BasBQ
Beef en Steak

houtmot drogen, hoe pak ik dat aan?

Ludens

Tondelzoeker
Berichten
19
Een vriend van me heb ik eens geleerd hoe ik zalm koud kan roken, dat wil ik zelf eens doen dus kocht ik een (Weber) smokegenerator, houtmot en een flinke zalmmoot. Het pekelen ging prima, dagje drogen en vervolgens kwam fase 3. Twee lege aanstekers en ook twee dagen verder met talloze pogingen om die smokegenerator aan de gang te krijgen vertrouwde ik de zalm niet meer en verdween die in de kliko.

De houtmot had ik tussendoor een keer in de magnetron gelegd (kwartiertje op vol vermogen) in de veronderstelling dat hij daarmee droger zou worden. dat heeft dus niet gewerkt. Het wilde maar niet roken.

Nu heb ik de neiging om die houtmot maar een halfuurtje in de oven te drogen, op een ovenplaat, voordat ik opnieuw een zalm op het rooster leg. Wat denken jullie? Heeft dat zin of kan ik beter nieuwe gaan kopen? Of hebben jullie nog andere tips?
 
Zou gewoon nieuwe kopen , maar mocht je het proberen in de oven . Weet niet wat je hebt maar als het een hete lucht oven is kan hij misschien te hard blazen . 🌬
 
Laatst bewerkt:
Gebruik de restwarmte van de BBQ vaak om zoiets te drogen. Laatst appelhout chunks geslagen en daar dus ook de mot van bewaard die droog ik als ik klaar ben met de BBQ en hij is nog warm.
 
Gebruik de restwarmte van de BBQ vaak om zoiets te drogen. Laatst appelhout chunks geslagen en daar dus ook de mot van bewaard die droog ik als ik klaar ben met de BBQ en hij is nog warm.
Top idee, nooit opgekomen 👍🏻
 
Ook de grote van de stofdeeltjes verschilt soms.
Te fijn en er kan geen zuurstof tussen.
Te grof lukt ook niet.
Ik had vanmorgen ook een CSG die was uitgegaan.
Ik denk dat ik de mot te vast in de CSG had gedaan.
 
Wat zonde van de zalm zeg. Die had je dan toch nog wel warm kunnen roken?

Ik heb ooit een zak van weber smoke dust gehad. Die was prima. Die zakken zitten ook goed dicht geseald en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit te vochtig zou zijn. Waar baseer je dit precies op? Ook is deze mot fijn genoeg. Is het niet zo dat er wat anders was dan de vochtigheid? Misschien te hard aangedrukt?

Ik rook vrij regelmatig zalm met de CSG van Weber. Het is een ellende om dat ding aan te krijgen omdat er geen waxinelichtje onder kan zoals bij veel andere modellen. Een gasbrander of crème brûlée brander werken het beste, maar ik gebruik eigenlijk altijd zo’n lange aansteker. Dan heb ik wel een poging van 3 of 4 nodig om de boel goed aan te krijgen met tussenpozen van zo’n 15 min. Met af en toe wat blazen om het beter op gang te krijgen.

Zelf gebruik ik tegenwoordig rookmot van rookoven.com. Die is wat grover van structuur dan die van weber maar beiden werken voor mij prima.

Edit: zie ook https://www.bbqgenootschap.nl/threads/aansteken-weber-csg.27868/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan