BasBQ
Beef en Steak

Hulp gevraagd bij het regelen van de temperatuur

 
 

Marc

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste BBQ helden en heldinnen,

Mijn kamado (Grill Guru Medium) heb ik nu een week of 2 in gebruik en bevalt goed. Een aantal gerechten gemaakt en ook een soort van referentiepunten qua instelling gemaakt voor verschillende temperaturen. Toch blijf ik hier wat mee worstelen en ik ben benieuwd hoe jullie het doen.

Op dit moment ligt er zo'n 4,5 uur een procureur op en volg ik het wedstrijdrecept van Noskos. Marabu als houtskool. Gaat een stuk lastiger aan dan Fire-Up heb ik gemerkt, dus 3 wokkels gebruikt i.p.v. 1. Nu merk ik dat mijn temperatuur niet echt steady 121 is. Schommelt soms omhoog, dan weer omlaag. Mijn vraag:

  1. Tot welk punt laten jullie de temperatuur in het begin oplopen, voordat je gaat knijpen?
  2. Is het normaal dat de temperatuur gedurende de uren wat schommelt, of is het bij jullie wel steady? Ik kan m een hele tijd rond de 121 hebben, maar ineens zakt het naar 110 of loopt het op naar 130.
  3. Passen jullie de stand van schuifjes tijdens het proces aan, of is het raadzaam om de gehele tijd dezelfde stand aan te houden?
  4. Wanneer/voor welke aanpassing gebruiken jullie de schuif onder en wanneer de gaatjes van het margrietwiel?

Ik vermoed dat wind, kolen die aan/uitgaan, as, etc. allemaal invloed hebben. Wat ik wil voorkomen is dat ik continu op de thermometer aan het kijken ben, wil ook nog wat anders doen deze zondag ;)

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Marc,

Procureur kan wel wat hebben qua temperatuur, en de bandbreedte 110-130) die jij noemt is prima te doen, dus daar zou ik me niet te druk om maken als ik jou was.

antwoord op je vragen:
1 als ik in die reeks wil zitten (110-130) knijp ik rond de 90 al af
2 ja dat is normaal, onder andere door de redenen die je zelf al noemt
3 zoveel mogelijk de zelfde stand aanhouden
4 ik heb geleerd dat onder voor grote veranderingen is, en boven voor fijne afstelling. Boven sowieso altijd een stukje open houden ivm rook/gassen die dan kunnen ontsnappen, onder staat bij mij met L&S altijd een kleine centimeter open (KJ II) en boven 1/1,5 cm ongeveer.

Geniet van je run, geen stress ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan