BasBQ
Beef en Steak

Iberico buikribben

 

Rollie

Stoker
Berichten
290
Gisteren stonden o.a. Iberico buikribben op het menu. Voor mij de eerste keer buikribben, sterker nog: überhaupt de eerste keer Spareribs op de Q.

Toen ik de ribbetjes binnen kreeg viel me eigenlijk meteen al op dat deze heel dun waren, en er niet super veel vlees aan zat.

Omdat deze zo dun waren heb ik mijn oorspronkelijke plan van 3,2,1 wat aangepast.
Dit werd dus 2,1,1.
Als kruiden heb ik de Van Beekum SpareRib kruiden gebruikt. Dome temp was 120 graden. Bij het inpakken heb ik wat boter, honing en bruine basterd suiker toegevoegd. Het aflakken heb ik met de Sweet Baby Ray's BBQ Saus gedaan.

Omdat de Spareribs zo dun waren vond ik ze niet heel sappig. De dikkere gedeeltes waren heerlijk, maar de dunnere delen wat te krokant. Denk dat ik de wat dikkere baby back ribs lekkerder zal vinden met deze kruiden en bereidingswijze.

20200830_164456.jpg


20200830_150512.jpg


20200830_145429.jpg


20200830_145033.jpg


20200830_130129.jpg


20200830_113458.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moet er ook nog aan beginnen en lees wel vaak dat er nog die honing en bruine suiker wordt toegevoegd en daarna nog aflakken waarvan veel wet rubs ook nog zoet zijn. Worden ze niet te zoet?

Al veel ribbetjes op een ander gegeten en voor mij mag en kan alles. Heb geen favoriet. Mag van het beentje vallen, maar ik knabbel ze ook graag van het beetje. Maar te zoet ben ik geen liefhebber van. Look vind ik ook lekker, maar als ik sommige gerechten zie waar de eetlepels look erdoor vliegen, dan doe ik ook wel een beetje minder :ROFLMAO:
 
Ik moet er ook nog aan beginnen en lees wel vaak dat er nog die honing en bruine suiker wordt toegevoegd en daarna nog aflakken waarvan veel wet rubs ook nog zoet zijn. Worden ze niet te zoet?

Al veel ribbetjes op een ander gegeten en voor mij mag en kan alles. Heb geen favoriet. Mag van het beentje vallen, maar ik knabbel ze ook graag van het beetje. Maar te zoet ben ik geen liefhebber van. Look vind ik ook lekker, maar als ik sommige gerechten zie waar de eetlepels look erdoor vliegen, dan doe ik ook wel een beetje minder :ROFLMAO:
Ik was wel een beetje bang dat het te zoet zou worden. In eerste intantie wilde ik het aflakken doen met de Honey variant van de Bbq saus, maar dat leek me wel heel veel van het goede. In de 'gewone' sweet baby Rays BBQ saus die ik nu gebruikt heb zit ook een klein zuurtje. (Staat me bij dat ik die ook proefde bij de NOSKOS BBQ saus.) Dat zuurtje vond ik er perfect bij passen, en zorgde dat de balans voor mij niet doorsloeg naar mierzoet.

Ook vind ik de Sparerib kruiden van Van Beekum erg lekker en meer hartig dan zoetig van smaak.

Maar moet bekennen dat ik wat product kennis op moet bouwen hoor. Wellicht volgende keer wat andere kruiden proberen en dan wellicht inpakken met appelazijn en appelsap ofzo.
 
Zelf zat ik voor mijn eerste keer ook te denken aan gewoon 50/50 appelsap met appelazijn.

Mijn gezin eet niets met been aan, dus op dat vlak heb ik niets te vrezen. Maar heb laatst wat dingen gemaakt dat ik aflakte en mijn zoontje moet er niet van weten terwijl hij wel een zoetebek is. Ik maak dan die burnt ends fricandellen of moink balls klaar, maar na 1 beet kreeg ik het al te horen van hem.
 
Ik doe iberico buik ribben tegenwoordig 4 uur op 110 graden, niet inpakken en een kwartier voor het einde een heel dun laagje Sweet baby rays BBQ saus.
Inpakken maakt ze te zacht (wat ik bij de spareribs wel lekker vind) en door het vet blijft het geheel toch sappig.
En het scheelt werk, folie en tijd
 
Dank voor de tip! Mocht ik ze nog eens tegenkomen, dan wordt dit de manier. (y)
 
Die ribben zien er heerlijk uit. Binnenkort ook maar eens proberen.
 
Ik doe iberico buik ribben tegenwoordig 4 uur op 110 graden, niet inpakken en een kwartier voor het einde een heel dun laagje Sweet baby rays BBQ saus.
Inpakken maakt ze te zacht (wat ik bij de spareribs wel lekker vind) en door het vet blijft het geheel toch sappig.
En het scheelt werk, folie en tijd
Ik vind van iberico ribs vaak dat het te vet blijft. Lijkt wel of te vet of te krokant. Heb ze nu een aantal keer geprobeerd en op verschillende manieren, maar denk niet dat het “mijn ribs” zijn.
 
Zien er lekker uit, ik heb ze ook meerdere keren gerookt maar voor ons iets te veel vet en van dat zachte bot dus houden we het maar bij Baby backs ;)

 
Ik vind van iberico ribs vaak dat het te vet blijft. Lijkt wel of te vet of te krokant. Heb ze nu een aantal keer geprobeerd en op verschillende manieren, maar denk niet dat het “mijn ribs” zijn.
Ze zijn inderdaad nogal aan de vette kant, ik kan me voorstellen dat het teveel is.
Zelf vind ik het zo nu en dan een lekkere afwisseling van de "gewone" ribben, maar het moet niet te vaak zijn op de BBQ liggen..
 
Mooie ribben hoor. Ik maak deze ribs enkel Hot en Fast volgens de Easterwood methode van Frits.
Beetje SPG en een simpele glaze en meer niet. Zo blijft de heerlijk smaak van iberico ook herkenbaar.
Voordeel is dat bij de hoge temperatuur het meeste vet er ook mooi uit smelt.
 
Ik doe iberico buik ribben tegenwoordig 4 uur op 110 graden, niet inpakken en een kwartier voor het einde een heel dun laagje Sweet baby rays BBQ saus.
Inpakken maakt ze te zacht (wat ik bij de spareribs wel lekker vind) en door het vet blijft het geheel toch sappig.
En het scheelt werk, folie en tijd
Mooie ribben hoor. Ik maak deze ribs enkel Hot en Fast volgens de Easterwood methode van Frits.
Beetje SPG en een simpele glaze en meer niet. Zo blijft de heerlijk smaak van iberico ook herkenbaar.
Voordeel is dat bij de hoge temperatuur het meeste vet er ook mooi uit smelt.
Dank voor jullie input. Merk dat ik echt nog wat kennis en ervaring mis. Volgende keer kies ik een andere bereiding die beter past bij dit soort vlees en snit.

@Bram komt het voor dit soort ribs dan neer op ongeveer een kleine 2 uur op 160 a 170 graden?
 
Mooie ribben hoor. Ik maak deze ribs enkel Hot en Fast volgens de Easterwood methode van Frits.
Beetje SPG en een simpele glaze en meer niet. Zo blijft de heerlijk smaak van iberico ook herkenbaar.
Voordeel is dat bij de hoge temperatuur het meeste vet er ook mooi uit smelt.
Hmmmm 🤔, misschien dan ook eens proberen als dat scheelt qua vette bek.
 
Ik maak ze op 170-180gr. En dan 1 1/4u met een klein blokje kers er bij. Na die tijd insmeren met een glaze. Vervolgens nog 15min tot de glaze gekarameliseerd is.
Die 1 1/4u is niet heilig. Ik prik altijd even om te voelen of het vlees mooi zacht is.


 
buikribben zijn inderdaad ff anders dan babybacks
heb ook wel eens gehad dat ze wat droog waren, alhoewel de smaak ok was.
ach, een goede reden om het nog eens te proberen, want buikribben vindt ik toch wel leuk om te imponeren bij gasten :cool:
 
buikribben zijn inderdaad ff anders dan babybacks
heb ook wel eens gehad dat ze wat droog waren, alhoewel de smaak ok was.
ach, een goede reden om het nog eens te proberen, want buikribben vindt ik toch wel leuk om te imponeren bij gasten :cool:
Mooi groot zijn ze zeker wel ik had er eens een van bijna 2 kg en dat op m'n Webertje 47 cm. ;)
 
Ik heb eigenlijk nog nooit de ribben in de folie gehad met toevoegingen behalve het vet en vocht wat er van nature uitkomt. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis daarmee. Zeker niet als ik hem daarna toch aflak met Blues Hog. Wat voegt de boter en suiker toe, kan iemand mij dat uitleggen. Zoetheid wil ik niet teveel, en malsheid heb ik al genoeg (naast vet). Ik zorg er altijd voor dat de babyback ribs altijd goed bevleesd zijn :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan