BasBQ
Beef en Steak

Iberico porchetta

EvelienMP

Vuurmaker
Berichten
71
Weer eens iets nieuws proberen, dit keer porchetta. Twee dagen van te voren het vlees uit de diepvries gehaald en globaal de bereiding van Noskos gevolgd Avond ervoor het zwoerd ingeprikt en ingesmeerd met backing soda en zout. Ik vond dat er erg veel vet op het vlees zat, maar dat kon ook aan mij liggen.

Dag erna buikspek gevlinderd omdat het niet zo een groot stuk was, net aan geen 1kg. Opgerold en zo goed en zo kwaad als het ging vastgebonden. Ook nu nog veel vet weggesneden.

3u op de bbq, daarna nog hoog proberen te stoken maar het thuisfront werd ongeduldig en zijn niet zo van de crackling. (Gelukkig las ik mijn tekst nog even na, van crackling had mijn telefoon crackpijp gemaakt 😂 Houden we ook niet van)

Na het snijden vonden we dat er erg veel vet was, te veel voor ons. Was niet echt ons stukkie vlees, zijn dingen die we lekkerder vinden. Maar altijd leuk om iets nieuws te proberen. En nog steeds verliefd op het spit.

7099C40C-8D40-4409-B123-AA2CE4F0A239.jpeg


B2D5AB5F-22D6-4A8B-9395-8C70636710F9.jpeg


80302F3B-D0E3-452A-88A5-7F2D031AF6B8.jpeg


FFC5E408-834D-4A1C-B2AB-1347F3E2407D.jpeg


5E54E7C0-ADF5-4BF7-9E27-A44755CCDE23.jpeg


50A312DB-2EE9-456E-ADE5-14E7F46A9DA3.jpeg


BBD22950-41FF-4622-A012-10BDB2D81ED6.jpeg


F99C381D-6551-4F80-BBD5-DE935DB9432C.jpeg
 
Ziet er toch heerlijk uit.
De hoeveelheid vet is wel waar Iberico om bekend staat.
Misschien de volgende keer eens kiezen voor Livar of Gaasterland. Ook vol van smaak, maar minder vet.
 
Mooi bordje eten hoor.

Ben het met je eens dat deze wel erg vet Is, maar dat Is inderdaad iberico.
Hier Is porchetta een graag gezien gerecht. Veel vet hoeft van ons ook niet zo. Daarom pak ik altijd een mooi stukje buikspek, niet te vet. Spek koop ik ook niet meer online, maar bij de slager of groothandel. Dan kan ik het zelf uitkiezen (lees: niet teveel vet). En een stuk van 2 kilo werkt veel makkelijker. Leftover gaat in de vriezer.
Probeer het maar eens. Super lekker
 
Goede tip van de slager. Zal het eens bij hem aangeven dat als hij een stuk heeft met weinig vet dat ik het graag mee neem! Of even bij de Hanos of Marko kijken 👍🏼
 
Ik he. Een tojdje terug eentje gemaakt. ook volgens noskos met de krokante zwoerd. Gewoonweg beerlijk, maar je voelt idd je aders dichtslibben bij de eerste beet :ROFLMAO:

Heb me voorgenomen hem maar 1 x per jaar te maken.
 
Had toch graag een bordje meegegeten
 
Ik he. Een tojdje terug eentje gemaakt. ook volgens noskos met de krokante zwoerd. Gewoonweg beerlijk, maar je voelt idd je aders dichtslibben bij de eerste beet :ROFLMAO:

Heb me voorgenomen hem maar 1 x per jaar te maken.
Je aders slippen niet dicht van vet eten, en je wordt er al helemaal niet dik van.
Nu ga ik niet zeggen dat je lekker iedere avond bij de frituur moet eten, want dat is wel ongezond (vet lang op hoge temperatuur) daarnaast zijn de snacks meestal niet heel voedzaam. Maar basis dat ons lichaam prima verzadigd vet kan verwerken, het is niet voor niks dat we de overtollige calorieën opslaan als vet😉.
Gewoon niet teveel eten en niet te druk maken.

Die porchetta had ik wel gelust
 
Laatst bewerkt:
Je aders slippen niet dicht van vet eten, en je wordt er al helemaal niet dik van.
Nu ga ik niet zeggen dat je lekker iedere avond bij de frituur moet eten, want dat is wel ongezond (vet lang op hoge temperatuur) daarnaast zijn de snacks meestal niet heel voedzaam. Maar basis dat ons lichaam prima verzadigd vet kan verwerken, het is niet voor niks dat we de overtollige calorieën opslaan
helemaal mee eens. bordenvol met groene bladgroente is ook niet gezond, niet gezegd hebbende dat bladgroente ongezond is.
uiteindelijk geldt: alles met mate.
 
Je aders slippen niet dicht van vet eten, en je wordt er al helemaal niet dik van.
Nu ga ik niet zeggen dat je lekker iedere avond bij de frituur moet eten, want dat is wel ongezond (vet lang op hoge temperatuur) daarnaast zijn de snacks meestal niet heel voedzaam. Maar basis dat ons lichaam prima verzadigd vet kan verwerken, het is niet voor niks dat we de overtollige calorieën opslaan als vet😉.
Gewoon niet teveel eten en niet te druk maken.

Die porchetta had ik wel gelust
Van dat dichtslibben is maar een ironische uitdrukking.

Wat vettig eten betreft, heb ik vet genoeg en wil ik er zelfs nog wat kwijt. Ik zelf hoef maar naar eten te kijken en ben al een kilo erbij. Dus ga het toch rustig aan houden met die vetten ;) Al mijn hele leven voer ik de strijd tegen de kilo's en dus probeer ik te veel vetten ook te vermijden.
 
mooie reportage en toch heerlijk dat je zo van alles kan uitproberen !
 
Dat zier er idd er erg stevige maaltijd uit zo. Misschien de losse plakken nog even apart grillen. Om zo nog wat extra vet weg te stoken.
Was de huid nog wel krokant geworden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan