BasBQ
Beef en Steak

Kaas: chili cheese burger

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Kaas.. een ingredient dat ik maar al te graag verwerk in een gerecht of met alle liefde verorber van een rijk gevuld plankje. Dan samen met een toastje en heerlijke tawny port. Zoals altijd is het bedenken van een gerecht wat de foto wedstrijd onder andere zo leuk maakt. Wat ga ik maken? Hoe ga ik het maken? Kan ik er nog een element in stoppen om mezelf een nieuwe techniek of truc te leren? Hoe wil ik dat de foto er uit gaat zien? En, oh ja, vinden de vrouw en kinderen het wel te pruimen?

Na wat hersenpan-geknars kwam ik op het idee om quesadilla's te maken. Niet alleen vind ik het zelf verdomd lekker, maar een gerecht wat letterlijk vertaald "kaas dingetje" heet kan de plank niet misslaan. Ik zag het al helemaal voor me. Zelfgemaakte graan tortilla's (had ik nog nooit gedaan!), een heerlijke inside skirt of bavette vergezeld door een jalapeños salsa en natuurlijk een overdaad aan KAAS! Vorige week heb ik een trial run gedaan. De tortilla's gingen veel makkelijker dan verwacht, de hoeveelheid kaas was copieus.. wat kan er mis gaan? Helaas kwam het gerecht niet zo mooi naar voren als ik in mijn 'wilde kaas fantasieën' had bedacht en als de "kers op de taart" viel het niet in de smaak bij de vrouw en kinderen. Shit!

Ok, ok... plan B. Wat gaan we maken? Na veel hoofdpijn besloten om voor een burger te gaan die ik, als we sporadisch fast food eten, graag bestel bij de Burger King: de Extra long chili cheese burger.

Op naar de Hanos voor wat ingrediënten: rundernek voor de burgers, verse jalapeños en natuurlijk een stuk Cheddar en Gruyere.

1609180468283.png


Als eerste heb ik het vlees en de vleesmolen in de vriezer gelegd. Daarna begon ik aan het deeg voor de puntjes. Eigenlijk gewoon het brioche hamburger bun deeg wat ik altijd maak, alleen ging ik er deze keer puntjes van maken.

Een uurtje later het vlees in kleine stukken gesneden en tweemaal door de molen gehaald.

1609180494354.png

1609180502163.png


Ondertussen was het deeg al mooi gerezen en heb ik ze eerst opgebold (ongeveer 50g per bolletje) en wederom een half uurtje laten rusten.

1609180563441.png


Na het half uurtje rusten heb ik ze platgewalst met mijn hand om er een puntje van te maken

1609180613103.png


De verse jalapeños wilde ik picklen. In een steelpannetje heb ik 200ml water, 200ml azijn, 45g suiker, 15g zout en een teentje knoflook gedaan. Dit breng je aan de kook en zodra het kookt mogen de plakjes jalapeños er bij. Dan kan het vuur uit en laat je het rustig afkoelen. Wat een super simpel extraatje en wat is dat lekker zeg!

1609180664234.png


De Cheddar had ik bestemd voor een kaassausje en de Gruyere zou ik gebruiken voor over de smashed burgers. Voor de kaassaus maakte ik eerst een bechamelsaus. 30g boter en 30g bloem in een steelpannetje opwarmen en beetje bij beetje 300ml melk toevoegen. Tot slot de ~200g cheddar erin laten smelten en afmaken naar smaak met peper, zout, chilipoeder, tabasco, gerookte paprikapoeder en chipotlepoeder.

1609180958970.png

1609180950831.png


Alle voorbereiding is klaar. Het feest kan starten! De 'extra long' kon ik weg laten bij de puntjes, ze waren iets te klein uitgevallen 😂 Volgende keer dus met 75g per bolletje deeg proberen. Dat mocht de pret echter niet drukken. Ze zagen er verrukkelijk uit en waren heerlijk luchtig.

1609181045922.png


Van het vlees had ik een aantal balletjes van 50g gemaakt voor de smash burgers en die gingen op de halve maan grillplaat. Op elke smash burger gingen 2 plakjes Gruyere om het af te maken.

1609181144205.png


Tot slot het beleggen: een overdaad aan kaassaus op de boven- en onderkant van de broodjes, wat sla, 2 smash burgers per broodje dakpansgewijs gestapeld, een drietal jalapeños en klaar is kees!

Eindoordeel? Erg lekkere imitatie die zeker nogmaals op tafel komt (en beter is dan de Burger King... Al zeg ik t zelf :ROFLMAO: ) De volgende keer met grotere broodjes en toch nog een tikkeltje pittiger. Ondanks dat ik de saus aardig wat chili had gegeven mocht het van mij nog net een beetje meer kick hebben.

1609181423672.png
 
Laatst bewerkt:
Respect voor je werk en uitwerking, goed geschreven en mooie fotos. Je beschikt over veel technieken, indrukwekkend! Ziet er verder heerlijk uit en een goeie hamburger, die toch het fastfood gevoel geeft, maakt me altijd gelukkig!
 
Potverdikkie! Heel veel lekkerder gaat dit niet worden volgens mij!
 
Goeiendag, wat een feestje heb je er weer van gemaakt. Het water loopt me letterlijk in de mond.
Die kaas saus, wat een top idee. De jalapeños trouwens ook.
Thnx voor de inspiratie
 
Wat een heerlijkheid heb je weer gemaakt, ik geniet vaak van de reportages die je post. Zo ook deze keer.
ziet er allemaal weg lekker uit, de smaak was ook raak! Top
 
Poah Marc, lekker man!
En wat zijn die broodjes mooi *kwijl*
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Poah Marc, lekker man!
En wat zijn die broodjes mooi *kwijl*
Dat komt vast door het kwastje dat door iemand aangeraden werd. Zo een egale eilaag heb ik nog nooit gezien :cool: volgende keer nog zorgen dat er geen breuk bovenop het broodje loopt zoals bij sommige het geval was.
 
Ziet er zeer smakelijk uit!
Ik ben altijd wel te porren voor een goede hamburger 🍔👌🏻 Maar daarom kom ik dus bijna nooit bij een BK of vergulde drietand...
 
Marc, dit is jou wel toevertrouwd.
Ziet er werr verschrikkelijk lekker uit.
Mooie foto shoot.
 
Ziet er heerlijk uit Mark, top burgers
 
Prachtig Marc, dit is weer een meer dan waardige inzending voor deze maand. Wat een toewijding. Schitterende foto's.
Dat heb je weer enorm goed gedaan man, wat een zalig eetfeestje! Bravo.
 
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!


Dat komt vast door het kwastje dat door iemand aangeraden werd. Zo een egale eilaag heb ik nog nooit gezien :cool: volgende keer nog zorgen dat er geen breuk bovenop het broodje loopt zoals bij sommige het geval was.
Dat is echt leuk om te horen man! Haha
 
Petje af Marc. Wat een heerlijk verslag. Water loopt me van begin tot eind in de mond. TOP
Dit is een burger die ik eens lekker na ga maken.
 
Prachtig, dit is een hele mooie bijdrage voor de fotowedstrijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan