BasBQ
Beef en Steak

Houtskool

Steen

Vuurmaker
Berichten
69
Hoi mede bqquer's,

Ik ben al een tijd aan het bbquen. Ik gebruik voornamelijk cuban marabu houtskool. Qua smaak vind ik het top maar het aansteken of op temperatuur brengen vind ik het een "ramp". Ramp is een groot woord. Maar het duurt me net iets te lang. Zit te denken om dammers te gebruiken. Mijn vraag is; is dit een goede switch of heeft dit voor of nadelen qua low en slow en etc. Wat zijn jullie meningen of ervaringen?
 
Je kunt ook overwegen om, als je per se de marabu wilt blijven gebruiken, een handvol zachtere houtskool er boven op te leggen of een mengsel te maken tussen harde en zachte houtskool.
 
Hier bijna alleen maar Dammers, soms Europees loofhout houtskool
 
Dammers heeft toch ook verschillende soorten? Op de site lees ik Acacia en Marabu, zacht vs hard.
 
Dammers heeft toch ook verschillende soorten? Op de site lees ik Acacia en Marabu, zacht vs hard.
Dat is dan vrij nieuw voorheen had Dammers maar 1 soort, namelijk Acacia
Edit: ik zie het staan op de website van Dammers sinds een paar jaar ook Cubaanse Marabu.
Ik stook al ruim 11 jaar met Dammers (Acacia)
Low & Slow en High & Fast en af en toe Fire up (peko) ook Acacia. (Het laatste jaar een paar zakken europees loofhout houtskool, vergelijkbaar met Acacia)
Een Low en Slow sessie van 17 uur op 120 graden Celsius kan ik makkelijk aan met een volle firebox (dat is voor de primo oval 1/2 met de divider plate in de firebox)
Die 17 uur zonder bijvullen ga ik echt nooit nodig hebben. En mocht het wel een keer nodig zijn dan vul ik wel bij. Waarom zou ik dan meerdere soorten houtskool in huis nemen als 1 soort perfect voldoet voor alle soorten sessies?
 
Laatst bewerkt:
Hoi mede bqquer's,

Ik ben al een tijd aan het bbquen. Ik gebruik voornamelijk cuban marabu houtskool. Qua smaak vind ik het top maar het aansteken of op temperatuur brengen vind ik het een "ramp". Ramp is een groot woord. Maar het duurt me net iets te lang. .......

🤔 "wat is lang "?
Take it easy, is geen wedstrijd. Ieder houtskool, iedere dag, ieder weer, ieder gerecht is anders.
Bbq is niet de afkorting van "black burned quickly". Tijd en geduld zijn en blijven je beste vrienden.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan