BasBQ
Beef en Steak

Iberico varkenswang semi-stoof

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
717
Ik had al eens vaker recepten voor varkenswang voorbij zien komen, en op het moment suprême kon ik de juiste niet meer vinden.
Uiteindelijk 2 uur in de rook, 3 uur in een donker bier badje en een half uur aflakken en karameliseren op het rooster. Dit alles op 100°C zo constant mogelijk.
Ik had een kilo iberico wangen van de Hanos.
Als eerste de vliesjes verwijderd:
IMG_20210910_201920.jpg

Vervolgens een basisrub erop en een nachtje in de koelkast.
Vanmorgen rond 11u het rooster op bij 100°C met een paar chunks kersenhout:
IMG_20210911_112716.jpg

Na bijna 2 uur op het rooster even snel de BBQ openen om mijn braadpan bij te zetten om op te warmen:
IMG_20210911_131037.jpg

Na de volle 2 uur, de wangen in de braadpan, donker bier erbij en wat roomboter:
IMG_20210911_133251.jpg

3 uur laten stoven om vervolgens op het rooster te drogen en na een paar minuten te lakken met BBQ saus. Nog eens een klein half uur verder waren de wangen klaar:
IMG_20210911_171110.jpg

Net als de ovenfrietjes:
IMG_20210911_171339.jpg

Zeker voor herhaling vatbaar! Wellicht wat experimenteren met kruiden en bereidingswijze 👍🏻
 
Varkenswangen staan hier nog op de todo lijst. Ziet er goed uit!
 
Als iemand nog een goed recept heeft is deze uiteraard welkom!

P.s. de groentjes bewust vergeten vandaag 🤫
 
Als iemand nog een goed recept heeft is deze uiteraard welkom!

P.s. de groentjes bewust vergeten vandaag 🤫
Ik heb op mijn blog een heerlijk stoofpotje staan met oa perzik. Een favoriet hier.
 
Ziet er heerlijk uit, varkenswangen maar zeker ook, kalfswangen zijn zo lekker en mals.
Zou niet mijn idee zijn om ze na het stoven te drogen op het rooster, ik zou ze inclusief het suddervocht (de Jus) serveren.
 
De stoofpotjes met varkenswang zijn hier favoriet. Maar net als ewald zei, serveer ze met wat vocht. Kun je de frietjes dan weer lekker in soppen
 
Ik ga de volgende keer inderdaad voor een volwaardige stoof denk ik. Ik had gedurende het sudderen de deksel continu op de pan, dus mijn vocht zou niets toevoegen bij de frietjes.
Echter was dit zeer zeker niet verkeerd! Heerlijk mals en boordevol met smaak 🤤
 
Varkenswangetjes zijn onderschat.... echt.

Vorig jaar een keertje gemaakt.... volgens mij heb ik toen een beetje de 3 2 1 methode toegepast...
 
Terug
Bovenaan Onderaan