BasBQ
Beef en Steak

Kalkoentje uit de appel brine

 
 
 
 

Mike v R

Forum Meubilair
Berichten
10.409
Had een kalkoentje gehaald,om het eens klaar te maken op de WSM.
Ik heb het recept geleend van Noskos zijn site.
Kalkoen was nog net geen 2kg.
Kalkoen in de appel brine.
kalkoentje001.jpg

Uit de koeling na ongeveer 11uur drogen.
kalkoentje002.jpg

kalkoentje004.jpg

En na 1,5uur is de kalkoen 72.c op de WSM bij 160.c
kalkoentje005.jpg


Het  kalkoenvlees is heerlijk,lekker sappig.
De vel was taai,ik denk dat de kalkoen toch langer had moeten drogen.

Is voor herhaling vatbaar.
 
Ziet er goed uit, tips heb ik helaas niet voor je.
 
Als het vel beter zou zijn dan is ie bijna perfect.
 
De temperatuur is te laag om het vel krokant te krijgen. Of de oplossing in langer drogen ligt of even op de grill durg ik niet te zeggen.
 
Vel ingesmeerd met boter of olie?
 
mooi kalkoentje hoor, is zeker lekker met de kerst
 
Het zou best aan het gewicht van je kalkoen kunnen liggen, mijn kalkoen was 4 kilo en dan duurt het dus langer voor hij gaar is, de buitenkant heeft dan ook meer tijd om het vet kwijt te raken en knapperig te worden. Twee kilo is toch meer een soort grote kip ;)
Ik de VS heb ik wel eens zo'n ding gehaald toen we daar Thanksgiving vierde en die was 13 lb, dus iets minder dan 6 kilo en dat was de kleinste die ze hadden :D
 
Zou je deze dan ook als Beer Can Turkey kunnen klaarmaken?
 
Waarom niet? Ik meen me te herinneren van een BBQ werkwinkel die we ooit in Rotterdam hebben gevolgd dat er ook Turkey setters waren voor de BGE. Daar zaten ze ook rechtop.
 
Ik wil er twee tegelijk klaar maken, kan dat denk je op de hierboven beschreven wijze op een WSM/ Pro Q? (dus op twee hoogtes)
 
Als je het bovenste rooster en gewoon opkrijgt als de onderste kalkoen er in ligt zie ik niet in waarom het niet zou moeten kunnen. Gewoon in allebei een thermometer en gaan :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan