BasBQ
Beef en Steak

Instellen temperatuur Kamado Joe

 
 

Marc

Sprokkelaar
Berichten
29
Na een half jaar met veel plezier een Grill Guru gebruikt te hebben heb ik mezelf op oudejaarsdag een Kamado Joe Classic 2 cadeau gedaan :) Prachtige kamado en erg blij mee, ik zoek alleen wat hulp bij het instellen van de temperatuur.

De GG had bij de onderste schuif rijen met gaatjes, waardoor ik een aantal referenties had; 120 graden, 200 graden, etc. KJ heeft dat niet, waardoor je meer in een range zit.

Is er hier iemand die een soort referentiepunten heeft voor verschillende standen en temperatuur? Alvast dank!
 
Ik denk dat het een kwestie van uitvogelen en ervaring is. Ik kan inmiddels met mijn kamado joe junior lezen en schrijven wat betreft temperatuur instelling. Oefening baart kunst.

Als eerste uuitgangspunt doe ik de onderste schuif vollledig open voor hoge temperatuur, half dicht voor medium en bijna dicht voor low. Daarna regel ik verder met de bovenste luchtschuif. En gebruik een tijd lang één soort houtskool, want elke soort houtskool reageert ook weer anders en sneller of langzamer.

succes!

Groeten van Robert
 
Het is idd zelf uitvogelen idd.
Ik heb veel gehad aan dit filmpje, is geen KJ.. Maar werkte prima als hulp voor bij m'n mini kamado en later Summit.
Behalve dat vocht in de Q... Dat doe ik niet.

 
Met een Bastard kamado en low& slow zit ik altijd op een vingernagel (wijsvinger) aan grootte onderin max qua diameter.
Topcap boven op 3/4 mm open, maar dat verschilt per topcap. de KJ heeft 3 grote exit vents (of 2?). De Bastard heeft 6 kleinere.
Als ik die volledig open gooi schuif bijv, gaat hij alsnog langzaam naar 200 graden uiteindelijk. Dus je kan met topcap best veel invloed hebben.
 
Hierbij een foto van een tekst die ik gebruik als referentie.
verder gewoon veel oefenen

85049497-45A8-45A3-805B-35BA93351805.jpeg
 
Zoals ze in het boek van Hete kolen beschrijven kun je onder een indeling in 4 maken:
- 100-200
- 200-300
- 300-400
- +400°
De margrietschrijf bovenaan dient om telkens tussen deze grenzen nauwkeuriger te regelen.

Als ik een reverse of low & slow doe op 100°, dan weet ik dat ik onderaan de dikte van mijn vinger moet hebben en bovenaan de gaatjes ongeveer de helft of ietsje minder dan de helft.

Veel hangt ook af van of de deflector erin steekt of niet.
 
Iedere kamado heeft toch een beetje zijn eigen instellingen. Of je een deflectorplate gebruikt, een kolenmand, welke soort kolen, etc etc. Dat is allemaal van belang. Gewoon veel oefenen, dan weet je na verloop van tijd exact hoe jou kamado zich houd met de houtskool die jij gebruikt.
En oefenen met bbq-en is geen straf. ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan