BasBQ
Beef en Steak

Iers Black Angus Picanha met chimichurri, gerookte aardappel en gepofte rode biet

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
213
Niet al te lang geleden een (ik dacht) mooi stuk black angus picanha meegenomen bij de Makro (1.1kg). Omdat morgen het gewone leven weer begint was vandaag een mooie dag de feestperiode af te sluiten. Een beef rub gemaakt, chimichurri en gepofte rode biet erbij. Had ik alle drie nog nooit gedaan dus weer een mooie uitbreiding van mijn ervaring.

De garing en smaken waren allemaal prima in orde, de kwaliteit van het vlees viel helaas tegen. De vetkap leek wel een leerkap en het vlees had best wat zenen. Dat viel wel tegen maar er was ook wel weer goed omheen te werken. Op ging het!

De beefrub is samengesteld uit (gebaseerd op Smokey’s beef rub):
30 gram paprikapoeder
30 gram gerookte paprikapoeder
30 gram grof zeezout
30 gram kristalsuiker
20 gram bruine basterd suiker
20 gram uiengranulaat
20 gram knoflookgranulaat
3 el peper
1 el chili, piment, cacao, koffie en komijn

De chimichurri was vooral veel knoflook, 6 tenen. Gemalen laurier, 2 galapenopepers en verder veel groen als peterselie, oregano en koriander. PeZo, een scheutje witte wijn azijn afgetopt met olijfolie deden de rest.

De bieten (winterbieten, moeten langer las ik) moesten ongeveer 2 uur poffen dus op tijd begonnen. Na een uur de aardappels erbij om lekker te roken. Deze waren aangemaakt in olijfolie, knoflook en PeZo. Weer iets later het vlees erop met een blokje rookhout van rodewijnvaten (eik). Het vlees rustig naar 42 graden kerntemperatuur gebracht met 120 graden op de Q. De Q opgestookt naar 200 en toen het vlees afgefakkeld naar 52 graden kern. Daarna laten rusten waarbij de temperatuur nog even opliep naar 56 graden.

Al met al was vooral het snijden voor de chimichurri veel werk maar het was het waard! Zelfs ondanks het matige vlees. De bieten waren heerlijk zoet, vol van smaak en gingen mooi samen met de rest. De smaken van de chimichurri waren mooi geblend. En de rub is ook een aanrader, hoewel òf de rub òf de chimichurri ook meer dan voldoende smaak zou geven. Gelukkig hebben we de foto’s nog:

970e6792b79a1f89136592565adce0b9.jpg


ebcf70902ab646141c2ad4dcc7356825.jpg


97493601ca80e7bb9445811abe0c3a31.jpg


e9768757a68968330f45bfd3cb40f4d7.jpg


9903bd45b3b96eefa2f6c02568ce0f8e.jpg


b4528436707e39189d5d08b05d1b87f5.jpg


2da2744f63aa16ffd0def5622f811c9e.jpg


f1d258394ebdc9037c7b1b7f52dcb953.jpg


b897c3bbea2937e9d3cdb75cd840ae28.jpg


Bedankt weer voor het kijken
 
Ziet er allemaal erg lekker uit, jammer dat het vlees matig was. Het zijn in ieder geval mooie smaken bij elkaar.
 
Halo @Salademan ik zie dat je Ierse picanha bij de Makro hebt gehaald. Die viel mij ook tegen. Die laat ik voortaan liggen. Was volgens mij gras gevoerd. Er lagen in december enkel Ierse en Afrikaanse. Die laatste zagen er vreemd uit. Daarom 2 stuks bij BBQuality besteld afkomstig uit Uruguay, graan gevoerd.
Dat smaakte top.
 
Halo @Salademan ik zie dat je Ierse picanha bij de Makro hebt gehaald. Die viel mij ook tegen. Die laat ik voortaan liggen. Was volgens mij gras gevoerd. Er lagen in december enkel Ierse en Afrikaanse. Die laatste zagen er vreemd uit. Daarom 2 stuks bij BBQuality besteld afkomstig uit Uruguay, graan gevoerd.
Dat smaakte top.

Had ik het maar gedaan. Haal het wel vaker bij de Makro maar zoals deze heb ik het nog nooit gehad. Laat deze voortaan ook liggen...
Haal m’n vlees doorgaans ook bij BBQuality of beef&steak, bij de laatste afgelopen weekend weer een bestelling geplaatst. Volgende keer de picanha maar meebestellen ...
 
Niet al te lang geleden een (ik dacht) mooi stuk black angus picanha meegenomen bij de Makro (1.1kg).
ik zie dat je Ierse picanha bij de Makro hebt gehaald. Die viel mij ook tegen.

Hier nog één :cry: vetkap was ruim 3cm dik dus er bleef niet zoveel vlees over...... ik heb 1cm vet laten zitten maar nog was het niet geweldig inderdaad. Jammer Makro maar ook ik laat het volgende keer liggen.....
 
Zonde dat het tegen is gevallen
Hopelijk toch genoeg gesmaakt om weer aan het gewone leven te beginnen
 
Altijd jammer als de kwaliteit van het vlees tegenvalt. Je hebt er wel iets moois van gemaakt.
 
Ach, super leerzaam toch?
Bietjes gepoft
Waar moet wel/niet je picanha kopen
Lekkere Rub ontdekt
Lekkere chimmichuri ontdekt

Nu doen wij hier een mooi stuk rund eigenlijk nooit rubben. Een beetje zout en peper Als het op het bordje ligt Is vaak voldoende.
Maar bij picanha wel vaak chimmichuri. Dat Is dan echt een aanvulling.
Wel dag ervoor maken. Smaakt ie veel beter
 
Niets aan gelogen...veel geleerd en inderdaad de chimichurri een dag van tevoren al gemaakt. Verder was dit ook een eerste keer dat we van PeZo afstapten op rund en is prima bevallen. Volgende keer wel òf rub, òf PeZo met chimichurri. Dat laatste was overigens een beetje veel dus nu ingevroren in een kleine delen. Iemand daar al ervaring mee?
 
Zonde dat je vlees zo tegen viel. Ik ben helemaal fan van Rubia Galega. Heb daar nu wat mooie stukken Picanha van liggen. Daar mag alleen wat zout op. Verder helemaal niks. Stukken komen van de Hanos. Je moet ze zelf wel mooi trimmen. Maar man wat is dat lekker vlees. Gelukkig heb ik een fijne broer die me geregeld uit de brand helpt met vlees
 
Het blijft uiteraard ook een natuurproduct, je kunt eens een minder stuk treffen al is het ras wellicht algemeen gezien top.
Ik heb nog een picanha in het vriezertje liggen, zou ik graag als volgende "project" bereiden.
Wellicht gezien de afmeting en onze gezinssamenstelling (2 p.), Dat ik de helft tot hamburgers draai.
 
Het blijft uiteraard ook een natuurproduct, je kunt eens een minder stuk treffen al is het ras wellicht algemeen gezien top.
Ik heb nog een picanha in het vriezertje liggen, zou ik graag als volgende "project" bereiden.
Wellicht gezien de afmeting en onze gezinssamenstelling (2 p.), Dat ik de helft tot hamburgers draai.

Dat is zonde. Je kunt de Picanha gewoon opdelen in stukken van bijvoorbeeld 500gr. En dan netjes inpakken en terug de vriezer in. Eigenlijk verdeel ik mijn Picanha allemaal zo voordat ze de vriezer in gaan.

IMG_6921.jpg
 
Dat is zonde. Je kunt de Picanha gewoon opdelen in stukken van bijvoorbeeld 500gr. En dan netjes inpakken en terug de vriezer in. Eigenlijk verdeel ik mijn Picanha allemaal zo voordat ze de vriezer in gaan.

Bekijk bijlage 14021
Dat is een andere optie natuurlijk 🧐
Heb alleen nog geen vacumeermachine (ja ik wil ook echt alles hebben haha)
 
Wij zijn ook maar met z'n tweetjes 😉 en doen de picanha hetzelfde verdelen als Bram, gewoon verdelen in mooie stukken, vacumeren en dan in de vriezer. Mocht je nog een keer hamburgers van picanha willen maken, ik kan je vertellen dat is echt super lekker, dan dan pak je bijv gewoon 2 porties/stukken uit de vriezer en malen maar😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan