakt met restaurant kolen, acacia brokken... maar toch 2x uit gegaan bij een LS sessie.
 
Bij mij rijst de vraag wanneer houtskool restaurant houtskool genoemd mag worden...? Dat kan natuurlijk iedere fabrikant op zijn zak zetten, lijkt mij geen beschermd label

Ik heb zo zelf de indruk dat er 3 soorten zijn.
- de kleine gruis wat ze in de supermarkt en tankstations verkopen
- Restaurant grade: mix van grote en kleine stukken
- Bick Blocks: enkel grote stukken en wss wat kleinere door het transport van de zak

Ik heb ze alle 3 thuis. De 2de en 3de is voor in de kamado en de eerste voor in onze reisBBQ.
 
Die 1e variant, laat die lekker staan ;) Variant 2 kan ook prima mee op reis, en anders wel het kleine spul dat in die zakken zit
 
Die 1e variant, laat die lekker staan ;) Variant 2 kan ook prima mee op reis, en anders wel het kleine spul dat in die zakken zit

Die eerste variant had ik nog staan van 2015 toen ik ben overgestapt naar gasbbq. Maar hield deze bij voor af en toe een tafel/reis bbq mee aan te steken. Nu moest het lukken dat mijn vrouw voor de vorige vakantie opnieuw zo eentje meegebracht had. Vind het zonde om weg te gooien en dus doe nu af een toe een beetje bij de restaurant grade als ik H&F sessies doe. :D

Maar ik zie niet in waarom ik nog slechte zou kopen. Hier komt enkel nog Restaurant Grade en Big Blocks in huis.
 
Voor het eerst een paar zakken Kamado Joe Big blocks geprobeerd. Tot nu toe echt helemaal niets op aan te merken en over het algemeen ook echt grote stukken houtskool. Wel slecht aan te komen dus dat is een minpuntje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Voor het eerst een paar zakken Kamado Joe Big blocks geprobeerd. Tot nu toe echt helemaal niets op aan te merken en over het algemeen ook echt grote stukken houtskool. Wel slecht aan te komen dus dat is een minpuntje.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Slecht aan te komen? Volgens mij zijn deze toch bijna overal te koop (bijvoorbeeld Vuur en Rook en ik meen dat zelfs Coolblue ze heeft).
 
Ik heb begrepen bij de aanschaf van onze kamado dat restaurant houtskool betekent dat er slechts één houtsoort is gebruikt. Hierdoor krijg je geen onverwacht gedrag van stukken die sneller of langzamer branden of meer of minder roken en smaak afgeven.

De grootte van de stukken wordt volgens mij bepaald door de kwaliteit standaard die de fabrikant zelf hanteert. Één van de weinige manieren om hier goed achter te komen zijn de ervaringen van medegebruikers, de tekst op de zak is zoveel waard als de fabrikant wil verdienen.
 
Volgens mij is die term helemaal niet beschermd en kan iedereen dat er op zetten om te suggereren dat deze geschikt zijn voor restaurants. Waarmee men je wil laten geloven dat deze in de horeca veelvuldig gebruikt worden en je doet denken aan grotere stukken.

Nergens op gebasseerd, laat staan de waarheid. Puur commercie. Maar misschien ben ik een doemdenker .
 
Als ik kijk naar de KJ Big blocks, bij Vuur en Rook voor 9 kilo 27,95 of hun huismerk white quebracho (10 kilo) voor 20,95..
Dan ga ik voor hun huismerk. Ik heb beiden gehad, en hoe gaaf ik ook die KJ Big Blocks vind.. Het is de meerprijs niet waard in mijn ogen.
 
Als ik kijk naar de KJ Big blocks, bij Vuur en Rook voor 9 kilo 27,95 of hun huismerk white quebracho (10 kilo) voor 20,95..
Dan ga ik voor hun huismerk. Ik heb beiden gehad, en hoe gaaf ik ook die KJ Big Blocks vind.. Het is de meerprijs niet waard in mijn ogen.

Mijn verdeler heeft KJ Big Blocks en Big Quebrancho. De eerste is bij hem €25 voor 9kg en de andere €22 voor 10kg. Ik gebruik het vooral voor lange sessies en dat was afgelopen zondag dus de eerste keer met de spareribs. Dus die KJ gebruikt en dat liep gesmeerd. Zat een kanjer van een blok bij die ik zelfs heb moeten ingraven of de deflector ging er niet op.

Volgende keer dan eens die andere nemen. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan