BasBQ
Beef en Steak

Hoes kamado BBQ ingebouwd

 

Erik73

Tondelzoeker
Berichten
17
Hoi,

Ik ben bezig met een tuin verbouwing en daar komt een veranda in met een vaste buitenkeuken, nu zit ik er aan te denken om mijn kamado Joe netjes in te bouwen zoals zovelen hier.

Maar wat ik mij afvraag gebruiken jullie een hoes of laten jullie hem zo buiten staan, de mijne staat niet onder een afdak en buiten in de tuin.
Als je hem in bouwd kan je ook geen hoes gebruiken die er mooi overheen valt, dus ik ben nog aan het nadenken of ik wel zo'n gat moet doen en hem gewoon los op een plank zet.

Screenshot 2022-05-19 224159.png


Hoe lossen jullie dit op???

Gr,
Erik
 
Bij mij staat ie onder een afdak, maar die is niet erg diep. Hij wordt dus wel eens nat. Ik doe daar verder niets aan.
BGE heeft wel van die Dome Covers, misschien is dat iets voor je?
cover-dome-xl-l.jpg
 
Ik heb ze hier (redelijk) droog onder een afdak staan.
Worden ze een beetje nat dan doe ik daar niks aan.

Ik begrijp van de meeste hier dat je met een hoes ook op moet letten voor verstikken en evt. schimmel vorming. Zal er ook aan liggen hoe vaak je hem gebruikt natuurlijk.
 
Een kamado hoeft op zichzelf niet onder een hoes te staan, daar kan hij tegen.
Toen ik nog geen afdak had, had ik hem vanwege mijn (houten) buitenkeuken onder een hoes.
 
Ik heb ze hier (redelijk) droog onder een afdak staan.
Worden ze een beetje nat dan doe ik daar niks aan.

Ik begrijp van de meeste hier dat je met een hoes ook op moet letten voor verstikken en evt. schimmel vorming. Zal er ook aan liggen hoe vaak je hem gebruikt natuurlijk.
Hier ook gewoon onder een afdak en bij hevige regen wordt één van de tafeltjes toch nog steeds nat.
Had vorige winter verkleuring en wat schimmelvorming op tafeltjes, dat heb ik vakkundig weggepoetst enkele maanden terug en dan de tafeltjes meerdere keren ingewreven met een laagje lijnzaadolie. Volgende winter bewaar ik de tafeltjes binnen en bevestig ik ze wel terug bij ieder gebruik van de kamado

Ik gebruik geen hoes en heb mezelf de gewoonte aangeleerd om schimmelvorming te voorkomen door na iedere sessie, wanneer mijn kamado afgekoeld is, de topvent en bottomvent op een kiertje te zetten. Dit is louter preventief want ik gebruik mijn kamado vaak genoeg om schimmelvorming geen kans te geven ;)
 
Ik heb een hoes over mijn buitenkeuken maar die zat er al bij.
 
Een hoes op maat laten maken is evt ook een optie..
Denk er zelf ook over na. Heb nu een soort van passende tijdelijke oplossing , gehaald via Amazon, maar een passende maat oplossing van goede kwaliteit heeft mijn voorkeur.

Tav t schimmelen… das niet alleen met een hoes. Dat gebeurt in de kamado ook als je hem weinig gebruikt .
Wanneer je hoes niet voldoende ventileert en ‘plakt ‘ aan je houten meubel dan kan er schimmel ontstaan.
Sleutelwoord is dus: ventileren !



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb hem al een jaartje onder een afdak
daar voor had ik hem onder een hoes heeft voor en nadelen blijft droog maar je moet hem wel regelmatig gebruiken.
maar je moet wel steeds wachten tot hij iets is afgekoeld voor je hem er over kan doen.
en dan is het in de winter vaak donker
 
Terug
Bovenaan Onderaan