BasBQ
Beef en Steak

Jacob?s Ladder

 
 
 

Zaagmans

Stoker
Berichten
371
Vandaag voor het eerst runder ribben op de BBQ gemaakt.






Na ongeveer 7.5u waren ze zacht en voelde je nagenoeg geen weerstand met de thermometer bij het inprikken.
Half uurtje laten rusten en vervolgens een rib gehad.

Ik moet zeggen dat ze mij tegen zijn gevallen.
Enorm veel vet in het vlees en ik ben echt niet vies van wat vet in/op m'n vlees, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt (is misschien wel heel normaal voor short ribs?).
Smaak van het vlees was verder prima. Leek wel op stoofvlees.

De rest van de ribben heb ik pulled beef van gemaakt en die gaan wij morgen verorberen (al dan niet verwerkt in een gerecht).

Bijzonderheden:
- vlees was met inprikken boterzacht, maar thermometer gaf ook 100 graden aan. Misschien te laat van de Q af gehaald?
- ik had mengsel van zout/zwarte peperkorrels en knoflookpoeder gebruikt, vond de hoeveelheid zout te overheersend dus die ga ik de volgende keer halveren. (100gr zout, 50gr peper, 25gr knoflookpoeder)
- vetlaag bovenop de ribben heb ik laten zitten, die ga ik volgende keer wel trimmen.

Ach zo doende leert men, het was leuk om hier mee bezig te zijn, maar eindresultaat viel ons wel wat tegen.
 
succes is een opsomming van lessen .

Dankje om de minder dingen te delen.
Je leer meer en sneller van je fouten.

Zo surfen wij mee op jouw wave.



Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Ik heb beefribs ooit gemaakt van gras gevoed rund. Daar zat niet mega veel vet in. En waren naar mijn zin toch goed gelukt.
Maar deze beefribs zien er toch prima uit. Had graag een ribje mee gepikt
 
Ik vind ze er ook wel lekker uitzien :) hoeveel kg was deze ladder?
 
Freek92 zei:
Ik vind ze er ook wel lekker uitzien :) hoeveel kg was deze ladder?
Deze woog 3kg en kwam van Beef & Steak. Prima verpakt en zag er verder erg goed uit.
Het kan ook gewoon aan ons gelegen hebben en dat onze verwachting gewoon niet overeen kwam met hetgeen we kregen.
 
Ziet er lekker uit
 
Zaagmans zei:
Na ongeveer 7.5u waren ze zacht en voelde je nagenoeg geen weerstand met de thermometer bij het inprikken.
Half uurtje laten rusten en vervolgens een rib gehad.

Ik moet zeggen dat ze mij tegen zijn gevallen.
Enorm veel vet in het vlees en ik ben echt niet vies van wat vet in/op m'n vlees, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt (is misschien wel heel normaal voor short ribs?).
Smaak van het vlees was verder prima. Leek wel op stoofvlees.

De rest van de ribben heb ik pulled beef van gemaakt en die gaan wij morgen verorberen (al dan niet verwerkt in een gerecht).

Bijzonderheden:
- vlees was met inprikken boterzacht, maar thermometer gaf ook 100 graden aan. Misschien te laat van de Q af gehaald?
- ik had mengsel van zout/zwarte peperkorrels en knoflookpoeder gebruikt, vond de hoeveelheid zout te overheersend dus die ga ik de volgende keer halveren. (100gr zout, 50gr peper, 25gr knoflookpoeder)
- vetlaag bovenop de ribben heb ik laten zitten, die ga ik volgende keer wel trimmen.

Ach zo doende leert men, het was leuk om hier mee bezig te zijn, maar eindresultaat viel ons wel wat tegen.

De ribs zien er heerlijk uit, ondanks dat jij ze vond tegenvallen.
Beefribs kunnen een hoop hebben, over die 100 graden C. zou ik mij niet zoveel zorgen maken.
Het hoogste wat ik ze ooit van de Q heb gehaald waren ze 98 graden C.
100 gram zout op 3 kilo ribben is wel erg veel, over het algemeen wordt zo'n een halve EL. per kilo geadviseerd.
Dat komt neer op zo'n 25 gram per 3 kilo.
Zout en Peper is het enige wat ik erop doe, meer heeft zo'n smaakvol stuk vlees niet nodig.
Peper mag je wel wat meer gebruiken dan het zout, peper verliest een groot gedeelte van zijn smaak en hitte door verhitting.
Vetlaag bovenop trim ik er ook altijd af, die wordt niet lekker zacht en blijft meestal taai.

Het soort rund is ook erg belangrijk, neem je een Hollands rund, die hebben dikke vetlagen tussen broodmager vlees.
Want dat is makkelijk vet scheiden van het magere vlees (typisch Nederlands) Dit vlees heeft nagenoeg geen marmering.
Grass Fed heeft al meer marmering in het vlees, (intra musculair vet)
Grain Fed in m.i. top of the Bill heeft veel meer marmering van het vlees dan Grass Fed
en weinig losse vetlagen zoals die bij het Hollands rund.

 
Mooi verhaal Ewald, bedankt voor de lessen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Volgens mij zien ze er goed uit. Het is natuurlijk zo dat als je runderrib neemt dat daar meer vet aan zit. :blush:
Maar das juist goed voor de smaak. Nam laatst. short ribs in een restaurant en de ober waarschuwde mij daar zelfs voor.
 
Ik vind het er fantastisch uitzien, gewoon nog een keer proberen ;) wij eten dit vrij regelmatig en hebben ook een keertje gehad dat het veel vetter was dan alle andere keren, maar het ene dier is niet de andere ;)
 
@Ewald, ik heb niet alle rub op de ribben gedaan dus er zat zeker geen 100gr zout op. Was meer genoemd om de verhouding aan te geven van zout:peper:knoflookpoeder die ik in de gebruikte rub had zitten.
Heldere uitleg verder. Ik knutsel lekker door ;-)

Bedankt allen voor jullie berichten, ik ga het ook zeker nog een keer proberen!
 
Ze zien er goed uit jammer dat ze voor jouw gevoel tegen vielen, ik had graag een ribbeltje gehad
 
Ze zien er toch wel erg goed uit.. De Jacob's ladder staan ook ergens op mijn 'to Q' list..
 
Terug
Bovenaan Onderaan