BasBQ
Beef en Steak

International bacon day, zaterdag 3 september 2022

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.579
Zaterdag 3 september is het international bacon day.
Dus...vandaag de voorbereidingen getroffen
IMG_20220819_182418.jpg
 
Oh, goeie! Ga dit jaar ook eens meedoen, straks even uit de vriezer halen. Spannend :giggle:
 
Bedankt voor de reminder!
 
Idd goed deze reminder. Vorig jaar de badge per ongeluk gekregen, maar ga ze toch proberen te houden :cool: :D
 
Staat al effe in m’n agenda 😉
Nu nog bedenken wat’t ga worden
 
Thanks for the reminder
 
Thanks, ga ik ook mee starten!
 
Wat is de “eis” om hem te verdienen?
 
Wat is de “eis” om hem te verdienen?
Iets met bacon of spek maken in het weekend van 3 september, 3 of 4 september dus.
Volgens mij andere jaren foto's in een specifiek topic plaatsen zodat het voor de forumleiding eenvoudig is de badge toe te kennen.
 
Spannend… Wat zal ik dit keer eens maken? Denk Zeeuws spek of Parijs buikspek.
🥳🥰🤤
 
Wat is de “eis” om hem te verdienen?
dat mag ook moinkballs zijn dus.
Of broodje BLT (deed ik vaker), of of of of

Gewoon Bacon maken is natuurlijk wel écht de klassieker.
Ik zelf twijfel nog, heb wel wat ideeen spoken maar stond laatst al voor een leeg buikspek-schap :(
 
Iets met bacon of spek maken in het weekend van 3 september, 3 of 4 september dus.
Volgens mij andere jaren foto's in een specifiek topic plaatsen zodat het voor de forumleiding eenvoudig is de badge toe te kennen.
Ik dacht enkel de 3de. Zeker dat het ook de 4de mag?
 
Vraagje:
Vanavond krijg ik een stuk bevroren buikspek binnen die ik wil omtoveren tot bacon op 3 september. Deze wil ik een week in de pekel zetten (colorozo zout). Zouden jullie het stuk vlees eerst geheel ontdooien voordat hij een week in de pekel gaat? Of kan dit nog (deels) bevroren? Mijn plan is om hem vrijdag a.s in de pekel te leggen.
2e vraag het is een stuk van 1,7kg is het verstandig om deze in zn geheel in de pekel te leggen of eerst in 2en verdelen.

Ik wil graag voor het eerst bacon maken maar word toch wel wat zenuwachtig met dat botulisme verhaal.
 
Hoe ga je zouten?

Een natte pekel? vacuum? of droog?

Als je schrik hebt voor botulisme moet je colorozozout gebruiken (maximaal 2,5%).
Voor warm spek gebruik ik ook die hoeveel, gewoon 2,5% colorozo en kruiden naar keuze.

Je kan perfect die 1,7kg op zijn geheel laten.
In dit geval zou ik ontdooien, dan alles afwegen en het zout (colorozo)/kruiden toevoegen.
Dan terug in de vacuum en in de koelkast.
 
  • Leuk
Waarderingen: Iss
Hoe ga je zouten?

Een natte pekel? vacuum? of droog?

Als je schrik hebt voor botulisme moet je colorozozout gebruiken (maximaal 2,5%).
Voor warm spek gebruik ik ook die hoeveel, gewoon 2,5% colorozo en kruiden naar keuze.

Je kan perfect die 1,7kg op zijn geheel laten.
In dit geval zou ik ontdooien, dan alles afwegen en het zout (colorozo)/kruiden toevoegen.
Dan terug in de vacuum en in de koelkast.
Mijn bedoeling was om het in een vacuümzak niet geheel vacuüm te doen met afgewogen colorozozout en suiker zoals Noskos zn recept. Valt dit onder droge pekel?
 
Mijn bedoeling was om het in een vacuümzak niet geheel vacuüm te doen met afgewogen colorozozout en suiker zoals Noskos zn recept. Valt dit onder droge pekel?

Dit valt onder geen van beiden.

Droog is, een hoop zout (onafgewogen) en je gaat op tijd het vlees/vis eronder laten liggen.

Vacuum is afgewogen zout/kruiden en dan effectief vacuum trekken.

Waarom ga je wel een vacuumzak gebruiken maar niet vacumeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan