BasBQ
Beef en Steak

Hulp bij pekelen

 
 

Blaze

Tondelzoeker
Berichten
13
Hoi allemaal,

Na het lezen van Ewald z'n Colorozozout pekel artikel heb ik een stuk buikspek in (dinsdag 17:00) het pekelbad gelegd. Uiteindelijk wil ik dit roken zodat ik mijn eigen bacon kan.
Geen grote bak, 1 liter water op iets minder dan 1 kilo buikspek.
gemixt met 60 gram colorozo zout en ong. 25 gram suiker.

Ik loop momenteel tegen twee punten aan.
1: de temperatuur van de koelkast.
Vanmiddag toen ik thuis kwam zag ik dat de koelkast standje 1 stond. De warmste stand. Vlug terug gedraaid. Maar het pekelbad heeft dus sinds dinsdag 17:00 in een koelkast van ongeveer 10/11 graden celcius. Momenteel is de temperatuur teruggezakt naar een lagere temperatuur.

Heeft het nog zin om het buikspek door te pekelen of heeft de te hoge temperatuur het bereiden al te gevaarlijk gemaakt en kan ik het stuk beter weggooien? Vanwege botulisme natuurlijk.

2: Hoeveelheid colorozozout en PPM

Ik heb de aanbevolen hoeveelheden van de USDA gebruikt, niet van de EU regels. Kan dit kwaad? Eigenlijk bij dit punt dezelfde vraag als hierboven?
Heeft het nog zin om door te gaan met dit stukje buikspek, of kan ik beter opnieuw beginnen.

Alvast bedankt voor de hulp.

edit: temperatuur toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
De vraag is hoe warm was de koelkast op stand 1
 
@Frits @Spekkie
Excuses, over het hoofd gezien. De temperatuur op stand 1 was 10/11 graden celcius.
 
Geen grote bak, 1 liter water op iets minder dan 1 kilo buikspek.
gemixt met 60 gram colorozo zout en ong. 25 gram suiker.

2: Hoeveelheid colorozozout en PPM

Ik heb de aanbevolen hoeveelheden van de USDA gebruikt, niet van de EU regels. Kan dit kwaad? Eigenlijk bij dit punt dezelfde vraag als hierboven?
Heeft het nog zin om door te gaan met dit stukje buikspek, of kan ik beter opnieuw beginnen.

Als je het uitrekend heb je 30gr/kg gebruikt (60 gram op 1kg spek en 1kg water).
in EU is toegelaten hoeveelheid 150ppm, jij zit nu op 180ppm.
Volgens de EU regels ben je een grote bandiet en moet je naar de gevangenis zonder via start te gaan ;).

Anderzijds, de Amerikanen leven toch ook nog allemaal?
Persoonlijk zou ik mij dit niet veel aantrekken en toch gewoon lekker opeten.
Aanzie het als een leermomentje voor de volgende keer.

ivm puntje een, pekel de nodige tijd, als hij toch slecht zou zijn is het nu toch al te laat.
Na het pekelen goed ruiken, ruik je niets verdacht zal het allemaal wel meevallen.
 
Alles is zo'n beetje wel gezegd, behalve....
Het berekenen van Colorozo staat gewoon hier op het forum en is heel eenvoudig te benaderen via bovenstaande knop,
Onder de oranje balk bovenaan staat een balk met:

Nieuwe berichten Vind onderwerpen Volgen Zoek forums Markeer forums als gelezen Colorozo Berekenen

Mocht je het op je mobiel willen vinden dan staat de link naar Colorozo berekenen onderaan in het hoofdmenu, (de 3 horizontale streepjes linksboven naast het forumlogo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan