BasBQ
Beef en Steak

Hoeveelheid Pulled Pork

stijntje113

Kooltjesharker
Berichten
141
Het is al een tijd geleden dat ik pulled pork heb gemaakt maar binnenkort heb ik een verjaardag en wil ik broodjes pulled pork met coleslaw gaan serveren. (als enige gerecht)
Dus ook weinig bijgerechten etc (alleen wat nacho's)
Nu heb ik al gezocht maar niet gevonden op het forum hoeveel ik moet gaan maken.
Ik wil procureurs gaan kopen, en ongeveer 100 broodjes gaan maken. Op andere sites lees ik dat je nog 50-55% opbrengst hebt van het begingewicht. Wat mij aan de lage kant lijkt.
Wat zijn jullie ervaringen en hoeveel vlees (grammen) doen jullie ongeveer op een broodje? Ik ga de zachte diepvries broodjes kopen van de Makro. (degene die al ingesneden zijn met een gele doos)

Bedankt voor jullie input alvast!
 
Toevallig heb ik laatst gewogen dat een fatsoenlijk broodje pulled pork ongeveer 100 gram pulled pork nodig heeft.
(En een flinke hand zelfgemaakte coleslaw)

Mij is altijd geleerd dat je ongeveer 20% verliest door de bereiding (na trimmen)
Wellicht dat anderen hier meer over kunnen vertellen.

Wat sowieso een goed idee is om zelf een keer pulled pork te maken, maar dan zou ik ook 2 of 3 verschillende maken om te kijken wat je wil en lekker vind.

Persoonlijk mag van mij de rub best pittig zijn, dit valt weg na het pullen en verdeelt zijn eigen mooi.

Injecteren heb ik nog nooit gedaan, heb ook altijd een “Boston Butt” gebruikt en ook niet de indruk dat ik iets mis.

Voor je feestje zou ik wel procureur gebruiken, dat zal qua inkoop behoorlijk voordeligen uitvallen.

Hoe wil je 12 kilo procureur gaan roken?
Ook een klein detail waar je even over na moet denken.
 
@stijntje113 . Wat @Zzzjon aangeeft qua verlies is een goed richtpunt. 20 á 30 % van het begin gewicht.
100 broodjes met 100 gr. PP is 10 kg.
Dan wat voor de lekkere trek, pakweg 3 kg.
Je hebt dus om te starten 17 kg porky nodig.
Waar ga je die opleggen?

Succes.
 
Dankjewel voor jullie snelle en goede antwoorden.
Ik heb op zich meerdere BBQs en was aan het twijfelen welke ik moest gebruiken. Ik denk niet dat het op mijn 47 WSM gaat passen. Ik heb wel nog een grote offset smoken dus waarschijnlijk ga ik die aanmaken.

Qua rub heb ik een recept gemaakt welke ik lekker vind en die gebruik ik eigenlijk al heel lang. (ook voor spek etc) Helaas klagen de kinderen snel als iets te pittig is, zelf hou ik er wel van. Misschien dat ik er 1 doe met alleen peper en zout.
 
alles wat hierboven gezegd is sluit ik me bij aan. reken op ca 15-17 kg procureur
En vergeet niet een paar flinke bakken coleslaw te maken.
Ik heb eens een voor ca 25 man (ook op en feestje) pp gemaakt van ca 10 kg procureur startgewicht.
Uiteindelijk hield ik de helft over (kon mooi in de vriezer :cool:)

Ik hadde pp een dag ervoor gemaakt. Op de dag zelf ook nog ca 125 moinkballs.
De moinks waren allemaal op, en ook de coleslaw viel goed in de smaak.
De heren namen daarna nog een extra broodje pp en de dames een broodje coleslaw :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

ik heb overigens alles op mijn wsm 47 gemaakt. ging prima.
zoals ik al zei: probeer het een dag ervoor te maken. scheelt je een hoop gedoe en je kan ook lekker met de visite en biertje drinken.
zie jij jezelf tijdens het feestje 15kg procureur pullen??????

succes
 
Thanks! En je had dan 4 nekken op de WSM? Wellicht dat ik daar dan voor ga en dan toch wat anders nog op de gewone Weber. Scheelt weer wat werk als ik niet de offset smoker de hele dag in de gaten hoef te houden.
 
Ik heb thans eens gelezen dat ze 150gr/broodje voorzien, maar dat lijkt me veel als je voor zo een massa gaat maken.

Maar denk dat ze je goed op weg hebben geholpen. 100gr/broodje en voor 100% zeker te zijn, rekening houden met 40% verlies aan trimmen en garen. Dus ik kom ook op die 17kg.

Dat gaan lappen vlees worden. Veel plezier ermee.
 
Thanks! En je had dan 4 nekken op de WSM? Wellicht dat ik daar dan voor ga en dan toch wat anders nog op de gewone Weber. Scheelt weer wat werk als ik niet de offset smoker de hele dag in de gaten hoef te houden.
Je hebt toch 2 roosters in de WSM? Daar kunnen makkelijk 3 procureurs op per etage. Misschien zelfs wel 4, met een beetje passen en meten.
 
Thanks! En je had dan 4 nekken op de WSM? Wellicht dat ik daar dan voor ga en dan toch wat anders nog op de gewone Weber. Scheelt weer wat werk als ik niet de offset smoker de hele dag in de gaten hoef te houden.
3 stuks van ruim 3 kilo. Samen zo'n 10 kilo. Op 2 roosters uiteraard.
Maar de truc zit hem in de voorbereiding. Maak de pp een dag ervoor.
Dat geeft rust. En voor de leuk kan je altijd op de dag zelf iets maken zoals moinkballs, chickenwings, enz.
 

No more words needed


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Update na het maken. Ik had 4 procureurs gemaakt op de WSM 47. S'avonds om half 11 zoiets erop en de nacht doorgetrokken.
Ze waren ergens rond een uur of 11 klaar meen ik. (weet de tijden niet precies meer) Toen heb ik ze in de oven warm gehouden tot 6 uur.
Qua broodjes had ik de diepvries zachte puntjes van de Sligro. Met koolsalade vond ik 80 gram een mooie portie. Hij lag echt vol genoeg. Ik kon ongeveer 25 broodjes per procereur er uit halen.
Ik had al lang geen PP meer gemaakt maar het was weer erg lekker. Ik ben alleen toch geen hele grote fan van de WSM voor hele lange sessies. Normaal smoke ik alles op mijn 57er of offset smoker.
Het vet drupt bij de WSM in de waterpan maar als dat water verdampt dan loop je kans op vieze rook. Gelukkig proefde ik er niks van.

Bedankt voor de tips, de gasten waren heel enthousiast!
Ik heb helaas maar 1 foto..

PP.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan