BasBQ
Beef en Steak

Hoeveel (kokos) briketjes voor een simpele grill sessie

 

Bobbie5580

Sprokkelaar
Berichten
32
beste allemaal,

hoeveel (kokos) briketjes gebruiken jullie ongeveer om zo even wat op de bbq te bereiden? in dit geval wat dunne karbonaadjes en speklapjes , gepoft aardappeltje? welke temperaturen , zones .... hoor het graag even

groetjes en een fijne middag
 
Nou gewoon zo'n schattig Ecobrasa-startertje vol... wat een vragen man, heb je al eens gebarbecued? :rolleyes:

Karbonaadjes en speklapjes doe ik vaak eerst indirect met wat rookhout en daarna boven de kooltjes afgrillen. Maak je alles in een WGA of een kogel BBQ, dat maakt natuurlijk veel uit. Gepofte aardappel kun je in folie zomaar een uurtje indirect laten liggen. Is dat een beetje een aardige indicatie? Veel succes!
 
Nou gewoon zo'n schattig Ecobrasa-startertje vol... wat een vragen man, heb je al eens gebarbecued? :rolleyes:

Karbonaadjes en speklapjes doe ik vaak eerst indirect met wat rookhout en daarna boven de kooltjes afgrillen. Maak je alles in een WGA of een kogel BBQ, dat maakt natuurlijk veel uit. Gepofte aardappel kun je in folie zomaar een uurtje indirect laten liggen. Is dat een beetje een aardige indicatie? Veel succes!

Aardige indicatie…. Vervelend toontje… reageren is niet verplicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sorry voor het vervelende toontje, dat bedoel ik meer met een knipoog. Ik wil graag helpen, maar dit is wel erg algemeen en nogal een grote basis vraag.
 
Sorry voor het vervelende toontje, dat bedoel ik meer met een knipoog. Ik wil graag helpen, maar dit is wel erg algemeen en nogal een grote basis vraag.

Die knipoog strookte niet zo met de inhoud van de tekst … maar goed ik ga dan maar uit van de goede intentie. Bedankt voor je reactie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit soort vragen is altijd lastig om te beantwoorden, hoe groot is je Barbeque wil je alles in 1 keer erop leggen of wil je er twee uur over doen (bij het laatste zijn kokos briketten wel handig) ook de afstand tussen kolen en grillrooster kan uitmaken.

Het makkelijkst is om gewoon voor je de briketten aansteekt in de starter ze eerst op je rooster te leggen, ja dat is extra werk en levert vieze handen op maar je weet precies hoeveel je nodig hebt. Leg het rooster nooit helemaal vol maar hooguit 2/3 zodat je een gedeelte hebt waar je indirect kan grillen. Dus het vlees dat al klaar is even kan laten liggen zonder dat het verfikt.
Succes.
 
Aardige indicatie…. Vervelend toontje… reageren is niet verplicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Om in bbq termen te blijven .. niet zo snel aangebrand zijn hoor ;)
Er word hier echt wel serieus antwoord gegeven, maar soms zoals je de vraag stelde kom je wat info te kort om een goed antwoord te geven .. heb je een WGA staan een BGE of een veredelde vuurschaal met een rooster er boven .. ( ook niks mis mee overigens ) dat speelt allemaal een rol ..
Succes met beoordelen van de situatie, en zoals Frits net opmerkt, proberen en oefenen,.. ( en ook dat is natuurlijk geen straf als je alles een beetje in de vingers hebt )

Ik ben ook zeker geen bbq meester, ik heb een simpele 47 cm Weber waar ik het meeste mee bezig ben en ben al veelvuldig op het goede spoor geholpen door de mede leden en mede daardoor heerlijk voedsel op de bbq produceer
 
Ik heb er nog even verder op doorgedacht Bobbie, je hebt gelijk dat mijn toontje naar kan overkomen, dat was niet de bedoeling. Ik wil juist graag helpen. Maar het is zo een beetje lastig. Temperaturen, zones, tijden... het hangt allemaal samen, dat is de truuk. Ik kan dan bijvoorbeeld zeggen 45 minuten bij 160 graden indirect, maar het is niet zo dat je die 160 graden zomaar even instelt op je BBQ. Het is geen oven met thermostaat. Bovendien, als je besluit om de speklapjes of karbonades direct boven de kooltjes te grillen dan betekent dat dat je BBQ vaak open en dicht gaat en dan hebben die aardappels in folie weer langer nodig dan wanneer je die dicht laat. Dus er is niet 1 antwoord.

Wat Frits al aangeeft is wel erg belangrijk, zorg voor twee zones in je BBQ. Eentje met kolen en eentje zonder. Dan kun je het vlees lekker indirect garen en wat rook geven en kun je de aardappels die je gaat poffen in de folie in het begin direct leggen (door de folie verbrandt het niet zo snel) en later indirect door laten garen als je het vlees afgrillt. Over temperaturen gesproken, heb je een kern thermometer? Dik en dun is relatief en over smaak valt niet te twisten, maar gaar is gaar vanaf een bepaalde kern. Dus als die karbonades indirect zijn gegaard tot ca. 65 graden dan kun je ze nog een streepje geven boven de kooltjes.

Speklapjes is echt naar smaak, de een wil ze graag verder uitgebakken dan de ander, maar er is wel degelijk een veilige zone die je eerst moet bereiken. Daar zijn kerntemperatuur tabelletjes voor per product groep. Voor rund en vis gelden andere minimale temperaturen dan voor varken.

Veel succes!
 
Ik heb er nog even verder op doorgedacht Bobbie, je hebt gelijk dat mijn toontje naar kan overkomen, dat was niet de bedoeling. Ik wil juist graag helpen. Maar het is zo een beetje lastig. Temperaturen, zones, tijden... het hangt allemaal samen, dat is de truuk. Ik kan dan bijvoorbeeld zeggen 45 minuten bij 160 graden indirect, maar het is niet zo dat je die 160 graden zomaar even instelt op je BBQ. Het is geen oven met thermostaat. Bovendien, als je besluit om de speklapjes of karbonades direct boven de kooltjes te grillen dan betekent dat dat je BBQ vaak open en dicht gaat en dan hebben die aardappels in folie weer langer nodig dan wanneer je die dicht laat. Dus er is niet 1 antwoord.

Wat Frits al aangeeft is wel erg belangrijk, zorg voor twee zones in je BBQ. Eentje met kolen en eentje zonder. Dan kun je het vlees lekker indirect garen en wat rook geven en kun je de aardappels die je gaat poffen in de folie in het begin direct leggen (door de folie verbrandt het niet zo snel) en later indirect door laten garen als je het vlees afgrillt. Over temperaturen gesproken, heb je een kern thermometer? Dik en dun is relatief en over smaak valt niet te twisten, maar gaar is gaar vanaf een bepaalde kern. Dus als die karbonades indirect zijn gegaard tot ca. 65 graden dan kun je ze nog een streepje geven boven de kooltjes.

Speklapjes is echt naar smaak, de een wil ze graag verder uitgebakken dan de ander, maar er is wel degelijk een veilige zone die je eerst moet bereiken. Daar zijn kerntemperatuur tabelletjes voor per product groep. Voor rund en vis gelden andere minimale temperaturen dan voor varken.

Veel succes!
Ik heb er ook nog even doorgedacht en.......... het is je vergeven, en ik had miss ook niet zo "aangebrand" moeten reageren maar het kwam ff vervelend binnen.... maar no hard feelings , bedankt voor je reactie en ik zal in gedachte houden om wat meer info te geven zodat het duidelijker is.

mvg
Bob(bie)
 
No worries, heb je een Weber met deksel?
 
Gewoon als tip ( die al veel vaker gegeven is hier ) voor een volgende keer, 1 foto zegt meer dan 1000 woorden ;)
 
Ik krijg heel vaak dit soort vragen en het is een beetje als de vraag “Hoe ver trap je je gaspedaal in als je 50km/uur rijdt?”. Er zijn zoveel factoren die hier meespelen. En dan wil je ook nog tegelijk dingen maken die allemaal andere temperaturen en garingstijden nodig hebben.
Begin eens rustig, indirect met een kip of zo. Niet zo duur dus als je het verkloot ben je geen 50 euro vlees kwijt. Zo krijg je langzaam feeling voor wat je barbecue onder verschillende omstandigheden doet.
 
Wind en buitentemperatuur spelen ook zeker nog een rol. Waar je in de zomer x briketten nodig hebt kan dat in de vrieskou misschien wel de helft meer zijn.
Als je gaat uitproberen, schrijf dan vooral alles op. Klinkt een beetje suf, maar bij mij heeft dat zeker geholpen.
 
Ik geloof dat je 57 cm weber in bezit hebt? Een weber starter tot een 60 % vol met het weer van deze week
Zodra ze heet genoeg zijn verdelen over de helft van het onder rooster
 
Terug
Bovenaan Onderaan