BasBQ
Beef en Steak

Jalapeño Cheddar Kipgrillworst

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.089
Dit is de 2e keer dat ik kipgrillworst maak, en zal zeker niet de laatste keer zijn.
De eerste keer wat try-outs gedaan, deze 2e keer de bevindingen en kleine aanpassingen van de eerste keer verwerkt.
De eerste keer waren ze al heerlijk, deze zijn helemaal af.
2 kilo kippendijen bij de poelier gehaald en deze door de vleesmolen met 4,5 mm plaat gehaald.
Ik heb de Grillkruiden mix Kip van van Beekum gebruikt (40 gram per kilo kip) en 10 gram Colorozo, het recept vroeg om 15 gram colorozo maar dat vind ik te zout. Totaal kwam ik op 16,7 gram zout uit per kilo kippendijen gehakt. (totaal 1,7% zout afgerond).
5% water bij het gehakt gedaan ipv. 10%, kippendijengehakt is nu eenmaal natter dan varkensgehakt.
200 gram Cheddar per kilo gehakt en 10 Jalapeño pepertjes per kilo gehakt gebruikt.
Voor de buitenkant de grillkruiden mix Natriumarm van van Beekum gebruikt, die bevat maar heel weinig zout.
2 worsten aan de buitenkant gekruid met kipkruiden uniek van van Beekum die vonden wij zelf wel lekker maar ietsje aan de zoute kant.
De worsten laten garen/wellen tot een kerntemperatuur van 65 graden en de worst daar enige tijd op gehouden (pasteurizeren)
snel afkoelen en afgrillen.

DSC_2298.JPG
DSC_2299.JPG
DSC_2300.JPG
DSC_2303.JPG
DSC_2304.JPG
DSC_2307.JPG
DSC_2309.JPG
20220224_002.jpg
DSC_2315.JPG
DSC_2321.JPG
DSC_2323.JPG
DSC_2326.JPG
DSC_2330.JPG
DSC_2332.JPG
DSC_2338.JPG
 
Ziet er heerlijk uit! Meet je de kerntemperatuur door gewoon door het plastic heen te prikken?
 
Ziet er heerlijk uit! Meet je de kerntemperatuur door gewoon door het plastic heen te prikken?
Ja, maar daar wacht je een 50 tal minuten mee totdat de worst/gehakt al een beetje gestold is.
anders loopt je kunststof darm leeg.
 
Ge-wel-dig Ewald, prachtige kleuren ook
 
Oh, dat ziet er heerlijk uit!

Moet ik echt zelf gaan proberen.
 
Poah en meteen 6 van die dikke knakkers, super lekker Ewald, weer ontzettend sappige plaatjes.
Heel mooi, misschien toch maar eens kippendijen mee scoren van de week, de jalapeno is voor mij te veel op de boterham maar kipgrillworst moet wel weer komen zie ik al.
 
Poah en meteen 6 van die dikke knakkers, super lekker Ewald, weer ontzettend sappige plaatjes.
Heel mooi, misschien toch maar eens kippendijen mee scoren van de week, de jalapeno is voor mij te veel op de boterham maar kipgrillworst moet wel weer komen zie ik al.
Die Jalapeno is totaal niet pittig hoor, het lijkt veel maar doet qua pittigheid niet erg veel.
Heel mild, mijn wederhelft houdt totaal niet van pittig en die kwam met het verzoek om er zoveel in te doen, want de smaak ervan vindt ze geweldig.
 
och, krijg hier gewoon slappe knieën.
Wat zien ze er heerlijk uit Ewald.
En inderdaad, verse jalapenos zijn niet (altijd) zo heel erg pittig.
Voor wat "gegarandeerde" pit kan je ze dan beter uit een potje pakken, wel even het zuur eraf spoelen natuurlijk.

Maar op deze manier zijn ze voor iedereen te doen. Toppertjes (y)
 
Die Jalapeno is totaal niet pittig hoor, het lijkt veel maar doet qua pittigheid niet erg veel.
Heel mild, mijn wederhelft houdt totaal niet van pittig en die kwam met het verzoek om er zoveel in te doen, want de smaak ervan vindt ze geweldig.
In Jet we trust.
Nog een tip om ze enigsinds voordelig te vinden? 10 stuks uit de appie (hebben ze geen eens op voorraad denk ik hier) zal wel een klein vermogen kosten. De markt op zaterdag misschien? Edit: of de makro misschien?
nvm, ik zie nu dat ze zo duur nog niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
In Jet we trust.
Nog een tip om ze enigsinds voordelig te vinden? 10 stuks uit de appie (hebben ze geen eens op voorraad denk ik hier) zal wel een klein vermogen kosten. De markt op zaterdag misschien? Edit: of de makro misschien?
Ik haal ze gewoon bij de groenteman, ik was voor 26 jalapeno's en 5 rode pepers 4,22 euro kwijt.
En ik proef ze altijd eerst even, klein stukje van de top snijden en proeven.
Als je rode rijpe jalapenos koopt zijn die veel pittiger dan de gladde donkergroene, ook als er stress-strepen/scheuren op de pepers komen betekent het dat ze pittiger zijn, heb ik ergens gelezen op het wijde web. zie hieronder een rode met stress-strepen.
1646043583898.png
 
Ah die zien er fantastisch uit zeg. Ik koop hier altijd kipgrillworst op de markt, maar als ik dit zo zie begint het toch wel te jeuken om eens zelf te maken... Die jalapeño's er in lijkt me heerlijk!
Alleen nog ergens een gehaktmolen vandaan toveren :rolleyes:
 
SU-PER! Dit staat hoog op mijn lijstje! Het water loopt me weer uit de mond :eek:
 
In Jet we trust.
Nog een tip om ze enigsinds voordelig te vinden? 10 stuks uit de appie (hebben ze geen eens op voorraad denk ik hier) zal wel een klein vermogen kosten. De markt op zaterdag misschien? Edit: of de makro misschien?
nvm, ik zie nu dat ze zo duur nog niet zijn.


ik bestel mijn pepertjes altijd hier
 
Dat ziet er prima uit ik lust helaas geen kaas maar zat laatst ook al te denken om daar jalapeño door heen te doen ga dat volgende keer zeker doen 😋
 
Jank jank...ik wil een stukje proeven...

Mooi man. Waardering voor de hoevelheid werk om tot zo iets lekkers te komen.
 
Alleen nog ergens een gehaktmolen vandaan toveren :rolleyes:
Je kan heus wel beginnen met 'gewoon' kippengehakt uit de super hoor.
Ook kan je bij een poelier of slager vragen naar kippengehakt.

Het is de hobby om het zelf te doen, maar kippengehakt van de poelier is natuurlijk van dezelfde kippen gemaakt ;)

Dat gezegd hebbende is een gehakt molen wel erg leuk, maar als je gewoon eens grill worst wilt maken zou ik beginnen met kant-en-klaar gehakt.

Ps. @Ewald,
ik heb de grillworst mix kip inmiddels in huis (met de gratis verzending en deze post kon ik t niet laten). dus zal binnenkort wel een reactie met fotoo'tjes plaatsen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan