BasBQ
Beef en Steak

Kamado / buitenkeuken met beton cire blad

Tim1

Tondelzoeker
Berichten
18
Beste Leden,

Ik ben ondertussen een eind op weg met het bouwen van een buitenkeuken voor mijn bastard medium, ik heb tijdens de bouw erg veel aan jullie posts op dit forum gehad. Vandaar dat ik het leuk vond om ook mijn project hier online te zetten, wellicht hebben jullie er iets aan 😁.

Mijn project: Buitenkeuken op basis van 10x10 Douglas balken, schappen van watervast multiplex en het keukenblad ga ik afwerken met beton cire en een 2 componenten coating. De keuken komt onder een afdak te staan, maar door de wind kan het zeker wel nat worden. Afmetingen: 210x88x80 (breedte, hoogte, diepte). Ik zet de keuken op 8 stelpoten, zodat het gewicht goed verdeeld wordt (ik had verwacht dat het een zwaar meubel zou worden, en dat is ruimschoots uitgekomen 😁).

Ik heb voor deze klus een afkort cirkelzaag gekocht, zodat de balken loodrecht op elkaar komen, zodat de constructie zo stabiel mogelijk is. De balken schroef ik met 16 cm schroeven vast aan elkaar, achteraf blijkt dit ruim voldoende om een stabiele constructie te maken. Ik heb geen L profielen oid nodig gehad. De schroef gaten heb ik met een plamuur afgewerkt, daar zie je straks niks meer van.

Eerst heb ik de voorkant en de achterkant gemaakt, daar heb ik beide verbonden met de laatste douglas balken. Direct de stoelpoten eronder geplaatst, zie onderstaande foto:

E5F88922-7780-4BE1-8ABD-C663996C8753.jpeg


Hierna de keuken op zijn poten gezet en de zichtkanten in een goede mat zwarte beits gezet. Aan het eind van het project zet ik deze voor de 2de keer in de beits, maar ik verwacht wel wat viezigheid van het werken met de beton cire, dus ik werk hem later helemaal af. Aangezien ik voor de eerste keer met beton cire ga werken, vast een verstandige keus.

555AFEA8-10BC-4D73-85D2-CADCFD215B4F.jpeg


Hierna heb ik de multiplex platen aangebracht, ik heb deze bij de groothandel op maar laten zagen. Ik heb ze wel hier een daar moeten bij zagen, aangezien je project nooit 100% recht is. Daarna direct het meubel op de juiste plek gezet en de poten afgesteld. Het werkblad lig nog los, ik ga het gat nog zagen voor de bastard, en ik ga die uit de losse pols zagen en kan ik het blad op de grond leggen zodat ik meer bewegingsvrijheid heb.

33924AA1-14AB-4406-86B6-F86D6813BDE6.jpeg


Nu is het tijd om het gat te zagen, ik zag sommige forumleden een zelfbedachte tool van hout hadden gemaakt om de cirkel perfect te krijgen, erg slim. Ik heb echter toch gekozen om het uit de losse pols te doen, de cirkel heb ik precies rond afgetekend, een fijn zaagblad in de decoupeerzaag en heeeel langzaam zagen! Ik ben erg tevreden met de cirkel, ik heb eigenlijk bijna niet hoeven bij schuren. Daarna meteen geschuurd met grove korrel, in de primer gezet als voorbereiding voor de beton cire. De primer bevat zand, zodat de beton cire goed hecht.

FF3D090A-20EC-4AEB-9E8A-0C00D28AA4B7.jpeg

90007541-2756-4EC8-9D08-47649827CF93.jpeg


Later meer!
 
Zit er al netjes uit , benieuwd naar het eind resultaat
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Ziet er tot nu toe mooi uit. Ben ook benieuwd
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Vorig weekend begonnen met het aanbrengen van de beton cire, in 2 lagen. Daarna een week laten drogen, en dit weekend 2 lagen coating aangebracht. De coating is een matte 2 componenten coating. Kleur van het beton is zilvergrijs. Nu een aantal dagen laten uitharden, de hoeken kitten met een natuursteenkit en dan mag eindelijk de kamado erin… 😁

19658867-6176-4B02-8BB5-2B316BF53B1F.jpeg


Ik heb er overigens voor gekozen om nog aardig wat structuur in de beton cire te laten zitten, je kan hem zo glad maken als je wil, maar ik vond deze schoonheidsfoutjes wel bij de beton uitstraling passen. Ik heb de oppervlakte wel geschuurd met een 120 korrel.

B06CC157-1854-4C94-AD53-A4A0DA377E85.jpeg
 
Dat wordt heel mooi, veel plezier ermee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Wow! Mooi project. Deze blijf ik volgen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Ben zeer benieuwd. Mooi project om te volgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Erg mooi hoor!

Lekker bezig geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Mooi project zeg, dat wordt een super plek!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Kleine update, het meubel is nu rondom afgekit met zuurvrije kit, dat beschadigd het beton namelijk niet. En ook het hout is afgelakt. Nu even mijn zwager regelen om samen de bbq te plaatsen.

55740B97-E9E3-43D3-BE30-BD012E5758E2.jpeg
 
Ziet er gelikt uit 👍🏻
 
Update’tje: De belangrijkste stap is gezet vandaag, de bbq is geplaatst. Ik heb eerst 4 keramische blokjes geplaatst zodat de hitte goed weg kan onder de bbq.

75DB5B87-1ACD-484B-A169-285CACF2A761.jpeg


Hierna de kamado op zijn plek gezet.

C273221C-D86A-49AF-9D82-2D4EF717F4C2.jpeg


De laatste stap is het maken van een kleine afzuigkap van hout, het zogenaamde ‘doos model’, deze vangt straks overtollige rook op en voert deze via een gat aan de bovenkant weg. Als het goed is tenminste 😁
 
Ziet er fraai uit! Let op met hitte, zelf mn beton cire blad ermee verknald..
 
Compliment net bbq meubel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
De Bastard komt er mooi in uit . Mooi geheel .
 
  • Leuk
Waarderingen: Tim1
Terug
Bovenaan Onderaan