BasBQ
Beef en Steak

Houtskool pizza

 

Harriedv

Vuurmaker
Berichten
99
Welke houtskool kan ik het beste gebruiken voor het maken van pizza’s in de Ooni of op de pizzasteen in de kamado? Welk merk/soort zorgt echt voor knetterhoge temperatuur?
De brandstof-opening van de Ooni is vrij klein dus het moet geen houtskool met erg grote brokken zijn.
 
In een kamado is het vooral belangrijk dat er geen kleine stukjes kolen en as inzitten.
Ik maak voor een pizza sessie mijn kamado volledig leeg en vul met nieuwe kolen, al vele verschillende gebruikt, zonder problemen met te lage temperatuur.
 
Het beste is bakken op temperatuur. Voor originele Napolitaanse pizza is zo hoog mogelijk het beste. Liefst op hout. Zorg wel voor goed deeg en niet teveel beleg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
voor de Ooni zou ik kokos briketten gebruiken in plaats van houtskool, deze worden ook extreem warm, je kan dan aanmaakhoutjes van het tuincentrum gebruiken om fijne vlammen over je pizza te krijgen.

Voor de Kamado zou ik alle houtskool aanraden behalve van benzinepomp. Boven en onder alle luchtsluiven helemaal open en het wordt bloedheet.

Let op, de steen van je Ooni is snel, 20 minuten, op temperatuur. In je kamado duurt dit veel langer (1 tot 1 1/2 uur).
Het is echt belangrijk dat de steen op temperatuur is omdat deze zorgt voor de garing van je deeg
 
In een kamado is het vooral belangrijk dat er geen kleine stukjes kolen en as inzitten.
Ik maak voor een pizza sessie mijn kamado volledig leeg en vul met nieuwe kolen, al vele verschillende gebruikt, zonder problemen met te lage temperatuur.

Ik vul gewoon bij en bak pizza's. Nooit last ondervonden met het formaat.
 
Lijkt me toch niet echt lekker... Houtskool Pizza... maar ja, er zijn er ook die er ananas op doen. :oops:

Dammers brandt lekker snel en lekker heet. Kleine stukjes apart houden voor je Ooni. Happy Days!
 
Lijkt me toch niet echt lekker... Houtskool Pizza... maar ja, er zijn er ook die er ananas op doen. :oops:

Dammers brandt lekker snel en lekker heet. Kleine stukjes apart houden voor je Ooni. Happy Days!

f0e28ff948758a18a3f3bda4c3fb2647.jpg


Klopt dat heet pizza Hawaii.
 
Ik gebruik dammers in de kamado voor pizza. Speciaal daarvoor gekocht. Voor low en slow brand me dat te snel weg, voor pizza is het sneller op temperatuur. Althans, dat is mijn er ervaring :LOL:
 
Goedemiddag,

Ik blijf met bovenstaand onderwerp problemen houden. Ik heb een KJ 3, en de kolen die ik gebruikt heb zijn Black Ranch Marabu en Dammes. Low en slow gaat het allemaal best. Ik red geen sessie's van + 12 uur zoals ik wel eens lees maar 8-9 uur zonder bij te vullen gaat allemaal goed.

Ik heb nu 3x geprobeerd pizza's te bakken maar het blijft echt een drama. Ik krijg ten eerste de temperatuur met moeite (!!) op 300 graden, maar dan moet ik al met een fohn in de luchtinvoer blazen. Als ik hem ze gang laat gaan kom ik rond de 250 graden. De pizza's liggen dan gerust een kwartier op de pizzasteen (voorverwarmd, niet een uur zoals ik hier boven lees, dat moet ik toegeven) en het resultaat.... tja. Niet zoals ik hier op de forums lees zal ik maar zeggen :)

Ik krijg de kamado maar niet richting de 400 graden, ik zet alle schuiven open, of draai de topvent zelfs eraf. Leg de pizzasteen op de deflector met daartussen een paar grote moeren. Asla is leeg, het moet dan haast wel aan de verbranding liggen lijkt het. Wie heeft nog een magische tip voor mij ?
 
Goedemiddag,

Ik blijf met bovenstaand onderwerp problemen houden. Ik heb een KJ 3, en de kolen die ik gebruikt heb zijn Black Ranch Marabu en Dammes. Low en slow gaat het allemaal best. Ik red geen sessie's van + 12 uur zoals ik wel eens lees maar 8-9 uur zonder bij te vullen gaat allemaal goed.

Ik heb nu 3x geprobeerd pizza's te bakken maar het blijft echt een drama. Ik krijg ten eerste de temperatuur met moeite (!!) op 300 graden, maar dan moet ik al met een fohn in de luchtinvoer blazen. Als ik hem ze gang laat gaan kom ik rond de 250 graden. De pizza's liggen dan gerust een kwartier op de pizzasteen (voorverwarmd, niet een uur zoals ik hier boven lees, dat moet ik toegeven) en het resultaat.... tja. Niet zoals ik hier op de forums lees zal ik maar zeggen :)

Ik krijg de kamado maar niet richting de 400 graden, ik zet alle schuiven open, of draai de topvent zelfs eraf. Leg de pizzasteen op de deflector met daartussen een paar grote moeren. Asla is leeg, het moet dan haast wel aan de verbranding liggen lijkt het. Wie heeft nog een magische tip voor mij ?
Deflector ligt dan gelijk met hoogte deksel?
Ik zelf krijg mijn KJC 1 probleemloos naar 450°. Maar pizza’s bak ik op 350°, maar hij is al eens doorgeschoten naar 450°.

Ik doe 3 wokkels en laat deksel zeer lang open staan.

Low & slow haal ik met mijne zeker 20u vermoed ik. Laatst 10u gebrand en was 1/3de van houtskool verbruikt.
 
Heb je foto`s van je stook deel?
Lijkt alsof er gewoon niet voldoende luchtstroom op gang komt? Iets in de weg zit.

Heb de Weber Summit maar net als bovenstaande reacties krijg die met elke houtskool loei heet.
 
Hoeveel houtskool doe je erin?
Tot welke hoogte?
Heb je verse houtskool, komen die van dezelfde verkoper?
 
Voor het maken van pizza's op mijn KJ maak ik gebruik van de DoeJoe en altijd de Big Blocks van KJ. De grote stukken houtskool zorgen voor een prima luchtdoorstroom zodat ik zonder moeite een temperatuur van 350 C of zelfs hoger bereik.
Gaat altijd goed!
 
Voor het maken van pizza's op mijn KJ maak ik gebruik van de DoeJoe en altijd de Big Blocks van KJ. De grote stukken houtskool zorgen voor een prima luchtdoorstroom zodat ik zonder moeite een temperatuur van 350 C of zelfs hoger bereik.
Gaat altijd goed!
Zonder de big blocks lukt dat ook
 
Terug
Bovenaan Onderaan