BasBQ
Beef en Steak

Hey allemaal! (direct een vraagje)

Soapy

Tondelzoeker
Berichten
6
Hey barbecue fanaten!

Ik ben Michael, ben nu ongeveer een 1 jaar in het bezit van een Weber GBS 57 en een klein eitje van de Lidl (27cm als ik het goed heb). Na hier wat mooie foto's gezien te hebben van bbq meubels, heb ik er zelf ook een gemaakt. Dan sta je toch niet zo te hannessen ;).

Nu heb ik nog een vraagje wat me al een tijdje bezig houdt:

Enige tijd geleden had ik teriyaki gehakt balletjes gemaakt. Ik was hier nogal uitgeschoten met de geraspte gember naar mijn mening. Hierdoor een flinke gember smaak, dat viel niet zo lekker bij mij.
Nu komt het vreemde. Vorige week had ik jalapeño cheddar balletjes gemaakt (zonder gember natuurlijk). Ik proefde dezelfde (vieze) smaak en kon ik alles weggooien want ik kreeg ze niet gegeten:sick:.
Die smaak zal dus niet van de gember komen maar van iets anders. Nu heb bij beide bereidingen (op de GBS 57) gebruik gemaakt van kokosbriketten van de Boerenbond/PetsPlace. Kan het zijn dat daar de vreemde smaak vandaan komt?
Ik hoor graag jullie mening!

Mvg,

Michael
 
Vreemd, zijn er nog andere ingrediënten die overeenkwamen in beide balletjes, ook rookhout zie ik als kruiden.
Ruik eens aan de uitlaat op het deksel als je briketten erin liggen te gloeien, ruikt dit neutraal?
De briketten (Kokos) van de boerenbond ken ik niet. Kokosbriketten horen een neutrale geur af te geven bij verbranding.
Houtskool en houtskoolbriketten hebben soms wel de neiging een nare smaak af te geven, het zou dus kunnen dat de Boerenbondbriketten dit ook doen, maar normaal gesproken hebben kokosbriketten daar niet veel of geen last van.

Overigens, welkom bij het Genootschap
Plaats deze vraag anders ook nog even in het forumonderdeel Brandstof, met wat meer informatie.
Op die plaats valt zo'n vraag meer op dan in het voorsteldraadje
 
Laatst bewerkt:
Michael, welkom op het Genootschap.

Het zal eerder aan je vlees liggen dan aan je kokos briketten.
Was het dezelfde batch gehakt? Zou berenlucht kunnen zijn
 
Welkom Michael,

Ik dacht ook als eerste aan het vlees, net als @Frits
Je hebt het over gehaktballetjes. Er van uit gaande dat die maar kort op de q liggen lijkt het me sterk dat het aan de briketten ligt.
 
Michael, welkom op het Genootschap.

Het zal eerder aan je vlees liggen dan aan je kokos briketten.
Was het dezelfde batch gehakt? Zou berenlucht kunnen zijn
Goeie opmerking, voor beide balletjes (vrijwel gelijke bereiding als MOINK balls qua temperatuur) half om half gehakt van de supermarkt gebruikt. Dit waren wel 2 verschillende batches overigens.

Ik zal mijn vraag trouwens ook ergens anders op het forum plaatsen.

Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Welkom Michael!
 
Michael, welkom.
Ik stook al jaren kokosbrkketten. Deze zijn qqua reuk een stuk aangenamer dan houtskoolbriketten.

- heb je verse gember of gemberpoeder gebruikt? Verse Gember geeft een pittige smaak. Los of je dit lekker vindt, maar het bederft niet je gerecht.
- heb je de balletjes direct of indirect gegaard. ? Gebruik je een lekbak om te voorkomen dat het vet in je vuur gaat verbranden. ?
- koop een nieuwe zak fatsoenlijk houtskool en/of kokosbriketten en ruik eea eens c.q.1 doe een nieuwe proef.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Welkom hier.
Heb zelf weleens een batch balletjes verknald door wat @Peter64 ook benoemd : te veel verbrandend vet.
Erg bittere smaak.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Welkom bij het genootschap Michael
 
Terug
Bovenaan Onderaan