BasBQ
Beef en Steak

Ibirico ribfingers

 

Rollie

Stoker
Berichten
290
Om enerzijds wat meer routine in het gebruik van de Joe te krijgen, en anderzijds wat nieuwe producten te proberen, heb ik vanavond ribfingers gemaakt op de Joe.

20200808_200806.jpg


In eerste instantie was het plan om deze anderhalf uur indirect op 150 graden Celsius te garen, maar in meerdere posts op dit forum kwam ik tegen dat dit vaak een ietwat te krokant resultaat opleverde.
Daarom leek me anderhalf uur op 120 graden Celsius een beter start punt.

Om de ribfingers wat meer een snack formaat te geven heb ik de lange stukken gehalveerd. Als kruiden heb ik vervolgens de Spareribs rub gebruikt van Van Beekum.
Omdat ik bang was dat deze aan de pittige kant was ben ik redelijk spaarzaam geweest.

20200808_202449.jpg


Hoewel ik niet dacht dat het vlees het echt nodig zou hebben, was ik toch benieuwd naar een tweetal bbq sausen en hoe deze zouden smaken op dit vlees. Om te kunnen vergelijken heb ik uiteindelijk 3 varianten gemaakt, nml; een versie met alleen de kruiden, een versie met Sweet Baby Ray's Bbq sause en een versie met de Honey Bbq sause van hetzelfde merk.

20200808_214808.jpg


Na het inregelen van de Joe naar 120 graden en het toevoegen van een chunk appelhout konden de fingers erop.

20200808_214124.jpg


Deze hebben een uur gelegen en het laatste half uur heb ik er een aantal voorzien van de twee glazes.
Links de fingers met de honey bbq saus, in het midden een lading zonder saus en op rechts de 'gewone' bbq saus.

20200808_220722.jpg


Na zo'n anderhalf uur konden ze eraf en was het tijd om het resultaat te proeven en te vergelijken.

20200808_223750.jpg


Wat me eigenlijk meteen opviel was dat ik wat royaler had mogen 'rubben'.
Daarnaast kon ik eigenlijk het verschil tussen de twee versies met saus niet goed opmaken. Allebei waren deze lekker zoet en beide ook lekkerder dan de versie zonder glaze.
 
Mooie reportage. Ribfingers zijn geweldig en kunnen best wat kruiden hebben. Er gaat best wat hitte uit de kruiden verloren tijdens het barbecuen.
 
Ik ben een watje als het op pittig eten aankomt, maar nu weet ik dat ik met een gerust hart wat royaler mijn producten kan kruiden.
 
lekker hoor. mooie en leerzame run geweest.
niks over zeker?
 
Een leerzame run geweest zo, op naar de volgende
 
Terug
Bovenaan Onderaan