BasBQ
Beef en Steak

Kamado aansteken

patton15

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo
Ik ben starter met een kamado en nu bezig met de beste aansteekmethode uit te proberen.
Ik krijg hem ook goed aan maar vindt sommige methodes op internet verwarrend.
Zo wordt veel aangeraden dat je de lading houtskool met 1 aanmaakblikje of wokkel moet aansteken als je op lage temp indirect gaat garen en bv 3 blokjes als je direct gaat bakken op hogere temperaturen.

Maar het is toch zo dat er een grijze laag over alle geplaatste kolen moet komen ongeacht met hoeveel blokjes je hem aansteekt?
 
Nee dat is zeker niet nodig in een kamado. Bij een ‘ouderwetse’ grill was dat altijd de bedoeling, zo kon je op het hele grill oppervlak grillen.
Bij een kamado kan je alle kanten op, grillen op een hoge temperatuur of langzaam garen op lage temperatuur.
Je Kamado is van keramiek en houdt de warmte fantastisch vast en is zuinig. In het begin moet je het vuur starten en het moet even op gang komen om goed te gaan branden.
Doe je dat op 1 plek dan gaan er na een kwartier, twintig minuten genoeg kolen branden om de temperatuur goed naar een temperatuur van 100-130 C te regelen.
steek je de Kamado op twee plekken aan dan branden er genoeg kolen om de temperatuur goed naar 170-200C te regelen. Als je het op drie plekken doet dan branden er na twintig minuten genoeg kolen om naar de hogere grill temperaturen te gaan zeg 250 tot 450C
Je kan je kolenmand helemaal vol gooien de toevoer van lucht via de onderste luchtsleuf en de trek die je met de bovenste schuif regelt bepaalt de snelheid waarmee het geheel opbrandt. Alles bijna dicht is nauwelijks lucht en nauwelijks ontbranding dus lage temp.
Alles open is veel lucht, veel ontbranding en dus hoge temperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: cgok
Btw, bij het aansteken heb je de schuiven allebei helemaal open.
 
Bij het aansteken houd ik hem open totdat de vlammen van je wokkel of aanmaakblokje uit zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan