BasBQ
Beef en Steak

Hulp nodig: bavette rollade

 
 

TastyTom

Pitmaster
Berichten
581
Hoi allemaal,

morgen wil ik een bavette rollade maken.De bavette gisteren uit de vriezer gehaald en nu is hij ontdooid.
Ik was van plan om de bavette met de lange zijde mee op te rollen. Nu zie ik alleen dat de draad van het vlees in deze zelfde richting ligt. Dat betekent dus dat deze straks niet haaks op de snij richting ligt en dus minder mals gaat smaken.
richting de korte kant oprollen lijkt me niet handig. Dat is wel erg kort (10-15cm). Wat zouden jullie doen?

1C92670C-2450-4EBE-8116-6FB7FEA2E86D.jpeg
 
Ik weet niet hoe dik hij is, maar kun je hem niet vlinderen zodat je oppervlak 2x zo groot wordt? Dan kun je hem zo oprollen dat je wel haaks op de draad kunt snijden
 
Wat smal om zo op te rollen . Sowizo met de draad mee rollen, dan is de rollade ook 30cm lang.

Maar zoals Juul aanhaalt, best vlinderen als dat kan. Als hij een 3 cm dil us, mooi vlinderen dan
 
Ik zou hem hoe dan ook vlinderen en daarna even met een vlees hamer of deegrollen plat slaan. Dan de vulling maken en oprollen. En dan zo oprollen als je gaat portioneren je haaks op de draad aan snijd.

Zo heb ik het ooit gemaakt.

 
Bedankt voor jullie reacties.

Helaas denk ik dat hij iets te dun is om te vlinderen. Denk maximaal 2cm. Ik heb nooit een stuk gevlindert, maar dit lijkt me te dun.
Ik wilde hem sowieso even platslaan, maar vlinderen wordt dus lastig.

Conclusie zal worden:
  • Platslaan en zo'n groot mogelijk oppervlak in de 'breedte' krijgen.
  • Dan over de korte zijde oprollen en open dat ik genoeg hem om ruim 1x rond te krijgen

In dat geval heb ik dus als eindresultaat een rollade van ruim 30cm lang, maar hij zal wel wat weinig 'spiraal' en diameter hebben. Ik snij in deze situatie wel haaks op de draad de rolletjes af.

Nogmaals bedankt voor de reacties
 
Hij is echt dun

Mooi, kun je hem zo oprollen, en maak je niet druk om de draadrichting, van de draad blijft sowieso weinig over als je er eerst een plak afsnijdt die je vervolgens plat op je bord weer in stukken snijdt.
Dit is echt een lekker stuk vlees, dat wordt genieten...................
 

Idd. Even plat slaan. Wel even plasticfolie eroverheen doen als je gaat meppen. Je zult dan zien dat je het vlees ook in “model” kan meppen zo. Na het oprollen kan je ook nog een beetje cheaten door de rollade in plasticfolie te rollen. En zo een perfect ronde vorm te masseren. Dat ziet er mooi uit. En helpt bij een egale garing. Succes. Dat gaat iig smullen worden.
 
Bedankt Bram! Gaat goed komen.
Zal wat foto’s maken tussendoor en misschien nog een klein verslagje maken morgen van het resultaat en process(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Nog een lekkere vulling verzinnen. Denk nu aan kastanje champignons/ shitake. Met gemalen hazelnoten. Beetje spinazie en wat klein gesneden (lente)ui. Dan nog truffeltappenade.
Redelijk vochtig allemaal dus ga het eerst even goed opbakken.
 
Nog een lekkere vulling verzinnen. Denk nu aan kastanje champignons/ shitake. Met gemalen hazelnoten. Beetje spinazie en wat klein gesneden (lente)ui. Dan nog truffeltappenade.
Redelijk vochtig allemaal dus ga het eerst even goed opbakken.

Ik heb een maandje terug een gelijkaardige gemaakt. Kunt het wel opzoeken hier.

Ik had eerst de truffeltapenade uitgesmeerd met daarop spinazie dat ik in de pan wak gemaakt had. Daarop gesneden groene olijven. Dan nog geraspte mozzarella en een paar blaadjes basilicum en Rozemarijn.
Voor mezelf vond ik dat een topcombinatie.

Maar zou er mss de volgende keer nog shitake bij doen.
 
Ik heb een maandje terug een gelijkaardige gemaakt. Kunt het wel opzoeken hier.
Ik denk dat ik jou gerecht al inderdaad was tegengekomen. Heb op verschillende kanalen recepten gezocht en daarna gewoon begonnen. Bedankt!
 
Nogmaals bedankt: hierbij de reportage

 
Terug
Bovenaan Onderaan